Protokół Nr 17/2012 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w dniu 7 lutego 2012r.


Protokół Nr 17/2012
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej
w dniu 7 lutego 2012r.
 
 
    W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde
2. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej – Dariusz Krakowiak    
3. Przedstawiciel Izby Rolniczej – Stanisław Stróżyński
4. Przedstawiciel Związku Kółek i Organizacji Rolniczych – Bernard Orłowski
5. Przedstawiciel Związku Kółek i Organizacji Rolniczych – Bogumił Szpojda
6. Inspektor Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Julita Zwiefka
7. Inspektor Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa – Bartosz Łangowski   
 
 
   Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Antoni Dolny, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia;
3. Informacja w zakresie realizacji wniosków z poprzedniego posiedzenia;
4. Informacja z zakresu ekologii Gminy oraz utrzymania porządku i czystości na terenie
    Gminy;
5. Analiza budowy kolektorów ściekowych i wodociągów za 2011r.;
6. Przyjęcie zasad rozdysponowania tłucznia na 2012r.;
7. Przedstawienie spraw związanych z konkursami ekologicznymi;
8. Sprawy bieżące i wolne wnioski;
9. Zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w dniu 10 stycznia 2012r.
 
 
Ad.3. Informację w zakresie realizacji wniosków z poprzedniego posiedzenia przedstawił Pan Bartosz Łangowski. Nawiązał do spraw z zakresu drogownictwa, poruszonych na poprzednim posiedzeniu, poinformował że wpłynęła pozytywna opinia Rady Sołeckiej w sprawie możliwości wykupu przez Gminę drogi w Kawlach od Pana ………... Pan Łangowski nadmienił, że ewentualny wykup drogi to koszt około 40tys.zł.
Komisja, po wyjaśnieniach Pana Łangowskiego, pomimo pozytywnej opinii Rady Sołeckiej, podtrzymała jednogłośnie swoją negatywną opinię w sprawie możliwości wykupu przez Gminę drogi w Kawlach.
Pan Łangowski poinformował, że zgodnie z wnioskiem Komisji sporządził dokumentację fotograficzną zwyczajowo wyjeżdżonej drogi w Wiśniewce. Komisja jednogłośnie opowiedziała się za geodezyjnym odtworzeniem zaoranej drogi (działka 57/3) a także jednogłośnie za sprzedażą działki.  Pan Stróżyński, nawiązując do kwestii odtworzenia dróg, stwierdził, że należałoby ustalić stawkę za słupki wytyczające granice działek, aby nie dochodziło do ich usuwania przez rolników.      
 
Komisja przyjęła jednogłośnie informację do wiadomości.
 
 
Ad.4. Pani Zwiefka przedstawiła Komisji informację z zakresu ekologii Gminy oraz utrzymania porządku i czystości na terenie Gminy. Powiedziała, że od 1 stycznia wchodzi nowa ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Obecnie odbywają się szkolenia celem wdrażania jej w życie. Gminy powinny wdrożyć ustawę do końca czerwca 2013r. natomiast należy do końca tego roku opracować nowe gminne regulaminy utrzymania porządku i czystości w gminach. Pan Krakowiak zwrócił uwagę na kontrowersyjny zapis ustawy tj. że gminy będą ogłaszać przetargi na wyłonienie wykonawcy wywozu nieczystości, jego zdaniem powinna się tym zajmować spółka gminna, poinformował także że obecnie jest zawartych 2731 umów na wywóz nieczystości stałych.       
 
Komisja przyjęła informację jednogłośnie do wiadomości.         
 
 
Ad.5. Pan Krakowiak przedstawił Komisji informację z zakresu budowy kolektorów ściekowych oraz wodociągów za 2011r. Powiedział, że główne inwestycje z tego zakresu prowadziła Gmina. W mieście praktycznie większość miasta jest skanalizowana, istnieje tylko kilkanaście punktów gdzie nie jest doprowadzona kanaliza np. przy ul. Chojnickiej, Rzecznej i Osiedlu Leśnym. Odnośnie terenów wiejskich powiedział, że na terenach wiejskich kanalizacja powinna być budowana na terenach zwartej zabudowy natomiast na wybudowaniach powinno się wdrażać przydomowe oczyszczalnie ścieków. Jeśli chodzi natomiast o wodociągi, to woda, oprócz niewielkich odcinków np. we Włościbórku jest już praktycznie w każdej miejscowości. Pan Horyd zwrócił uwagę, że społeczności wiejskie często nie posiadają wiedzy, w której miejscowości będą budowane kolektory, jego zdaniem takie informacje powinny być przekazywane podczas zebrań wiejskich. Pan Dolny potwierdził, że rzeczywiście mieszkańcy wsi skarżą się, że jest im przekazywanych niewiele informacji.  
Komisja przystąpiła następnie do dyskusji na temat stawek wywozu nieczystości.
Pan Krakowiak powiedział, że dotychczasowy ryczałtowy system wywozu nieczystości płynnych z terenów wiejskich zostanie zachowany, ceny będą wyższe, co jest związane ze zwiększonymi kosztami ponoszonymi przez spółkę np. bardzo zdrożało paliwo, tymczasem spółce jest coraz trudniej o dochody, skończyło się budowanie przyłączy w mieście więc spółka nie ma w jaki sposób pozyskiwać dodatkowych środków, ponadto ubiegły rok spółka zakończyła „na minusie”. Pan Jagodziński zwrócił uwagę, że Burmistrz zapewniał o nieróżnicowaniu stawek dla społeczności wiejskiej i miejskiej, tymczasem to już teraz się stało. Radni powinni podjąć konkretne decyzje w tej sprawie, inne gminy np. wprowadziły dopłaty do nieczystości. Na pytanie Pana Grzecy Pan Krakowiak powiedział, że przypuszczalna podwyżka za ścieki wzrośnie około 10%, obecnie za kolektor opłata wynosi 6,21zł. z za wywóz 8,50zł. za 1m3. Zarówno Pan Grzeca i Pan Horyd podkreślili, że nie powinno być zróżnicowania cen na terenach wiejskich i miejskim. Pan Grzeca powiedział, że należy się zastanowić nad udzieleniem pomocy ZGK, aby w roku kolejnym ceny nie wzrosły jeszcze bardziej. Pan Szpojda zauważył, że opłata pomiędzy terenem wiejskim a miejskim jest duża, warto więc zastanowić się nad możliwością dotowania. Pan Stróżyński stwierdził, że na podwyżkach na pewno ucierpią najubożsi, których jest obecnie coraz więcej.                        
 
