Protokół Nr 50/2005

Protokół Nr 50/2005
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 20 czerwca 2005r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:

  1. Inspektor Urzędu Miejskiego Tadeusz Telicki
  2. Przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji Zbigniew Próżyński

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Tomasz Cyganek, który poinformował, iż posiedzenie będzie poświęcone przeprowadzeniu lustracji plaży miejskiej celem sprawdzenia stanu przygotowania Gminy do sezonu turystycznego.

Komisja na wstępie poprosiła Pana Tadeusza Telickiego inspektora UM ds. turystyki i sportu o przedstawienie aktualnej sytuacji Gminy związanej z przygotowaniem do sezonu turystycznego.

Pan Telicki poinformował, iż obecnie na plaży miejskiej zatrudnione są dwie osoby w charakterze ratowników. Stosunek pracy nawiązany jest na podstawie umowy o pracę na czas określony (od końca miesiąca czerwca do końca miesiąca sierpnia). Zakres obowiązków ratowników jest odzwierciedleniem rozporządzenia właściwego ministra. Nadmienił, iż wszelkie uprawnienia ratowników dotyczą tylko kąpieliska na plaży miejskiej, interwencje na otwartym jeziorze ratownicy mogą podejmować tylko w przypadku, gdy osoba która wypłynie na otwarta przestrzeń zacznie tonąć. Dodał, iż mimo sprawowania funkcji ratowników w umowach o pracę zatrudnione osoby posiadają status młodszych ratowników. Ponadto zarobki ratowników są niższe niż w latach ubiegłych ( czas pracy od poniedziałku do piątku godz. 10.00 -18.00 + nadgodziny w soboty). Ratownicy posiadają uprawnienia na prowadzenie łodzi motorowej natomiast teoretycznie nie mogą zgodnie z przepisami przeprowadzać patroli na otwartym jeziorze. Ponadto w ich osprzętowaniu znajduje się lornetka nie posiadają natomiast noszy do ewentualnego przenoszenia tonących osób. Na kąpielisku jest umieszczony regulamin. 

Po wyjaśnieniach Pana Telickiego Pan Próżyński przedstawił Komisji informację o przygotowaniach Komendy Powiatowej Policji do sezonu turystycznego. Nadmienił, iż w sezonie turystycznych zostaną wzmożone patrole służb mundurowych w obrębie jeziora. W tym zakresie Policja będzie współpracować z innymi służbami (straż pożarna, straż leśna). Patrolowane także będą niestrzeżone kąpieliska na „mara”, „żyda” i „goli łące”. 

Komisja następnie przystąpiła do zadawania pytań.

Zapytano o zabezpieczenie pozostałych kąpielisk na terenie Gminy.
Pan Telicki wyjaśnił, iż zabezpieczenie plaży w Lutówku może dojść do skutku pod warunkiem, iż tamtejsza Rada Sołecka zwróci się do Gminy o udzielenie wsparcia w tym zakresie natomiast zabezpieczenie jeziora Juchacz pozostanie na ubiegłorocznych zasadach.

Pozostałe plaże m.in. tzw. „mara”, „goli łąka” i „na żyda” są kąpieliskami niestrzeżonymi, ich użytkowanie przez plażowiczów stanowi ich własne ryzyko.
Odnośnie utrzymania porządku na plaży miejskiej wyjaśnił, iż plażę sukcesywnie będzie sprzątać 2 pracowników z ZRP natomiast kąpielisko zobowiązani są porządkować ratownicy.
Komisja zasugerowała możliwość sprzątania oraz zabezpieczenia worków na nieczystości na „mara”. Pan Telicki przyjął sugestię do wiadomości. Ponadto poinformował, iż linię brzegową sprzątać będą służby ZRP.
Pan Cyganek poprosił o poproszenie Pani Strąpoć kadrowej UM celem wyjaśnienia sprawy zatrudnienia na plaży ratowników – z umowy o pracę wynika bowiem iż zostali zatrudnieni oni jako młodsi ratownicy. Wynika z tego problematyczny fakt, czy osoba zatrudniona w charakterze młodszego ratownika może w pełni merytorycznie zabezpieczać kąpielisko. Pani Strąpoć wyjaśniła, iż zatrudnienie dwóch osób na stanowiskach właśnie młodszych ratowników wynika z taryfikatora płac pracowników zatrudnionych w jednostkach samorządowych. Osoby te nie mogły zostać zatrudnione na stanowiskach ratowników gdyż nie spełniają kryterium posiadania średniego wykształcenia. 

Komisja następnie udała się na wizję lokalną plaży miejskiej podczas której dokonała stosownych ustaleń, które zawarła w poniżej przedstawionych wnioskach:

  1. Uporządkować odcinek linii brzegowej jeziora od mostu do przystani TKKF (wykosić chwasty).
  2. Wykosić zakrzaczenia i  chwasty na „starej plaży” w obrębie boisk do gry w piłkę siatkową
  3. Postawić dwie ławki na odcinku pomiędzy „nową” a „starą” plażą, z uwzględnieniem zachowania przejazdu (np. dla ciągnika) na „starą” plażę.
  4. Doprowadzić do systematycznego porządkowania terenu przed muszlą koncertową (wykaszanie traw jak i sprzątanie nieczystości)
  5. Wspólnie z właścicielem baru „na barce” rozważyć zmianę lokalizacji kabin WC, które obecnie usytuowane są w bezpośrednim sąsiedztwie placu zabaw dla dzieci. Komisja proponuje ustawić w/w kabiny przy budynku kajakarki od strony promenady z osłonięciem ich prowizorycznym parkanem.
  6. Doprowadzić do całkowitego usunięcia wodorostów z basenu kąpielowego.

Wyjaśnić, czy dwie osoby zatrudnione na plaży miejskiej w charakterze młodszych ratowników mogą zgodnie z obowiązującymi przepisami zapewnić w pełnym zakresie opiekę nad kąpiącymi się plażowiczami (tj. czy co najmniej jeden z zatrudnionych nie powinien posiadać pełnych uprawnień ratownika). Komisja ponadto zwraca się o dopełnienie obowiązku podpisania przez młodszych ratowników ich zakresów obowiązków.

Powyższe wnioski Komisja skieruje do Burmistrza celem i rozpatrzenia i ewentualnej realizacji.

W wolnych wnioskach pan Cyganek poinformował, iż w dniu 27 czerwca odbędzie się spotkanie z udziałem Burmistrza celem omówienia wniosków wypracowanych podczas przeprowadzonej lustracji świetlic wiejskich.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie.

Przewodniczący Komisji
Tomasz Cyganek

protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (20 czerwca 2005)
Opublikował: Tomasz Dix (17 października 2005, 07:48:35)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1259