Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska |
Komisja Statutowa
Protokół nr 18/07
Protokół nr 18
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim w dniu 9 listopada 2007r.
W komisji udział wzięli członkowie wg listy obecności oraz zaproszeni goście:
1.Zdzisława Skórczewska -POMŚ-R „Vita”,
2Lucyna Suchomska -Gabinet Rehabilitacji i Terapii Manualnej ,
3.Maria Kiełbasińska -Prezes NZOZ „Doktór”,
4.Waldemar Stupałkowski -Burmistrz Sępólna Kraj.,
5.Zbygniew Tymecki -Dyrektor ZOOS-u
6.Izabela Frőlhke -Dyrektor OPS,
7.Bogumiła Bławat -Kier. Referatu Spraw Obywatelskich
8.Aleksandra Tymecka -Dyrektor Szkoły Podstawowej w Wiśniewie
Porządek obrad:
1.Powitanie i stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Informacje dot. działalności podmiotów medycznych działających na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie, z uwzględnieniem kontraktu z NFZ, perspektywą dalszego funkcjonowania podmiotów medycznych.
4.Informacje dot. ośrodków przedszkolnych na wsiach i możliwości dalszego ich funkcjonowania.
5.Opinia projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały o likwidacji Gminnego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sośnie.
6.Wolne wnioski i zakończenie.
Ad. 1 i 2.
Po powitaniu i stwierdzeniu quorum , Pan Przewodniczący powitał zebranych, przedstawił porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie.
Ad.3.
Pierwsza głos zabrała Pani Prezes spółki „Doktór” Maria Kiełbasińska, która powiedziała, że NZOZ ‘Doktór” prowadzi działalność tylko w zakresu POZ. Zakład czynny jest od poniedziałku do piątku. Zatrudnionych jest 8 lekarzy, 7 pielęgniarek, 1 położna, inny personel medyczny -2 osoby, nie medyczny 3. Na koniec października 2007r. zapisanych jest 5903 pacjentów. Następnie Pani Prezes przedstawiła szczegółowe sprawozdanie z działalności podmiotu (załącznik do protokółu).
Pan Stachowicz zapytał ilu dziennie pacjentów NZOZ przyjmuje?
Pani Prezes odpowiedziała ,że przeciętnie 123 osób.
Pan Horyd zapytał czy zwiększa się liczba osób zapisujących do NZOZ „Doktór”?
Pani Prezes odpowiedziała, że tak, jest coraz pacjentów więcej. Komisji złożyła szczegółowe sprawozdanie z całej działalności (załącznik do protokółu).
Następnie głos zabrała Pani Lucyna Suchomska właścicielka Gabinetu Terapii Manualnej i Rehabilitacji. Zakładem kieruje od 2001r. , od chwili przejęcia Zakładu Rehabilitacji w Sępólnie Krajeńskim. Z roku na rok rozwija się. Zakład jest czynny przez pięć dni w tygodniu do godz. 18-tej. Zapotrzebowanie na tego rodzaju usługi są bardzo duże. Nie ma miesiąca, żeby nie było przekroczeń. NFZ zwiększył o 20 tys. punktów (ogółem 40 tys. zł.) i dzięki temu można było zakupić nowy sprzęt rehabilitacyjny. Jednakże NFZ nie zawarł umowy na prowadzenie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny. Zgody nie wyrażono, gdyż, pomieszczenia nie spełniały wymogów jakie stawia Ministerstwo Zdrowia. W Zakładzie pracuje ok. 10 osób. Szczegółowe informacje zawarte są w załączniku do protokółu.
Pani Zdzisława Skórczewska reprezentuje POMŚ-R „Vita”. Zatrudnionych jest 4 pielęgniarki, posiadające specjalizację z pielęgniarstwa środowiskowo-rodzinnego. W roku 2007 do października wykonano 10 tys. wizyt t.j. około 1000 miesięcznie – więcej niż w latach poprzednich. Szczegółowe informacje są w załączniku do protokółu.
