Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Protokół Nr 26/2012 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 6 września 2012r.
Protokół Nr 26/2012
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 6 września 2012r.
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 6 września 2012r.
W
posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz
zaproszeni goście:
1. Dyrektor Oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Ryszard Basiński;
2. Kierownik Oddziału Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Stanisław Rakowski;
3. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński;
4. Przedstawiciel Gminnego Związku Kółek i Organizacji Rolniczych – Bogumił Szpojda;
5. Przewodniczący Stowarzyszenia Sołtysów Gminy Sępólno Krajeńskie – Albert Wagner.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Zmiany w dopłatach – uwarunkowania do uzyskania dopłat i opłacalność produkcji rolnej;
1. Dyrektor Oddziału Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – Ryszard Basiński;
2. Kierownik Oddziału Ośrodka Doradztwa Rolniczego – Stanisław Rakowski;
3. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński;
4. Przedstawiciel Gminnego Związku Kółek i Organizacji Rolniczych – Bogumił Szpojda;
5. Przewodniczący Stowarzyszenia Sołtysów Gminy Sępólno Krajeńskie – Albert Wagner.
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Zmiany w dopłatach – uwarunkowania do uzyskania dopłat i opłacalność produkcji rolnej;
4. Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu sierpniu br.
Ad.3. Pan Rakowski przedstawił Komisji szacowane wielkości plonów w Województwie Kujawsko – Pomorskim sporządzone przez Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Minikowie (tabelaryczna, pisemna informacja porównawcza obejmująca lata 2010 – 2012 stanowi załącznik do niniejszego protokołu). Pan Rakowski podkreślił, że tegoroczne zbiory zbóż można uznać jako średnie, na ta sytuację znacząco wpłynęły wiosenne wymarznięcia ozimin, których znaczna część została zlikwidowana. Nadmienił, że na plony miały wpływ również podtopienia, do tej pory bowiem z części powierzchni rolnych nie zebrano zbóż i prawdopodobnie do zbiorów już tam nie dojdzie. Są to relatywnie niewielkie areały ale dotyczące prawie każdego gospodarstwa rolnego. Podsumowując stwierdził, że rolnicy, którzy zdążyli zebrać plony nie mają powodów do narzekań, gorzej u tych którzy nie zdążyli tego zrobić w stosunkowo krótkim okresie sprzyjającej pogody. Dodał, że w okresie dwóch, trzech ostatnich lat okres żniw jest nieprzewidywalny, zdeterminowany niestabilną pogodą. Ceny zbóż na dzisiaj są relatywnie wysokie ale też koszty ich produkcji są niemałe. Pan Dolny potwierdził fakt podtopień, jego zdaniem podtopienia objęły około 10 – 20% upraw. Pan Wagner nawiązując do podtopień stwierdził, że z tego powodu zostało zebranych mniej zbóż, na pewno była mniejsza wydajność z hektara. Pan Horyd przytoczył artykuł, w którym Izba Zbożowo - Paszowa informuje że zbiory będą niższe w porównaniu z rokiem ubiegłym, również parametry zbóż będą niższe oprócz pszenicy, ceny pszenicy powinny się kształtować na poziomie 800 – 840zł (w grudniu nastąpi wzrost o 50zł.) żyta natomiast 710 – 770zł., w skali kraju wyniesie to około 22,8 do 23,5 mln. ton. Pan Jagodziński powiedział, że sytuacja w rolnictwie nie jest najlepsza, zbóż będzie generalnie mniej, opłacalność produkcji jest niska, koszty produkcji są coraz większe, dlatego podczas ustalania wysokości podatku rolnego należy mieć na uwadze aktualna sytuację rolników.
Komisja przyjęła do wiadomości informację przedstawioną przez Pana Rakowskiego.
Pan Basiński przedstawił Komisji informację w zakresie zmian uwarunkowań do uzyskania dopłat do produkcji rolnej. Podkreślił, że wysokość dopłat ustala się na podstawie kursu EURO na dzień 30 września, w tym roku jest kilkanaście zmian. Formalną zmianą jest fakt, że rolnik, którego żądanie na złożony wniosek zostało uznane w całości, będzie mógł się odwołać od w zakresie wysokości otrzymanej kwoty w terminie 14 dni od daty wpłynięcia płatności na jego konto (wnioskodawca nie otrzyma papierowej decyzji), na żądanie wnioskodawcy taka decyzja zostanie mu jednak wydana. Powyższe nie dotyczy rolników, których wnioski w toku wydania decyzji uległy korekcie, oni otrzymają papierowy dokument. W zakresie płatności obszarowych weszła nowa norma, od tego roku podlegają kontroli tzw. strefy buforowe tj. nie można w obrębie 5m. od zbiorników i cieków wodnych stosować mechanicznie nawozów mineralnych i obornika oraz innych nawozów naturalnych, a w obrębie 20m. nie można stosować gnojowicy. W przypadku złamania tego zakazu będą stosowane sankcje w postaci potracenia kwoty dopłaty. Inne zmiany dotyczą płatności historycznych do produkcji tytoniu, skrobi ziemniaczanych, owoców miękkich, buraków cukrowych. Poinformował ponadto, że po 2013r. na pewno zaistnieją zmiany w płatnościach bezpośrednich, nie ma jednak jeszcze w tej sprawie żadnych aktów prawnych. Nawiązując do samych dopłat podkreślił, że Agencja szczegółowo porównuje dane areałowi zawarte we wnioskach z danymi rzeczywistymi pozyskiwanymi w oparciu o zdjęcia rolnicze, zdarzają się w tym zakresie nieścisłości, podana wielkość działek rolnych przekracza dane ewidencyjne, jedna z przyczyn jest podawanie we wnioskach powierzchni rowów łączących działki. Również często są przesuwane tzw. kamienie graniczne. Przy każdej wątpliwej sytuacji wnioskodawca jest wzywany celem dokonania korekty wniosku. Pan Basiński nawiązał także do spraw wymarznięć, Agencja otrzymała informacje, że obecnie będą realizowane wnioski z Powiatu Sępoleńskiego. Pan Grzeca zapytał, czy Agencja prowadzi dane odnośnie opłacalności rolnej. Pan Basiński odpowiedział, że nie, w tym zakresie Agencja posiada do zapoznania się dwie gazety rolnicze, zawierające bieżące informacje.
