Protokół Nr 35/2013 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 11 czerwca 2013r.


Protokół Nr 35/2013
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 11 czerwca 2013r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński;
3. Po. Kierownika Gminnej Spółki Wodnej – Tobiasz Świniarski;
4. Dyrektor Zakładu Transportu i Usług – Tomasz Mroziński;
5. Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego – Maria Grochowska;
6. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Jarosław Dera.
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
 
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
  2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji;
  3. Realizacja wniosków z zebrań wiejskich;
  4. Informacja z bieżącej działalności Gminnej Spółki Wodnej;
  5. Informacja w zakresie przygotowań do wdrożenia w życie tzw. ustawy śmieciowej; 
  6. Wolne wnioski i zakończenie. 
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu maju.
 
 
Ad.3. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa poinformował, że w tym roku na zebraniach wiejskich wysunięto około 100 wniosków, z tego ponad 90% trafiło do Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa. Niektóre wnioski zostały załatwione „od ręki”, te które wymagają współpracy z innymi instytucjami zostały do nich przekazane. Największe problemy są z realizacją wniosków przekazanych do Zarządu Drogowego, jest to spowodowane ograniczonym budżetem tej instytucji, np. nie jest zrobiona jedna z ważniejszych dróg Trzciany – Wałdowo czy też barierki na drodze Teklanowo – Zalesie. Nie zostaną także zrealizowane wszystkie wnioski dot. punktów oświetleniowych, ENEA wykona prace w ramach możliwości. Remonty świetlic następują na bieżąco, drogi gminne są również „łatane” na bieżąco, jak również w miarę możliwości są załatwiane inne prace z zakresu działania Gminy.
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.                   
 
 
Ad.4. Pan Tobiasz Świniarski przedstawił Komisji informację z bieżącej działalności Gminnej Spółki Wodnej. Poinformował, że Spółka obecnie prowadzi prace na terenie pięciu wsi (Zalesie, Sikorz, Trzciany, Jazdrowo, Świdwie). Są to miedzy innymi prace polegające na oczyszczaniu i udrażnianiu ciągów drenarskich oraz rowów. Prace konserwacyjne urządzeń melioracji szczegółowych prowadzone są na podstawie budżetu i planu pracy Spółki uchwalonego przez Walne Zgromadzenie Delegatów, które odbyło się  w dniu 25 lutego 2013r. Ściągalność składek członkowskich wynosi 75%. Ponadto złożono wnioski o dotację do Urzędu Marszałkowskiego w Toruniu, Kujawsko – Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Bydgoszczy i Starosty Sępoleńskiego. Ponadto Spółka będzie się ubiegała o pozyskanie dodatkowych środków finansowych z zewnątrz biorąc udział w przetargach organizowanych przez Kujawsko – Pomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych we Włocławku. Należy nadmienić, że jeden przetarg Spółka już wygrała, jest to oczyszczanie rzeki Kamionki na odcinku 22 km. od Karczewa do Kamienia Pomorskiego. Spółka ponadto wykonała już w tym roku prace zlecone na łączną kwotę 9.501zł. Obecnie Spółka zatrudnia 13 pracowników skierowanych z Powiatowego Urzędu Pracy na okres pół roku, po tym okresie zatrudnione zostaną trzy osoby ze środków Spółki na okres 3 miesięcy. Ponadto w spółce odbywają staż cztery osoby skierowane przez Powiatowy Urząd Pracy.   
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.            
 
Pan Dera zapytał o wykaszanie rzeki Kamionki od strony Karczewa. Pan Świniarski powiedział, że koszenie będzie dwukrotne w miesiącach czerwcu i wrześniu. Pan     podkreślił, że jest zadowolony z pracy Spółki, prace są realizowane na bieżąco. Zwrócił się, w imieniu mieszkańców, do Pana Świniarskiego o rozpoznanie możliwości udrożnienia rowu w Trzcianach.                                    
 
