Protokół Nr 25/08 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 16 czerwca 2008r.


Protokół Nr 25/08
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 16 czerwca 2008r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej Tomasz Cyganek
2. Burmistrz Waldemar Stupałkowski
3. Skarbnik Gminy – Urszula Lange
4. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej Zbigniew Tymecki
5. Kierownik Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu Bartosz Łangowski
6. Rada Sołecka Włościborza w składzie:
- Bernadeta Wróblewska
- Antoni Dolny
- Bolesława Kowalska
- Zygmunt Dzierżak
 
 
            Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Janusz Tomas, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
  2. Zatwierdzenie protokołów z poprzednich posiedzeń.
  3. Rozważenie dalszego przeznaczenia budynku po byłej Szkole Podstawowej we Włościborzu.
  4. Opinia w sprawie wniosku dot. umorzenia płatności podatku od nieruchomości i rolnego.
  5. Przyjęcie do wiadomości pisma Związku Nauczycielstwa Polskiego.
  6. Opinia w sprawie zmiany projektu uchwały dot. zaciągnięcia pożyczki.
  7. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. zmian w budżecie na 2008r.
  8. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. przystąpienia Gminy Sępólno Krajeńskie do tworzonego Stowarzyszenia „Nasza Krajna”.
  9. Wolne wnioski i zakończenie.
 
      W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich dwóch poprzednich posiedzeń.
 
