Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Protokół Nr 10/2011z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 9 września 2011r.
Protokół Nr 10/2011
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 9 września 2011r.
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 9 września 2011r.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Ryszard Basiński – Przedstawiciel Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
3. Stanisław Rakowski – Przedstawiciel Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Minikowie;
4. Stanisław Stróżyński – Przedstawiciel Izby Rolniczej;
5. Piotr Wenda – Przedstawiciel Izby Rolniczej;
6. Bogumił Szpojda – Przedstawiciel Związku Kółek i Organizacji Rolniczych;
7. Jarosław Dera – Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa.
Posiedzenie Komisji otworzył Przewodniczący Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Zmiany w dopłatach – uwarunkowania do uzyskania dopłat i opłacalność produkcji rolnej;
4. Sprawy bieżące i wolne wnioski.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Pan Dolny nawiązał do zapisu z poprzedniego protokołu, gdzie pod jego nieobecność, w głosowaniu za możliwością utworzenia straży miejskiej na czterech głosujących, dwa głosy były „za” a dwa „wstrzymujące się”. Pan Dolny zaproponował powtórzenie głosowania. Pan Jagodziński stwierdził, że nie ma przeszkód, aby ponowić głosowanie. Nadmienił, że obecnie zna opinię społeczeństwa na temat utworzenia straży i teraz głosowałby przeciw jej utworzeniu. Pan Dolny potwierdził, że w społeczeństwie praktycznie wszyscy są przeciwni utworzeniu straży. Pan Dolny zwrócił się do zaproszonych gości o opinie w sprawie utworzenia straży. Pan Szpojda powiedział, że dla mieszkańców wsi niewiele pomoże, środowisko wiejskie ma więcej potrzeb niż utworzenie i utrzymanie straży miejskiej. Pan Wenda podzielił pogląd Pana Szpojdy, są inne, większe potrzeby, jak budowy dróg, obecnie utworzenie straży byłoby niepotrzebnym wydatkiem, od przestrzegania prawa jest policja. Pan Stróżyński również opowiedział się przeciw utworzeniu straży. Pan Rohde powtórzył argumenty przemawiające za utworzeniem straży miejskiej, które przedstawił na poprzedniej komisji, zaznaczając że nigdzie straż miejska nie jest deficytowa. Pan Dolny zaproponował przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia z jednoczesnym ponowieniem głosowania w sprawie możliwości utworzenia straży miejskiej. Pan Horyd zapytał, czy ponowne głosowanie byłoby zgodne z prawem, celowym byłoby zapytać o to radcę prawnego. Pan Grzeca powiedział, że już głosował, chyba że prawnik opowie się za możliwością ponownego głosowania. Pan Jagodziński opowiedział się za ponownym głosowaniem. Pan Dolny podsumowując, stwierdził że zwróci się do radcy prawnego czy istnieje możliwość ponownego głosowania.
Ad.3. Pan Basiński poinformował, że zmiany w dopłatach nie są wielkie. Od bieżącego roku można składać wnioski o przeroby przez internet, ponadto zmiany dotyczą klęsk żywiołowych, uznanie dowodów wystąpienia klęski należy do kierownika biura powiatowego ARiMR, nie zmieniły się natomiast przypadki zaistnienia siły wyższej (5 przypadków jest określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego). Zmieniły się również zasady kontroli nas miejscu, do tej pory w gospodarstwie kontrolowano tylko cześć działek, jeżeli taka kontrola potwierdziła stan faktyczny ze złożonym wnioskiem, to nie dokonywano kontroli pozostałych działek. Od tego roku są natomiast kontrolowane wszystkie działki. Kontrola odbywa się zarówno przy kontroli obszarowej, kontroli rolno - środowiskowych oraz kontroli CC. Kontrola CC obejmuje kontrolę wzajemnej zgodności (obowiązuje trzeci rok), w tym roku doszedł obszar bezpieczeństwa żywności. Rolnik może więc być kontrolowany przez kontrole zewnętrzne (najczęściej przez firmy, które wygrały przetarg na kontrole – kontrola terenowa albo na podstawie zdjęć lotniczych), przez Agencję (kontrola terenowa), przez Weterynarię w ramach CC oraz przez inspektorów państwowej inspekcji ochrony roślin i nasiennictwa. Wszystkie te kontrole mają wpływ na wysokość płatności. Protokoły z kontroli spływają do biura powiatowego Agencji, na ich podstawie przygotowuje się płatność w odpowiedniej wysokości. W zależności od uchybień płatności mogą być pomniejszone, z sankcjami bądź z sankcjami wieloletnimi. Pan Basiński dodał, że płatności są identyczne jak w roku ubiegłym, jedynie ten rok jest ostatnim rokiem przyznawania płatności cukrowej. Poinformował, że Agencja rozpoczęła już wysyłkę decyzji płatności z ONW (640 decyzji na kwotę około 1.200tys.zł.) Płatność będzie realizowana od 17 października. Płatności obszarowe będą realizowane natomiast od miesiąca grudnia, wysokość stawek jest określona na podstawie wartości Euro na dzień 30 września.
