Protokół Nr 29 /08 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 17 marca 2008r.


Protokół Nr 29 /08
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 17 marca 2008r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszony gość Skarbnik Gminy Urszula Lange.
 
         Posiedzenie otworzyła Przewodnicząca Komisji Pani Wiesława Grochowska, która po powitaniu zebranych zaproponowała następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Zatwierdzenie protokołów z poprzednich posiedzeń.
3. Wypracowanie opinii w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie za 2007r.
4. Wolne wnioski i zakończenie.
 
     W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
W związku z powyższym, że Komisja dokonała szczegółowej analizy sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie za 2007r. na swoim poprzednim posiedzeniu w dniu 13 marca 2007r. – obecnie przystąpiła do wypracowania opinii w sprawie tego sprawozdania, którą przedłoży Przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej.
 
Komisja na wstępie jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie za 2007r. a tym samym jednogłośnie opowiedziała się za udzieleniem absolutorium z jego wykonania Burmistrzowi Sępólna Krajeńskiego.  
 
Komisja wypracowała następnie opinię z wykonania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie za 2007r. w poniższej wersji, podkreślając w opinii szczególnie proinwestycyjny charakter budżetu:
 
        
     Komisja Rewizyjna, zgodnie z przysługującymi jej uprawnieniami, dokonała analizy sprawozdania oraz sprawdziła prawidłowość wykonania uchwalonego przez Radę Miejską budżetu na 2007r.
Podstawą oceny wykonania budżetu są wyniki okresowo przeprowadzanych kontroli   i analizy sprawozdań o dochodach (Rb – 27 S) i wydatkach (Rb – 28 S) oraz bieżące monitorowanie uchwał korygujących budżet w roku budżetowym.
     Przed wydaniem ostatecznej opinii Komisja Rewizyjna dokonała    szczegółowej analizy sprawozdania z wykonania budżetu oraz wysłuchała wyjaśnień Pani Skarbnik Gminy Urszuli Lange.

     W roku 2007 budżet Gminy Rada Miejska korygowała piętnastokrotnie.  Konieczność dokonywania zmian w budżecie wynikała z przyczyn niezależnych od Gminy, a podyktowana była otrzymywaniem przez Gminę Sępólno Krajeńskie różnych decyzji finansowych. Również wybory do Sejmu i Senatu RP oraz inne zadania zlecone wywołały konieczność zmian w budżecie odpowiednimi zarządzeniami Burmistrza.
     Ostatecznie po stronie dochodów budżet Gminy za 2007r. zamknął się kwotą 32.967.049,24zł. a po stronie wydatków osiągnął kwotę 32.513.227,44zł.
Planowany deficyt budżetowy w kwocie 694.717zł. znalazł pokrycie w pożyczkach z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
     Zobowiązania Gminy wynikające z wcześniej zawartych umów oraz zaciągniętych pożyczek i kredytów w roku 2007 spłacono w kwocie 703.840zł. Pokrycie w/w zobowiązań stanowiły środki z tytułu innych rozliczeń krajowych w kwocie 658.152,59zł. oraz nadwyżka z roku 2006 w kwocie 45.687,41zł.  
     Główne czynniki kształtujące stronę dochodową budżetu w roku 2007 przedstawiają się następująco:
1. dochody własne                                              - 12.226.060,72zł.
2. subwencja ogółem                                          - 11.970.148,00zł.
3. dotacje ogółem                                                -  8.374.116.04zł.
4. środki pozyskane z innych źródeł                   -     396.724,48zł.               
 
     Analizując wynik finansowy Gminy, Komisja Rewizyjna zwraca uwagę na ulgi udzielone przez Gminę – w roku 2007 jest to kwota 223.855,97zł. w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku od środków transportowych. Ulgi te w rozbiciu przedstawiają się następująco:
      - kwota 178.788zł z uchwał podjętych przez Radę Miejską
- kwota     6.467,80zł z decyzji umorzeniowych podjętych przez Burmistrza
- kwota   38.600,17zł z decyzji o odroczeniu bądź rozłożeniu spłaty należności na raty podjętych przez Burmistrza.    
W tym samym zakresie zaległości podatkowe wynoszą łącznie 664.518,23zł. z czego zaległości w roku 2007 wynoszą 339.170,45zł. 
 
      W stosunku do dłużników Gmina sporządza tytuły wykonawcze z wpisem do hipoteki   oraz stosuje upomnienia. W roku 2007 sporządzono
     386 tytuły egzekucyjne na kwotę 329.786,24zł. z czego zrealizowano  159.105,45zł.
     Na dzień 31 grudnia 2007r. zadłużenie Gminy wyniosło 2.867.413zł. co stanowi 8,7% osiągniętych dochodów, co w świetle 60% progu zadłużenia dopuszczalnego w ustawie o Finansach publicznych pozwala pozytywnie ocenić tą stronę budżetu. Na powyższą kwotę składają się pożyczki w kwocie  2.867.413zł.
Udzielone przez Gminę gwarancje to kwota 3.285.871zł. Nadmienić należy, że powyższa kwota przeznaczona została na działalność inwestycyjną jednostki własnej tj. Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. w Sępólnie Krajeńskim.     
     Roczne spłaty zobowiązań (703.840zł.) wraz z kosztami obsługi również nie przekraczają progu ustawowego i w roku 2007 wyniosły 2,5% wobec dopuszczalnego 15%-ego progu..
     Na inwestycje w roku 2007 wydatkowano środki w wysokości 5.174.389,40zł. co stanowi 15,91% wykonanych wydatków. W/w wielkość w sposób zasadniczy świadczy o zdecydowanie proinwestycyjnym charakterze budżetu a tym samym o sukcesywnym  rozwoju Gminy.  
W roku 2007 Gmina udzieliła dotacji dla stowarzyszeń i organizacji pozarządowych oraz dla podmiotów nie zaliczanych do sektora finansów publicznych na łączną kwotę 418.073,11zł. przy wkładzie własnym ze strony organizacji w kwocie 25.509,57zł. 
 
     Mając na względzie wyżej przytoczone, wybrane determinanty, stanowiące o wykonaniu budżetu za rok 2007 oraz informacje z kontroli i okresowych analiz odpowiednich sprawozdań, Komisja Rewizyjna przyjmuje dane liczbowe wyrażone kwotowo po stronie dochodów i wydatków, zawarte w sprawozdaniu z wykonania budżetu, za obowiązujące.
 
     Podsumowując w/w fakty Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim wnioskuje jak w sentencji.
 
 
Ad.4. W wolnych wnioskach Pani Grochowska i Pani Bukowska poruszyły temat konieczności doprowadzenia do oświetlenia odpowiednio ul. Odrodzenia (w obrębie garaży) oraz okolic lokalu „Galeria”.
 
 
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodnicząca zakończyła posiedzenie.
 
   
                                                                     Przewodnicząca Komisji
                                                                      Wiesława Grochowska
protokołował:
Tomasz Dix
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (17 marca 2008)
Opublikował: Tomasz Dix (9 października 2008, 15:02:37)

Ostatnia zmiana: Tomasz Dix (9 października 2008, 15:07:38)
Zmieniono: stylistykę

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1050