Pan Stachowicz zapytał się jakie relacje panują pomiędzy innymi podmiotami?
Pani Skórczewska odpowiedziała, że są poprawne, współpracują. W ZD-L BONUS nie ma pielęgniarki środowiskowo-rodzinnej, tak więc nie są dla nich konkurencją. Swoją wypowiedź Pani Skórczewska uzupełniła o informacje o działalności Caritas ( załącznik do protokółu).
Następnie Pan Przewodniczący odczytał pismo z ZD-L BONUS, w którym to piśmie Dyrektor usprawiedliwia swoja nieobecność, prosząc jednocześnie o wytyczenie nowego terminu spotkania. Komisja zaproponowała, żeby Pana Dyrektora zaprosić na następne posiedzenie Komisji. Ponadto poruszono sprawę, Pani Stomatolog Rozpłoch, która od początku 2007 roku nie płaci czynszu za wynajem pomieszczeń, pomimo wielu wezwań. Komisja zaproponowała wypowiedzieć w trybie natychmiastowym wynajmowane pomieszczenia. Wniosek Komisja przedłoży Panu Burmistrzowi.
Ad. 4.
Pierwsza głos zabrała Pani Bogumiła Bławat, kierownik Referatu Spraw Obywatelskich. Problem dotyczy wydania opinii w sprawie istniejących ośrodków przedszkolnych na wsiach ( 6 ośrodków). Powyższa opinia niezbędna jest do dalszego prowadzenia w/w ośrodków i umiejscowienia ich – określenie kto ma być odpowiedzialnym za ich prowadzenie. Pani Bławat powiedziała, że została wprowadzona zmiana do ustawy o systemie oświaty, w której widnieje zapis iż inne formy wychowania przedszkolnego są włączone jako zadanie własne Gminy. Nadzór merytoryczny nad tymi formami prowadzi Kuratorium Oświaty. Zapoznała Komisję również z uzasadnieniem do tejże ustawy.
W dalszej części Pani Kierownik zaznaczyła, że do końca marca 2008 roku powyższe ośrodki finansowane są z Fundacji z Górzna.
Pan Zbigniew Tymecki powiedział, że filie przedszkolne zostały zlikwidowane ze względu na niż demograficzny. Jednakże obecnie np. Przedszkole nr 2 ma 7 oddziałów na dwie zmiany – takie jest obecnie zapotrzebowanie i tyle jest chętnych dzieci. Funkcjonowanie ośrodków na wsiach jest konkurencją dla przedszkoli w mieście. Trzeba pamiętać również, że od przyszłego roku może wejść obowiązek szkolny od 6 lat, czyli 5-latki szły by do zerówki a przedszkola objęły by dzieci w wieku od 3-4 lat. Pan Tymecki reprezentował Gminę Sępólno Krajeńskie na spotkaniu w Warszawie podsumowujące działalność istniejących od 6 lat 2 ośrodków przedszkolnych i wręczył podziękowania dla Pana Burmistrza i Pani Bławat od Fundacji za dotychczasową , wzorową współpracę. Wiele ciepłych słów padło pod adresem Gminy Sępólno Krajeńskie. Pan Tymecki przywiózł również prezenty dla tych przedszkoli. Wracając do pozostałych przedszkoli i ich funkcjonowania to są negatywne strony i pozytywne. Negatywne – to wszelkie konsekwencje finansowe a ZOOS nie ma pieniędzy, na przyszły rok ze wstępnych obliczeń jest już deficyt, i skąd wziąć pieniądze. Pozytywny aspekt tej sprawy jest taki, że musi być uwzględniona dotacja dla tych ośrodków przedszkolnych. Pani Aleksandra Tymecka, Dyrektor Szkoły Podstawowej w Wiśniewie, dodała, że należy rozważyć sposób funkcjonowania . Np. w Koronowie ośrodki przedszkolne prowadzi stowarzyszenie. Można by było w naszej Gminie to przeprowadzić- powołać stowarzyszenie lub oddać jako zadanie innemu stowarzyszeniowi lub tez wejść współpracę z innymi Gminami i pozyskiwać pieniądze z Unii Europejskiej.
