Protokół Nr 24/2012 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 16 kwietnia 2012r


Protokół Nr 24/2012
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej
w dniu 16 kwietnia 2012r.
 
 
    W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Burmistrz – Waldemar Stupałkowski;
3. Starosta Sępoleński – Tomasz Cyganek;
4. Dyrektor Zarządu Drogowego – Edwin Eckert;
5. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald;
6. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej – Jarosław Dera;
7. Inspektor Referatu Gospodarki Komunalnej – Julita Zwiefka;
8. Redaktor „Wiadomości Krajeńskich” – Robert Środecki.
 
 
   Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Kazimierz Drogowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Dyskusja na temat przebudowy drogi publicznej kategorii powiatowej na odcinku Lutowo – Sępólno Krajeńskie;
4. Opinia w sprawie projektu uchwały Rady Miejskiej dot. zmian w budżecie Gminy na 2012r.;
5. Opinia w sprawie projektu uchwały Rady Miejskiej dot. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy;
6. Ocena realizacji budżetów jednostek pomocniczych Gminy;
7. Realizacja budżetu Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa za 2011r.;
8. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu marcu.                 
 
Ad.3. Starosta Pan Tomasz Cyganek powiedział, że Powiat zamierza do końca 2015r. znacznie poprawić stan drogi powiatowej na odcinku Lutowo – Sępólno Krajeńskie. I etap przebudowy obejmuje odcinek drogi Wiśniewka – Sępólno Kraj. o długości 2km.183m. Nadmienił, że zwrócił się do Burmistrza o finansowe wsparcie tej inwestycji, dlatego że droga przebiega przez teren Gminy Sępólno Krajeńskie. Dodał, że Starostwo również zwracało się o dofinansowanie inwestycji drogowych w gminach ościennych, gdy określona droga przebiegała przez ich teren. Inwestycja jest konieczna, gdyż ten odcinek drogi wymaga generalnego remontu. Pan Eckert powiedział, że droga niewątpliwie posiada znaczenie strategiczne, jest ważnym ciągiem tranzytowym. Przybliżył następnie dane dotyczące natężenia ruchu pojazdów na tej drodze, suma pojazdów zarejestrowanych przez dwa dni wynosi około 6tys., w tym przejeżdżają także te najbardziej niepożądane a więc samochody ciężarowe i autobusy najintensywniej niszczące nawierzchnię. Pan Eckert dodał, że na drodze (przy wyjeździe z Sępólna Kraj.) jest przewidywane zainstalowanie zakupionej przez Powiat wagi celem pomiaru ciężaru samochodów ciężarowych wraz z przewożonym ładunkiem. Nadmienił, że droga obecnie znajduje się praktycznie na skraju wytrzymałości technicznej, właśnie z powodu zbyt dużego obciążenia ruchem drogowym. Nawiązując do I etapu przebudowy (rozebranie starej nawierzchni, położenie nowej i poszerzenie drogi – ze wszystkimi elementami towarzyszącymi), zaplanowanego na 2013r. poinformował, że przewidywany koszt inwestycji to 3.348,827,70zł. (łącznie z pracami przygotowawczymi realizowanymi w 2011-12r.). Pan Cyganek poinformował, że Starostwo zwraca się formalnie o dofinansowanie inwestycji w kwocie 350tys.zł. na 2013r. , czyli około 10% wartości przewidywanej inwestycji. Pan Cyganek powiedział, że nie oczekuje w tej sprawie natychmiastowej decyzji, ważne jest aby rozstrzygnięcie w tej sprawie znalazło swoje odzwierciedlenie w projekcie budżetu na 2013r.   
Burmistrz stwierdził, że Gmina już partycypowała w inwestycjach drogowych realizowanych przez Powiat, np. opracowano zasady partycypacji w kosztach budowy chodników przy drogach powiatowych. W przypadku dofinansowania budowy drogi należy rozważyć, czy Gminę stać na takie dofinansowanie i ewentualnie na jakich zasadach ma ono funkcjonować, np. procentowo od wartości przewidywanej inwestycji, sposób dofinansowania powinien być jasno określony. Burmistrz zapytał, czy przewidywana inwestycja będzie również dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego. Pan Eckert potwierdził, że Powiat wygrał konkurs, inwestycja będzie dofinansowana w połowie jej kosztów.
Pan Drogowski stwierdził, że inwestycja jest potrzebna, jest jednak wiele innych niezbędnych zadań własnych gminy, zapewnił jednak że przy tworzeniu projektu budżetu na kolejny rok wniosek zostanie rozważony. Pan Eckert na pytanie Pana Herdera odpowiedział, że w okresie trzech lat powiat przewiduje modernizację drogi całościowo na odcinku Sępólno Krajeńskie – Lutowo, dalszy odcinek drogi to kwestia lat kolejnych. Pan Eckert nawiązując do możliwości dofinansowania przez Gminę powiedział, że Starostwo oczekuje na informację w tej sprawie o ile to możliwe jeszcze w miesiącu kwietniu lub maju.             
 