 
Ad.5. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa przedstawił Komisji informację w zakresie przygotowań do wdrożenie w życie tzw. ustawy śmieciowej. Poinformował, że Gmina jest przygotowana do wprowadzenia z dniem 1 lipca nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Nadmienił, że praktycznie ostatnim etapem było przeprowadzenie przetargu na wyłonienie podmiotu, który będzie dokonywał wywozu nieczystości. Przetarg wygrało konsorcjum zakładów gospodarki komunalnej z trzech gmin naszego powiatu, w naszej gminie wywozu będzie dokonywał nasz zakład gospodarki komunalnej, wczoraj w tej sprawie została podpisana stosowna umowa. Odbiór odpadów będzie następował zgodnie z harmonogramem, od spółdzielni mieszkaniowych  dwa razy w tygodniu, w dużych wspólnotach raz na tydzień, w małych dwa razy w miesiącu a od domków jednorodzinnych raz w miesiącu. Do końca miesiąca czerwca ZGK dostarczy mieszkańcom, którzy będą segregować odpady, worki do ich segregacji. Pani Wańke zapytała o wywóz odpadów od osób prowadzących działalność gospodarczą. Pan Dera wyjaśnił, że przedsiębiorcy są zobowiązani podpisać oddzielną umowę na wywóz odpadów wytworzonych podczas działalności, Gmina będzie sprawdzać czy takie umowy zostały zawarte. Pan Jagodziński, nawiązując do przewidywanego miejsca składowania odpadów w Bladowie, wyraził zdziwienie, jak można było zlokalizować składowisko w Borach Tucholskich. Pan Jagodziński ponadto zwrócił uwagę, że trudnym będzie udowodnić w spółdzielniach, gdzie zadeklarowano segregację, fakt wrzucania do zbiorczych pojemników mieszanych odpadów przez pojedynczych mieszkańców. Pan Dera stwierdził, że takie problemy prędzej czy później rozwiążą sami mieszkańcy. Pan Horyd zapytał o ilość złożonych deklaracji. Pan Dera odpowiedział, że na dzisiaj jest złożonych 3.630 deklaracji, obejmują one 12.775 osób, segregować będzie z tego 8.386 osób. Nadmienił, że sporo osób pomimo wielu informacji przekazanych przez urząd nie rozumie zasad segregacji. Pan   zapytał o proporcje zadeklarowanej segregacji na terenach miejskim i wiejskich. Pan Dera odpowiedział, że segregację zadeklarowano mniej więcej po 50%. Pan Rohde poruszył temat odpadów wytwarzanych na terenie ogródków działkowych. Pan Dera powiedział, że działki zalicza się do nieruchomości niezamieszkanych, działkowcy będą musieli podpisać odrębną umowę na wywóz odpadów a także zaopatrzyć się z pojemniki na odpady. Pan Dera nawiązując do kontroli wywozu odpadów, powiedział że przy następnym przetargu rozważy się możliwość wprowadzenia na workach kodów paskowych odrębnych dla każdego mieszkańca, tak aby móc przy opróżnianiu worków zidentyfikować, od kogo są wywożone odpady.                              
 
Komisja przyjęła przedstawioną informację jednogłośnie do wiadomości.        
 
 
Ad.6. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy: 
- Pan     nawiązał do wniosku Komisji w sprawie możliwości zakupu przez Zakład Transportu i Usług wału wibracyjnego do zagęszczenia nawierzchni dróg. Pan Mroziński powiedział, że rozważał już możliwość zakupu wału wibracyjnego, jednak istnieją tu pewne obwarowania, musi mieć gwarancję że będzie posiadał zlecenia Gminy na jego pracę. Rozrzut kwotowy zakupu wału jest duży np. używany wał samojezdny kosztuje około 150tys.zł. a wał ciągniony około 15 – 25tys.zł., taki wał można ewentualnie zakupić. Nadmienił jednak, że taki zakup nie nastąpiłby obecnie, ponieważ Zakład posiada obecnie inne potrzeby także związane z drogownictwem, chyba że Gmina przeznaczy na ten cel oddzielną dotację. Jeśli Zakład miałby dokonać zakupu z własnych pieniędzy, to byłby to okres wiosenny, do wału należałoby także zakupić odpowiedniej jakości ciągnik, który mógłby być także wykorzystywany w okresie zimowym.          
 
Komisja przyjęła do wiadomości stanowisko Prezesa, stwierdzając że powróci do tematu w późniejszym czasie.  
 