 
Ad.3. Komisja przystąpiła do dyskusji na temat dalszego przeznaczenia zdewastowanego budynku po byłej szkole we Włościborzu.
Pan Tomas poinformował zaproszonych gości, że Komisja Budżetu i Handlu w dniu 26 maja dokonała wizji lokalnej budynku po byłej szkole podstawowej we Włościborzu. Stwierdzono dużą dewastację wnętrza obiektu, budynek jest nieogrzewany, w budynku stodoły zalegają   stosy nieczystości. W kantorku byłej drużyny piłkarskiej zastano porozrzucane i brudne stroje piłkarskie, które należy wyprać i zdeponować bądź przekazać innej drużynie. Tym powinna się zająć Rada Sołecka. Należy także wykosić trawę przed obiektem.
Pan Tomas stwierdził, że zasadniczym pytaniem jest dalsze przeznaczenie obiektu. Dlatego też zaproszono na posiedzenie Burmistrza i Radę Sołecką, aby uzyskać ich opinię w tej sprawie.
Pani Wróblewska stwierdziła, że w obiekcie rzeczywiście panował nieporządek, niemniej jednak Rada Sołecka już rok temu wystąpiła do Urzędu o uporządkowanie obiektu, nie było niestety żadnej reakcji. Obecnie społeczność wiejska częściowo uporządkowała budynek. Odnośnie przeznaczenia obiektu poinformowała, że mieszkańcy opowiadają się za usadowieniem w budynku siedziby przedszkola (duża liczba dzieci – 25). Ponadto młodzież chce reaktywować drużynę piłkarską, przydałoby się także pomieszczenie byłego kantorka. Zapytała, czy istnieje możliwość wyremontowania obiektu ze środków Gminy.
Pan Jagodziński zauważył, że winę za stan obiektu ponosi poprzednia Rada Sołecka, nowa bowiem zareagowała w sprawie występując z odpowiednim pismem do Gminy, nikt z Urzędu jednak nie zareagował.   
Pan Tomas stwierdził, że nie można winić Urzędu za stan mienia bowiem dewastacji dokonali przecież miejscowi mieszkańcy.
Pan Dolny powiedział, że był członkiem poprzedniej Rady Sołeckiej i jest także obecnie w jej składzie. W  poprzedniej Radzie praktycznie o wszystkich sprawach związanych z drużyną piłkarską decydował sołtys, jako nowa Rada próbowali go rozliczyć z podjętych działań ale odpowiedzi były wymijające. Pan Dolny potwierdził słowa Pani Wróblewskiej, że społeczność chce przeznaczyć budynek na przedszkole i kantorek piłkarski a nie na sprzedaż. Nawiązując do dewastacji stwierdził, że skoro obiekt stoi nieużytkowany od 2000r. to praktycznie nie można było jej uniknąć. Dodał, że jednak sam budynek nie jest w złym stanie budowlanym.                                     
Pan Tomas stwierdził, że koncepcja sprzedaży obiektu wynikła z luźnych rozważań, sprzedaż byłaby praktycznie ostatecznością.
Pan Stachowicz powiedział, że mam wrażenie jakby społeczność nie interesowała się obiektem, na panujący nieporządek Rada Sołecka powinna reagować natychmiast.   
Pani Wróblewska na pytanie Pana Tomasa odpowiedziała, że nie uwzględniono pozyskania środków na obiekt w złożonym wniosku do programu „Odnowa Wsi”.
Pan Tomas zapytał, czy jest zasadność przeznaczenia obiektu na przedszkole, czy w kolejnych latach będzie wystarczająca liczba dzieci.
Pan Tymecki przedstawił historię obiektu. Poinformował, że po likwidacji szkoły podstawowej budynek w 2000r. został przekazany protokolarnie przez oświatę do użytkowania przez Urząd Miejski. Odnośnie liczby dzieci stwierdził, że ilość urodzeń dzieci we Włościborzu jest na tym samym poziomie. Obecnie przedszkole jest umieszczone w świetlicy wiejskiej, ze względów pedagogicznych nie jest to optymalne rozwiązanie. Stan techniczny budynku po szkole jest jednak bardzo zły, ewentualna adaptacja na przedszkole wyniosłaby na pewno ponad 100tys.zł. Pytaniem jest, skąd znaleźć środki na adaptację i czy budżet sołectwa wytrzymałby koszty bieżącego utrzymania obiektu (np. renowacja czy też ogrzewanie). Pan Tymecki podsumowując, stwierdził:
- jeśli w budynku zostanie umiejscowione przedszkole, to powstaną określone konsekwencje finansowe.
- czy budżet sołectwa „wytrzyma” koszty bieżącego utrzymania obiektu, kto będzie finansował prowadzenie przedszkola