Pani Izabela Fröhlke, Dyrektor OPS w Sępólnie Kraj., powiedziała, że obecnie ośrodek ma umowy zlecenia dla Komierowo, Niechorza i Iłowa, otwartych 3 razy w tygodniu po 3 godziny. Koszt ich utrzymania wynosi około 23-24 tys. rocznie. Uważa, że dalsza inicjatywa prowadzenia tych ośrodków przedszkolnych jest słuszna.
Pan Tymecki dodał, że prowadzić 4 punkty to koszt około 92 tys. zł. rocznie.
Następnie głos zabrał Pan Waldemar Stupałkowski, Burmistrz Sępólna Krajeńskiego. Powiedział, że obecne wszystkie ośrodki przedszkolne na wsiach od kwietnia prowadzić będzie Gmina.
Pan Andrzej Piekut powiedział, że Komisja dzisiaj nie jest wstanie rozstrzygnąć omawianej kwestii i proponuje powołać zespół, który rozwiążę ten problem.
Pan Burmistrz powiedział, że informacji na powyższy temat jest bardzo dużo. Zmiana ustawy obowiązywać będzie od 1 stycznia 2008r. Są 4 formy prowadzenia tych ośrodków. Proponuje wybrać propozycję 1 lub 4. Czas na zastanowienie jest do marca 2008, gdyż do tego terminu ośrodki te mają zapewnione środki finansowe. Uważa również iż należałoby powołać Komisję, która wypracuje formy ich funkcjonowania. Będzie to realizować Gmina bądź stowarzyszenie. Powołana Komisja powinna pracować w duchu ustawy i wypracować formę wychowania przedszkolnego. W opinii Pana Burmistrza ośrodki przedszkolne powinny funkcjonować w systemie oświaty, jednakże zobaczymy jak to będzie. Komisję powołać z dniem dzisiejszym, która powinna wypracować stanowisko do marca 2008r. Proponuje do w/w Komisji powołać następujące osoby:
1.Dyrektora ZOOS-u,
2.Kierownika Referatu Spraw Obywatelskich,
3.Dyrektora OPS,
4.Przewodniczącego Komisji Oświaty Rady Miejskiej,
5.Dyrektora CKiS
6.Dyrektora Przedszkola nr 2,
7.Dyrektorów Zespołu Szkół w Wałdowie i Lutowie,
8.Przedstawicieli Stowarzyszeń
Komisja po wysłuchaniu powyższego zaopiniowała propozycję Pana Burmistrza pozytywnie.
Ad.5.
Komisja po zapoznaniu się z projektem uchwały wraz z uzasadnieniem w sprawie likwidacji Zakładu Opieki Zdrowotnej w Sośnie zaopiniowała pozytywnie.
Ad.6.
Komisja wypracowała następujące wnioski:
1.Na posiedzenie następnej Komisji zaprosić Pana Dariusza Jałochę i przyjąć informację dotyczącą dalszego funkcjonowania ZD-L BONUS oraz przygotowań do dostosowania podmiotu medycznego do wymogów jakie stawia Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r.
1.W związku z nie uiszczaniem opłat za wynajem lokalu przy ul. Szkolnej 4 przez Panią Marię Ropzpłoch- stomatologa, wypowiedzieć w trybie natychmiastowym umowę najmu.
2.Przyjąć propozycję Pana Burmistrza i powołać Zespół, który wypracuje stanowisko w sprawie dalszego funkcjonowania ośrodków przedszkolnych na wsiach.
Na tym zakończono posiedzenie Komisji.
Pan Przewodniczący podziękował zebranym i zamknął posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Roman Porożynski
Protokółowała:
Hanna Sobiechowska
metryczka
Wytworzył: Hanna Sobiechowska (9 listopada 2007)
Opublikował: Elżbieta Basińska (14 sierpnia 2008, 13:02:36)
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1376