Pytania:
- Pan Dolny zapytał, od czego będą zależały sankcje? Pan Basiński odpowiedział, że jest to uzależnione od ilości nieprawidłowości, podczas kontroli są przyznawane punkty, jeśli nieprawidłowości przekraczają 20% to zaczynają się potrącenia. W następnej kolejności sankcje lub sankcje wieloletnie. Pan Rakowski nadmienił, że ważne są trzy czynniki, czas, powtarzalność i uciążliwość, które warunkują przyznanie płatności, algorytm jest skomplikowany. Pan Basiński nadmienił, że występowy drobne potrącenia, ale nie następowały jakieś drastyczne przypadki. Pan Jagodziński zaproponował, aby rozpropagować informacje w sprawie zasad przyznawania dopłat. Pan Basiński powiedział, że informacja szczegółowa jest zbyt obszerna, broszury znajdują się w Agencji i ODR, nie można podawać np. do prasy niepełnej informacji, bo będzie wyjęta z kontekstu. Pan Rakowski powiedział, że ODR organizuje w dniach 24 – 25 X października szkolenia w zakresie CC, można zgłosić rolników do pełnej listy, 22 osoby w Kamieniu Kraj. Pan Basiński powiedział, że również w Sępólnie Kraj. będzie szkolenie w zakresie mikroprzedsiębiorstw.
- Pan Grzeca zapytał o zasady CC. Pan Rakowski wyjaśnił, że najważniejszym w CC jest dojście do producenta, odbywa się to na podstawie odpowiednich rejestrów, ważne jest ustalenie producenta i nabywcy. Pan Basiński zaznaczył, że istotnym jest, aby „dojść” do pierwotnego producenta rośliny bądź zwierzęcia. Pan Rakowski powiedział, że każda transakcja powinna być odnotowana w odpowiednim rejestrze producenta i nabywcy, nie każdy wystawia fakturę, dowodem przeprowadzenia transakcji jest odpowiedni wpis. Pan Basiński zaznaczył, że każda decyzja wydana w sprawie dopłat jest szczegółowo rozpatrywana, zawsze istnieje możliwość odwołania.
- Pan Dolny zauważył, że przedstawione wiadomości powinny zostać opublikowane w prasie np. w formie ogłoszenia. Pan Rakowski powiedział, że informacja jest zbyt obszerna, można w prasie ogłosić sygnalnie zmiany. Pan Basiński powiedział, że sprawę można rozpropagować poprzez sołtysów, Agencja może dostarczyć broszury do urzędu, które mogą zostać przekazane sołtysom do rozpropagowania.
Komisja przyjęła przedstawioną informację do wiadomości.
Ad.4. W sprawach bieżących i wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Jagodziński poruszył sprawę braku zapisu w uchwale podjętej na ostatniej sesji o trybie sprzedaży działki, tj. czy działkę sprzedaje się w przetargu ograniczonym czy nieograniczonym. Pan Dera powiedział, że podczas jednego ze szkoleń z planowania i zagospodarowania przestrzennego wskazano, że taki zapis nie powinien występować w samej uchwale, wystarczy zapis w protokole z posiedzenia opiniującej komisji. Pan Jagodziński powiedział, że sprawa powinna być jasna i odpowiedni zapis o trybie sprzedaży powinien być w uchwale. Jego zdaniem urząd powinien pozyskać w tej sprawie opinię biura prawnego wojewody. Pan Grzeca powiedział, że zapis powinien być chociaż w uzasadnieniu.
- Pan Dolny poruszył sprawę podtopień w Wiśniewie, zgłaszanych przez rolników. Rozmawiał już ze spółka wodną, wyrazili zgodę na pomoc przy udrożnieniu. Pan Grzeca zaoponował, aby przyszłościowo pomyśleć, żeby zabezpieczyć środki na wykonanie deszczówek chociaż w jednej wsi rocznie.
- Pan Szpojda zapytał o budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Zapytał również o to, czy będą remontowane drogi wiejskie, które są w coraz gorszym stanie. Pan Jagodziński powiedział, że praktycznie na każdej sesji monituje w sprawie dróg. Pan Grzeca powiedział natomiast, że wpłynie do komisji budżetu wniosek o zwiększenie kwoty na zakup tłucznia na drogi wiejskie do 200tys.zł. Odnośnie oczyszczalni Pan Dera powiedział, że w ramach posiadanych środków istnieje możliwość budowy oczyszczalni.
- Pan Dera poinformował, że być jeszcze w miesiącu wrześniu zacznie się kruszenie gruzu z przeznaczeniem na utwardzenie dróg.
- Pan Grzeca zasugerował, aby zabezpieczyć w budżecie 20tys.zł. na stroje dla kobiet ze wszystkich wsi, które niosą wieńce dożynkowe (70% kwoty gmina – 30% zabezpieczą sołectwa)
- Pan Wenda zwrócił się, aby członkowie Izby Rolniczej byli wcześniej informowani o proponowanym porządku posiedzenia Komisji Rolnictwa.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Antoni Dolny
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (9 września 2011)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (20 października 2011, 10:53:13)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1089