- obecnie nie ma możliwości pozyskania środków zewnętrznych na funkcjonowanie przedszkola (zadania nie ujęto we wniosku złożonym do programu „Odnowa Wsi”)              
Pan Dolny stwierdził, że nie ujęto przedszkola do złożonego wniosku o pozyskanie środków dlatego, bo władze Gminy sugerowały że należy poczekać do rozstrzygnięcia przeznaczenia obiektu.
Burmistrz stwierdził, że w przypadku przeznaczenia obiektu na przedszkole niezbędnym będzie poniesienie bardzo dużych nakładów finansowych. Jego zdaniem obecnie przedszkole jak i świetlica wiejska mogą bezkonfliktowo funkcjonować w budynku świetlicy. Nadmienił, że na pewno w tym Gminy nie byłoby stać, aby zrobić odrębny punkt przedszkolny. Sprawa jest przyszłościowo do przemyślenia przez Radę Miejską, ona bowiem ustala tworzenie punktów przedszkolnych, trzeba mieć jednak na uwadze że utworzenie punktu pociągnęłoby za sobą ogromne konsekwencje finansowe. Burmistrz zaproponował, aby zorganizować zebranie wiejskie celem uzyskania stanowiska miejscowej społeczności w sprawie dalszego przeznaczenia obiektu. Mieć na uwadze należy, że utrzymanie dwóch odrębnych obiektów to ogromny koszt, ponadto w tym przypadku pomieszczenie świetlicy nie byłoby w pełni godzinowo wykorzystane.
Pan Dolny zapytał o normy unijne, czy nie wskazują one aby punkty przedszkolne mieściły się w odrębnych obiektach. Burmistrz stwierdził, że jeśli przepisy europejskie nakażą takie rozwiązanie to będzie to spory problem dla samorządu, obecnie jednak dopuszczają funkcjonowanie przedszkoli wspólnie z innymi placówkami.
Pan Cyganek stwierdził, że fakty wskazują istnienie pustostanu w budynku po byłej szkole, świadczy to o tym że obiekt był zbędny dla lokalnej społeczności. Odnośnie propozycji przeznaczenia budynku na przedszkole powiedział, że temat nie jest do końca przemyślany, należy rozsądnie rozważyć jakie wynikłyby z tego konsekwencje.      
Pan Tomas powiedział, że rozważyć należy przeznaczenie dwóch pomieszczeń, można się np. zastanowić nad sprzedażą stodoły przyległej do pomieszczenia po szkole.
Pan Dolny poinformował, że były sugestie mieszkańców, aby sprzedać stodołę a pozyskane środki przeznaczyć na remont pomieszczeń szkolnych. 
Pan Tomas zasugerował, aby temat przeznaczenia obiektu podjęła także Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia, nieodzowne jest także doprowadzenie do zebrania wiejskiego.
Pan Cyganek ze swojej strony zaoptował o pozostawieniu punktu przedszkolnego w budynku świetlicy.
Pan Tomas nadmienił, że do czasu określenia przeznaczenia obiektu należy go odpowiednio zabezpieczyć.  
Pan Jagodziński zasugerował, że należy w budżecie zaplanować środki na remont obiektu, w innym przypadku może dojść do całkowitej dewastacji mienia. Gdyby opowiedziano się za umiejscowieniem w budynku przedszkola, to jego zdaniem bieżące utrzymanie nie powinno być finansowane ze środków sołeckich.
Pan Tymecki poinformował, że obecnie finansowanie byłoby udziałem działu kultury czyli bieżące utrzymywanie obiektu spadłoby na budżet sołectwa. Dopiero gdyby przedszkole przeszło w kompetencje oświaty to finansowanie przedszkola następowałoby z jej środków. Pan Tomas dodał, że ewentualne przejście pod oświatę spowodowałoby konieczność wygospodarowania w budżecie dodatkowych środków, kuratorium na pewno nie dofinansowałoby prowadzenia zadania własnego Gminy.
Pan Piekut stwierdził, że umieszczenie dwóch placówek w oddzielnych obiektach spowodowałoby precedens, inne sołectwa mogłyby się domagać rozdzielenia swoich świetlic i przedszkoli. Taka sytuacja doprowadziłaby do skłócenia sołectw i poważnych konsekwencji finansowych.
Pan Tymecki zaznaczył, że utrzymanie jednego punktu przedszkolnego kosztuje około 85tys.zł. rocznie, czyli prawie tyle co utrzymanie ośrodków kultury.         
Burmistrz jeszcze raz podkreślił, że w bieżącym roku Gmina nie posiada środków na ewentualną adaptację obiektu na przedszkole.
 