Komisja ostatecznie, jednogłośnie opowiedziała się za możliwością dofinansowania w 2013r. Starostwa Powiatowego w zakresie planowanej przebudowy drogi publicznej kategorii powiatowej na odcinku Wiśniewka – Sępólno Krajeńskie w kwocie stanowiącej 10% wkładu własnego Powiatu Sępoleńskiego, jaki zostanie wniesiony do faktycznej wartości realizacji przewidywanej inwestycji, współfinansowanej także ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.                               
 
Ad.4. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2012r. (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).                                                  
   
Pan Jagodziński zapytał, czy można pozyskać informacje w zakresie wysokości średnich płac w Powiatowym Urzędzie Pracy, Zakładzie Gospodarki Komunalnej, Ośrodku Pomocy Społecznej i oświacie. Burmistrz wyjaśnił, że takie informacje odnośnie gminnych jednostek organizacyjnych są dostępne. Pan Drogowski stwierdził, że o pozyskanie informacji z PUP można zwrócić się do radnych powiatowych.
Pan Herder zapytał o procedurę w zakresie usuwania azbestu, czy jest w tej sprawie opracowany harmonogram. Burmistrz wyjaśnił, że usuwanie azbestu odbywa się na indywidualnie złożone wnioski, kwota ponad 90tys.zł. przyznana na ten cel z Funduszu Ochrony Środowiska przeznaczona jest na dotację dla osób, które zamierzają wymienić azbestowe dachy,  Fundusz finansuje rozbiórkę, transport i utylizację materiału, natomiast gmina wybiera w drodze przetargu firmę do zdejmowania dachu a mieszkaniec finansuje nowe jego pokrycie. Gmina sporządza coroczne zapotrzebowanie na środki do Funduszu w oparciu o wpływające indywidualne wnioski.           
                              
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.      
 
Ad.5. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Pani Skarbnik nadmieniła, że zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej wynikają ze zmian wprowadzonych w budżecie Gminy.  
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt w/w uchwały.   
 
Ad.6. Pani Skarbnik przedstawiła Komisji informację w zakresie realizacji budżetów jednostek pomocniczych Gminy za 2011r. Nadmieniła, że zadania realizowane przez sołectwa to przede wszystkim integracja mieszkańców i utrzymanie świetlic oraz infrastruktura drogowa. Kwota wydatkowana na zadania sołeckie w 2011r. to około 260.201zł. z czego gmina może ubiegać się o 30% - owy zwrot w kwocie około 78tys.zł.       
Pan Drogowski powiedział, że jest zwolennikiem posiadania własnych pieniędzy przez jednostki pomocnicze, zwłaszcza przez sołectwa, gdzie istnieje 30% - owy zwrot przeznaczonych na ich działanie środków. Nawiązując natomiast do budżetu samorządów miejskich, zwłaszcza samorządu Nr 1 ma pewne uwagi. Działania Zarządu Osiedla Nr 1 wskazują, że następowało tam rozdawnictwo, ponadto wykazywano tam wydatki na zadania które faktycznie nie zostały wykonane np. zakupienie polbruku i wybudowanie chodnika a także ogrodzenie placu zabaw na Osiedlu Jana Pawła II. Dlatego też zwrócił do Burmistrza, aby rozważyć określenie konkretnych zadań do wykonania dla samorządów miejskich oraz doprowadzić do zmniejszenia rozdawnictwa przez te samorządy. Pan Drogowski zwrócił się także, aby wnioski do projektu budżetu składane przez jednostki pomocnicze Gminy trafiały na posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu celem ich weryfikacji.                                     
 
Komisja, po dokonaniu analizy przedstawionej informacji, przyjęła ją do wiadomości,  stwierdziła że wykonanie budżetów sołectw nie budzi żadnych zastrzeżeń, natomiast zastrzeżenia budzi fakt rozdysponowania środków przez samorządy miejskie a w szczególności przez Zarząd Osiedla Nr 1.
Komisja stwierdziła jednocześnie, że przy tworzeniu kolejnego projektu budżetu Gminy, koniecznym byłoby rozważenie możliwości konkretnego wyszczególnienia zadań i przyporządkowanych do nich środków dla samorządów miejskich.
 