Komisja przyjęła do wiadomości informację przedstawioną przez Pana Basińskiego.
Ad.4. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Dolny zaproponował, aby zawnioskować do projektu budżetu o zwiększenie kwoty z przeznaczeniem na zakup tłucznia na tereny wiejskie – z kwoty 170 tys.zł. do kwoty 220 - 250 tys.zł. Rolnicy posiadają sprzęt coraz lepszej jakości, stan dróg jest zły, mogą więc zaistnieć sytuacje, że z powodu uszkodzeń sprzętu będą się domagać od Gminy odszkodowań. Sytuację fatalnego stanu dróg potwierdził Pan Basiński, jego zdaniem raz na jakiś czas pracownik Urzędu powinien udać się w teren i zlustrować potrzeby w tym zakresie. Pan Jagodziński powiedział, że jest za kwotą 250 tys.zł., wniosek o zwiększenie kwoty powinien być poddany pod głosowanie i skierowany do końca września do projektu budżetu. Pan Dolny zasugerował ponadto, aby zwrócić się o zabezpieczenie w projekcie budżetu oddzielnie kwoty z przeznaczeniem na koszty pracy równiarki i wału wibracyjnego używanych przy pracach utwardzeniowych dróg na terenach wiejskich. Są to drogi gminne, nie powinno się tymi kosztami obciążać samorządów wiejskich. Pan Horyd podkreślił także, że rolnicy domagają się, aby rozwożenia kamienia dokonywała gmina, zwykle bowiem do tego celu rolnicy wykorzystują własne pojazdy. Pan Grzeca stwierdził, że można zwrócić się z wnioskiem o zabezpieczenie oddzielnie kwoty 100 tys.zł. w budżecie właśnie z przeznaczeniem na sprzęt. Pan Dolny po dyskusji zaproponował aby zawnioskować o przeznaczenie w projekcie budżetu kwoty 220 tys.zł na zakup tłucznia na tereny wiejskie i oddzielnie kwoty 100 tys.zł. na pracę równiarki i walca wibracyjnego na tych terenach. Pan Grzeca zauważył, że warto pomyśleć, aby z ewentualnie zwiększonej kwoty (50 tys.zł. – różnica pomiędzy kwotą 220 tys.zł. a kwotą tegoroczną na zakup tłucznia) kompleksowo utwardzać wskazane, pojedyncze drogi, te które w przyszłości będą asfaltowane.
Komisja jednogłośnie, w oddzielnych głosowaniach, poparła dwa w/w wnioski zaproponowane przez Pana Dolnego i postanowiła, że w tej sprawie zwróci się odrębnie na piśmie do Burmistrza i Komisji Budżetu i Handlu przy składaniu wniosków do projektu budżetu Gminy na 2013r.
- Pan Stróżyński zwrócił uwagę na konieczność geodezyjnego uregulowania granic dróg wiejskich, które są często zmieniane poprzez wykopywanie granicznych kamieni. Zdanie Pana Stróżyńskiego poparł Pan Wagner, drogi są bardzo zniszczone, często robią to rolnicy, jego zdaniem gmina powinna konsekwentnie karać rolników wykopujących kamienie, tymczasem gmina nic nie robi w tym zakresie. Jeśli kamienie są wyorywane to trudno wskazać miejsce, w jakim miejscu powinna pracować równiarka. Gdyby ukarano rolnika dla przykładu to takich wyorań na pewno byłoby mniej. Pan Basiński zauważył, że jeśli chce się utwardzać drogi, to powinno znać się ich prawidłowy przebieg, dlatego też powinno doprowadzić do przeprowadzenia kompleksowej inwentaryzacji dróg na terenach wiejskich. Zdanie Pana Basińskiego poparł Pan Wagner, powinno być wiadomo jakie parametry posiada dana droga.
Komisja opowiedziała się za doprowadzeniem do kompleksowego geodezyjnego odtworzenia dróg, co będzie podstawą do prawidłowego prowadzenia prac utwardzeniowych dróg w przyszłym roku. W tym celu powinna zostać sporządzona ponowna inwentaryzacja dróg gminnych w rozbiciu na poszczególne sołectwa.
- Pan Dolny powrócił do sprawy zapotrzebowania materiału utwardzeniowego na drogi wiejskie, tj. jaki rodzaj powinien być dostarczany do sołectw, np. chodzi o płyty jumbo wnioskowane przez Pana Szpojdę.
Komisja uznała, że zgodnie z uprzednimi ustaleniami, to sołectwo powinno określić rodzaj zapotrzebowania (gruz, tłuczeń, płyty jumbo, malachit) w ramach przyznanej kwoty. Pan Basiński zauważył, że rodzaj materiału zależy przede wszystkim od ukształtowania terenu, jego zdaniem powinien się w tej kwestii wypowiedzieć drogowiec, nie zawsze sołtys posiada odpowiednią wiedzę w tym zakresie.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Antoni Dolny
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (6 września 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (19 października 2012, 11:21:29)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1001