Komisja ostatecznie jednogłośnie opowiedziała się za zorganizowanie zebrania wiejskiego Sołectwa Włościbórz, z udziałem Burmistrza, celem uzyskania stanowiska miejscowej społeczności w sprawie dalszego przeznaczenia obiektu po byłej szkole podstawowej.  
 
 
Ad.4. Komisja zapoznała się z wnioskiem Spółdzielni Rolników Indywidualnych „Rolnik” w sprawie możliwości umorzenia przez Gminę I i II raty podatku rolnego oraz I, II, III, IV i V raty podatku od nieruchomości za 2008r.
Wnioskodawca motywuje prośbę faktem zobowiązania przez Powiatowego Lekarza Weterynarii do wybicia  wszystkich hodowanych sztuk drobiu, w związkiem wykrycia pałeczek salmonelli.  
Komisja postanowiła, że zaopiniuje możliwość umorzenia podatku od nieruchomości na swoim następnym posiedzeniu, opinię w sprawie umorzenia rat podatku rolnego pozostawia do zasugerowania przez Komisję Rolnictwa Rady Miejskiej.              
 
 
Ad.5. Komisja zapoznała się z pismem Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego skierowanym do Burmistrza  w sprawie przeanalizowania możliwości zaniechania potrąceń wynagrodzenia nauczycielom i pracownikom oświaty, którzy brali udział w strajku w dniu 27 maja 2008r.
Pan Tymecki wyjaśnił, że za okres strajku nie przysługuje wynagrodzenie, wypłacane powinny być natomiast pochodne płacowe. Jednak w porozumieniach strajkowych można uznać słuszność strajku i nie potrącać wynagrodzenia. Dodał, że Nieprawdą jest, jakoby Gmina zabrała szkołom środki na płace za okres strajku.     
Komisja przyjęła pismo do wiadomości, stwierdzając że nauczycielom nie zostały odebrane środki za okres trwania strajku.
 
 
Ad.6. Pani Skarbnik przedstawiła Komisji poprawiony projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zaciągnięcia pożyczki. Nadmieniła, że projekt został zmieniony, zgodnie z wytycznymi Regionalnej Izby Obrachunkowej – zmieniono zapis „Rada wyraża zgodę na zaciągnięcie pożyczki” na zapis „Rada zaciąga pożyczkę”.
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt powyższej uchwały.     
 
 
Ad.7. Pani Skarbnik przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w budżecie na 2008r.
Poinformowała, że proponuje się zwiększenie dochodów o kwotę 221.568zł. do sumy 32.791.992zł. i zwiększenie wydatków o kwotę 221.568zł. do sumy 34.852.384,78zł.
Powstały w ten sposób deficyt w kwocie 2.060.392,78zł. proponuje się pokryć z pożyczki zaciągniętej w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu.
Pani Lange omówiła następnie szczegółowo wszelkie zmiany w dochodach i wydatkach, określone w załącznikach nr 1 i nr 2 niniejszego projektu uchwały.    
 
 
Pan Tomas, w związku z wypracowaniem znaczących oszczędności w wydatkowaniu środków na dodatki mieszkaniowe, zaproponował aby zawnioskować o możliwość przyznania jednorazowych nagród dla tych pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej, którzy przyczynili się do tego faktu. Komisja zaakceptowała jednogłośnie w/w wniosek.
Pan Jagodziński zapytał o stopień realizacji inwestycji gminnych na 2008r. Komisja w związku z powyższym zapytaniem zobowiązała Pana Łangowskiego do przedstawienia podczas najbliższej Sesji Rady Miejskiej ustnej informacji z w/w zakresu.
 
Komisja ostatecznie zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt uchwały przedstawiony przez Panią Skarbnik.
 
 
Ad.8. Pan Łangowski przedstawił Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przystąpienia Gminy Sępólno Krajeńskie do tworzonego Stowarzyszenia „Nasza Krajna” oraz wskazania osoby do reprezentowania Gminy w Stowarzyszeniu „Nasza Krajna”.
 
Pan Łangowski wyjaśnił, że Stowarzyszenie jest powiatową grupą lokalną (tworzą go Gminy Powiatu Sępoleńskiego oraz podmioty gospodarcze i organizacje pozarządowe), która będzie mogła pozyskiwać znaczne środki z Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach m.in. Programu „Leader” na rzecz  środowisk wiejskich. Do reprezentowaniu Gminy w Stowarzyszeniu proponuje się Zastępcę Burmistrza Pana Marka Zieńkę. Pan Łangowski nadmienił, że kosztami Gminy będą jedynie środki na zapewnienie obsługi administracyjnej realizowanych projektów.
 
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
 
 
            Po wyczerpaniu porządku obrad, wobec braku wolnych wniosków, Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
                                                                                            Przewodniczący Komisji
                                                                                                   Janusz Tomas
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
             
 
      
    
      

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (16 czerwca 2008)
Opublikował: Administrator (8 grudnia 2008, 08:54:35)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1061