Komisja ustaliła, że omówi wszelkie sprawy związane z cena wody i nieczystości na swoim kolejnym posiedzeniu z udziałem Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej.   
 
   
Ad.6. Komisja przystąpiła do wypracowania ustaleń w zakresie podziału tłucznia na Sołectwa na 2012r. 
Pan Dolny, w związku z faktem przeznaczenia w budżecie Gminy kwoty 170tys.zł., zaproponował aby zasady rozdysponowania tłucznia pozostawić takie same jak w roku ubiegłym, bo kwota ta prawdopodobnie wystarczy na zakup podobnej ilości tłucznia. Komisja zaakceptowała propozycję Pana Dolnego.
Pan Szpojda zasugerował, aby umożliwić sołectwom wybór zakupu materiału do utwardzania nawierzchni, zauważył że niektóre nawierzchnie najkorzystniej byłoby utwardzić płytami jumbo, których koszt zakupu jest porównywalny do tłucznia. Pan Łangowski powiedział, że temat jest do przeanalizowania, rzeczywiście warto się zastanowić czy zakupić i na jakie drogi tłuczeń, gruz czy płyty – zgodnie z zapotrzebowaniem sołectwa. Pan Dolny zawrócił uwagę, że warto także zastanowić się nam ewentualnym zakupem droższego, ale lepszego materiału utwardzeniowego – malachitu, który nie jest wypłukiwany jak tłuczeń i utwardza nawierzchnie na wiele lat. Komisja powróciła również do tematu możliwości kruszenia kamienia polnego. Pan Łangowski powiedział, że niestety kruszenie wraz z pozostałymi kosztami jest nieopłacalne. Pan Łangowski poddał także pod rozwagę możliwość używania podczas utwardzania dróg tłuczniem walca wibracyjnego, który pozwala na skuteczniejsze zaklinowanie materiału.       
 
Ostatecznie Komisja postanowiła, że należy pozyskać pisemne stanowisko od poszczególnych sołectw, jaki rodzaj materiału powinien być zakupiony przez Gminę na utwardzanie dróg oraz. Komisja stwierdziła, że stanowisko należy pozyskać jeszcze przed przeprowadzeniem przetargu na zakup materiału utwardzeniowego, czyli najpóźniej w miesiącu marcu. Jeśli zostałoby w tej sprawie  zorganizowane odrębne spotkanie z sołtysami to chęć uczestnictwa w nim zadeklarowali przedstawiciele Związku Kółek i Organizacji Rolniczych oraz Izb Rolniczych.
 
 
Ad.7. Pan Orłowski przedstawił Komisji informację w zakresie organizacji konkursów ekologicznych w 2012r. tj:
W konkursie estetyka zagrody bierze udział 120 gospodarstw domowych, zakres konkursu nie obejmuje już tylko ogródki przydomowe i warzywne lecz został poszerzony o segregację nieczystości, składowanie nawozów i środków chemicznych.     
Odnośnie konkursu typowo ekologicznego powiedział, że posiada rozszerzony zakres w porównaniu do konkursu estetyki zagrody, obejmuje jednak tylko 15 gospodarstw domowych. W związku z ograniczonymi środkami z Ministerstwa Ochrony Środowiska nie wiadomo, czy taki konkurs zostanie przeprowadzony w tym roku w naszej Gminie.    
 
Komisja przyjęła informację jednogłośnie do wiadomości.
 
 
Ad.8 i 9. Wobec braku spraw bieżących i wolnych wniosków, po wyczerpaniu porządku obrad, Przewodniczący zakończył posiedzenie.       
 
 
 
 
                                                                                       Przewodniczący Komisji  
                                                                                                 Antoni Dolny     
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 
      
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (7 lutego 2012)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (15 marca 2012, 14:45:42)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 895