- Pan Dera powrócił do sprawy możliwości utworzenia schroniska bezpańskich psów przez Fundację „Psie Nadzieje”, poprosił aby Pan Mroziński przedstawił w tej sprawie swoje stanowisko. Pan Mroziński powiedział, że sama idea prowadzenia schroniska przez Fundację jest dobra, na dzień dzisiejszy jest prowadzone przytulisko. Jego zdaniem schronisko jest potrzebne lecz Fundacja w swoich propozycjach nałożyła na Gminę wiele obowiązków, samo utworzenie schroniska kosztowałoby w granicach 100 – 150tys.zł. (np. teren, przyłączenie mediów). Przedstawicielki Fundacji, działające obecnie w przytulisku jako wolontariuszki posiadają zbyt emocjonalne podejście do swojego zajęcia, co byłoby utrudnieniem w późniejszej adopcji psów, obawia się że gdyby schronisko prowadziła Fundacja to liczba psów znacznie by się zwiększyła. Obecnie jest prowadzone przez Zakład przytulisko, Gmina zawiera umowę ze schroniskiem z Grudziądza, gdzie po dwóch tygodniach oddaje się psy, wszystko funkcjonuje zgodnie z prawem. Jego zdaniem lepszym rozwiązaniem byłoby prowadzenie przytuliska w obecnej formie przy pomocy Fundacji. Pan Grzeca powiedział, że Fundacja powinna gromadzić pieniądze i dofinansowywać przytulisko prowadzone przez Zakład Transportu i Usług. Pan Rohde zaznaczył, że podczas Sesji Rady Miejskiej przedstawicielka Fundacji przedstawiły inny obraz prowadzenia schroniska, niż wynika to z oddzielnie przedstawionej dokumentacji. Podczas Sesji padła wypowiedź, że większość zadań związanych utworzeniem schroniska będzie realizować Fundacja. Tymczasem, zgodnie z propozycjami zawartymi w dokumentacji większość obowiązków będzie należeć do Gminy, co spowodowałaby konieczność ponoszenia z budżetu dużych nakładów finansowych na  utworzenie schroniska, a potem jego utrzymanie.        
 
Komisja przyjęła do wiadomości informację przedstawioną przez Pana Mrozińskiego, zaznaczając że już na poprzednim posiedzeniu opowiedziała się za prowadzeniem przytuliska przez Zakład Transportu i Usług.
- Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego zapoznała Komisję z wnioskiem kilku mieszkańców Lutówka w sprawie protestu przeciwko próbie zmiany przeznaczenia działek rolniczych Nr 243/1 i Nr 243/2 położonych w Lutówku oraz o uznanie zalesionych na tym gruncie powierzchni jako las. Pani Grochowska wyjaśniła, że chodzi o dwie prywatne działki rolne, właściciel nie jest zainteresowany zalesieniem terenu. Ponadto Gmina nie ma prawa ingerencji w prawo własności, decyzja o przeznaczeniu terenu należy do właściciela. Komisja jednogłośnie stwierdziła, że nie będzie ingerować w sprawy związane z własnością gruntu, decyzja w tej sprawie należy do właściciela nieruchomości;
- Pan Jagodziński nawiązał do swojej wypowiedzi na Sesji Rady Miejskiej odnośnie stanu dróg powiatowych, powinno się ukarać odpowiedzialne osoby za ich stan, nie naprawiono nawierzchni po zimie, kiedy dziury nie były takie duże, teraz się bardzo powiększyły, tymczasem powiat nie wie skąd wziąć środki na wyrównanie nawierzchni, a może dojść do poważnych wypadków drogowych.         
- Pan   przekazał wniosek sołtysów w sprawie konieczności udrożnienia polnej drogi, tak aby rolnicy mogli przejechać maszynami rolniczymi na swoje pola. Pan Stróżyński wyjaśnił, że chodzi o odcinek drogi od posesji Pana ………. w kierunku Wałdowa. Konieczne jest zarówno wytyczenie, jak i wyrównanie drogi, a także wycięcie zakrzaczeń. przejeżdżając  Pan Dera przyjął informację do wiadomości, zaznaczając, że na miejsce zostanie wysłany geodeta jak i sprzęt w postaci równiarki. Jednocześnie zwrócił się do Pana Stróżyńskiego, aby zainteresowani rolnicy we własnym zakresie dokonali wycięcia zakrzaczeń na wskazanym odcinku drogi;
- Pan   poruszył konieczność utwardzenia pozostałej części drogi przez Włościbórek.. Z 3km. w czynie społecznym utwardzono już połowę tej drogi, należałoby ją dokończyć, sam przeznaczy środki z tegorocznej diety radnego na ten cel. Nadmienił, że do ustalenia pozostaje sposób jej utwardzenia, mieszkańcy zadeklarowali kamień polny, ale czy kruszyć ten kamień , skoro praca kruszarki i dowożenie do niej kamienia to spore koszty. Dodał, ze utwardzenie drogi ułatwiłoby dostęp dzieci do szkolnego autobusu, zwrócił się do Pana Dery o rozważenie tego problemu, być może udałoby się trochę tłucznia wygospodarować z rezerwy, jest to bowiem droga szkolna, ale inne sołectwa też mają swoje potrzeby. Pan Dera powiedział, że droga jest odtworzona, do usunięcia pozostały jeszcze trzy drzewa rosnące na tej drodze, gmina posiada jeszcze dodatkowy gruz, można nim wysypać tą drogę.                               
 
 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie. 
 
 
 
 
                                                                                     Przewodniczący Komisji
                                                                                                Antoni Dolny             
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (11 czerwca 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (11 września 2013, 13:31:58)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (17 maja 2023, 15:02:06)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 917