Ad.7. Pani Skarbnik Gminy przedstawiła Komisji informację w zakresie realizacji budżetu za 2011r. w  Referacie Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa.  
Pani Skarbnik nadmieniła, że budżet w wydatkach bieżących został zrealizowany w około 90% ze względu na niezrealizowanie środków na odśnieżanie (łagodna zima).
Pan Herder zapytał, czy pracę równiarki na Osiedlu Jana Pawła II opłaca Gmina czy samorząd miejski. Pan Dera wyjaśnił, że praca jest opłacana zarówno z budżetu gminy jak i Zarządu Osiedla Nr 1.           
 
Komisja przyjęła informację do wiadomości.
 
 Ad.8. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Drogowski poinformował, że posiedzenie Komisji w miesiącu maju, w związku z absolutorium będzie przyspieszone i odbędzie się w dniu 14 maja 2012r. o godz. 8.00., zwrócił się do członków Komisji o dokładne przeanalizowanie jeszcze przed tym posiedzeniem otrzymanego sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2011r.    
- Pan Grochowski zapytał o przewidywany koszt remontu nawierzchni ulicy Krasickiego. Burmistrz odpowiedział, że będzie to kwota około 2,5mln.zł.    
- Pan Rohde poruszył sprawę konieczności odnowienia garażu znajdującego się w obrębie budynku Urzędu Miejskiego we współfinansowaniu ze Starostwem Powiatowym, niestety powiat jako współwłaściciel nie może wygospodarować od trzech na ten cel kwoty 15tys.zł.     
- Pan Herder przypomniał temat poruszany na poprzednim posiedzeniu Komisji tj. sprawę przytuliska dla psów przy oczyszczalni ścieków, gdzie przebywa coraz więcej czworonogów. Zapytał, jak Gmina zamierza sobie poradzić z tym problemem, bo przepisy prawne wprowadzają coraz więcej wymagań dla prowadzenia takich miejsc. Pan Dera wyjaśnił, że obecnie w Sępólnie Kraj. funkcjonuje przytulisko (nie spełniające wymagań schroniska), koszt utrzymania psa jest o wiele niższy od ewentualnego przekazania czworonoga do schroniska w Chojnicach,  jednak są to określone koszt a psów ciągle przybywa. Obecnie rozważana jest możliwość sterylizacji bezdomnych psów, celem nie wzrastania ich populacji.
- Pan Grochowski poruszył temat postępowania Dyrektora Zespołu Szkół w Wałdowie, rodzice dzieci boją się reagować ze względu na dobro swoich dzieci. Pani Dyrektor zatrudniła w Zespole Szkół swoją córkę na etacie pedagoga przygotowującego dzieci do egzaminów gimnazjalnych a dotychczasowego pedagoga przeniosła do nauczania młodszych dzieci.  Burmistrz powiedział, że wyjaśni w rozmowie zaistniałą sytuację bezpośrednio z Panią Dyrektor.                                         
 - Pan Grochowski poinformował o wniosku animatora „Orlika” przy Zespole Szkół Nr 1 w sprawie możliwości dofinansowania przez Gminę kosztów przejazdu drużyny piłkarskiej „Orlika” na turnieje piłkarskie. Nadmienił, że wszelkie koszty związane z pobytem zostały już zabezpieczone, także na pierwsze dwa wyjazdy animator pozyskał środki od sponsora.  Burmistrz powiedział, że wniosek wymaga szczegółowego wyjaśnienia (ilość dzieci, wyliczenie kosztów).
- Pan Drogowski poinformował, że istnieją pogłoski jakoby Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej zwalniał pracowników z powodu nie zatwierdzenia przez Radę Miejską propozycji podwyżek cen za wodę i ścieki. Burmistrz stwierdził, że taryfa, pomimo jej nie zatwierdzenia przez Radę i tak wejdzie w życie, przyczyną zwolnień wg Dyrektora jest reorganizacja w Zakładzie. Burmistrz zaproponował, aby wszystkie wątpliwości w tej sprawie rozwiać poprzez zaproszenie Dyrektora na posiedzenie Komisji.       
- Skarbnik Gminy przedstawiła wnioski budżetowe wypracowane przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki w sprawach zwiększenia dotacji dla Biblioteki Publicznej (remont toalety znajdującej się w gmachu Urzędu, zatrudnienie informatyka i „historyka”). Pani Skarbnik zaproponowała, aby kwestie zatrudnienia rozpatrzyć przy tworzeniu projektu budżetu na rok następny, kwestia remontu toalety będzie rozpatrzona w II półroczu tego roku.  
                             
   
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.       
 
 
 
                                                                                 Przewodniczący Komisji  
                                                                                    Kazimierz Drogowski   
                                                                                    
 
protokołował:
Tomasz Dix
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (16 kwietnia 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (25 maja 2012, 14:45:01)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 962