Protokół Nr 11/2004

Protokół Nr 11/2004
z posiedzenia Komisji Statutowej Rady Miejskiej
w dniu 19 maja 2004r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:

  • Dyrektor Zakładu Robót Publicznych – Andrzej Marchlewicz
  • Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy – Artur Żychski
  • Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Dariusz Wojtania

Porządek obrad:

  1. Powitanie i stwierdzenie quorum.
  2. Przyjęcie porządku obrad.
  3. Aktualna sytuacja w PUP w Sępólnie Kraj.
  4. Ustawa o Pomocy Społecznej – Rozporządzenie M.G. i P.S. dot. świadczeń rodzinnych.
  5. Opinia w sprawie uchwały statutu Ośrodka Pomocy Społecznej
  6. Projekt uchwały dot.. rozszerzenia funkcji Komisji Rewizyjnej.
  7. Wnioski i zakończenie.

Ad.1 i 2.
Po powitaniu gości i stwierdzeniu quorum, Pan Przewodniczący powitał zebranych, przedstawił porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie.

Ad.3.Pan Artur Żychski – kier. PUP w Sępólnie Kraj. zapoznał Komisję  z nową ustawą  o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2004r. Oprócz tej ustawy wchodzą ustawy o świadczeniach przedemerytalnych, ustawa o zatrudnieniu socjalnym i ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
Ustawy te wprowadzają wiele zmian, które nie do końca są doprecyzowane i jasne.
Zmieniły się definicje dot. bezrobotnych, robót publicznych. W związku z tym rodzi to wiele niepokoju, gdyż wiele podmiotów  nie będzie mogło zatrudniać osoby w ramach robót publicznych. Zgodnie z nowymi zapisami roboty publiczne mogą być realizowane przez OPS, Spółki Wodne i ich związki oraz organizacje pozarządowe, które w swoich statutach maja ujęte zadania z zakresu np. edukacji, sportu.
Pan Dariusz  Wojtania – Kier. OPS dodał , że w ustawie o zatrudnieniu społecznym,  są zapisy mówiące, że Centra Integracji Społecznej są powoływane przez Wójta, Burmistrza, Prezydenta. Zgodnie z tą ustawą w pierwszej kolejności integracji społecznej podlegają osoby z marginesu życia społecznego, alkoholicy, bezdomni.
Pan Janusz Nikiel zapytał  czy jest możliwość zatrudnienia innych osób, niż te które wymienił Kierownik OPS?, i czy np. Zakład Robót Publicznych będzie również mógł te osoby zatrudniać?
Pan Dariusz Wojtania odpowiedział, że ustawa dokładnie precyzuje, przez kogo i kto może być zatrudniany. W jego ocenie nie.
Pan Żychski dodał, ze jest duża szansa dla organizacji pozarządowych w zatrudnianiu osób w ramach robót publicznych. Natomiast PUP może  finansować w tym roku:

  • staże zawodowe – do 25r.ż.
  • prace interwencyjne,
  • staże dla absolwentów zamieniono na staże dla osób do 25 r.ż.

Obecnie jednak, przez najbliższe dwa miesiące PUP nie ma pieniędzy na realizowanie w/w zadania. Mają jeszcze umowy z różnymi przedsiębiorcami, które muszę jeszcze być realizowane np. Xynergia zatrudnia 27 osób..
Pan Albert Wagner zapytał się czy Komisja tak szczegółowo musi się tym problemem zajmować?
Pan Marchlewicz powiedział, że stoi przed dużym dylematem, gdyż ma zatrudnionych 3 osoby, 11 osób w ramach robót publicznych do końca lipca, i co się stanie po upływie tego terminu , tego nie wie. Ogółem ma 50 osób obecnie zatrudnionych. W związku z tą nową ustawą jego zakład staje przed ogromnym dylematem.
Pan Kazimierz Barabas zapytał jak to wygląda w innych gminach, czy powiatach?
Pan Marchlewicz odpowiedział, że tak funkcjonujący zakład jak jego jest tylko w naszym Powiecie, w Kamieniu został zlikwidowany, a w Więcborku prowadzony przez Gminę.
Pan Wagner zapytał czy w takim razie w takiej formie zakład jest potrzebny? W jego ocenie na pewno rozwiązuje wiele problemów Gminie, ale co dalej?
Pan Barabas odpowiedział zdecydowanie , że jest jak najbardziej potrzebny.
Pan Żychski dodał, że powinien dalej funkcjonować, ale może należy się zastanowić nad zmianą jego formy funkcjonowania, rozszerzyć działalność i.t.p.
Komisja zaproponowała, że Pan Marchlewicz zastanowił się nad ewentualną zmianą i przedstawił swoje propozycje w najbliższym czasie, uwzględniając koszty utrzymania i przepisy prawa.
Pan Artur Żychski zaproponował , żeby może nastawić się na poszukiwanie inwestorów na zewnętrz,  nie leży to w kompetencji PUP, ale mógłby to być pracownik z Urzędu Miejskiego, którego zadaniem byłoby poszukiwanie inwestorów, m.in. poprzez rozpoznanie środowiska lokalnego, jego możliwości, wychodzenie na zewnątrz do tych inwestorów.
Pani Żekiecka powiedziała, że sprawa ta była już wcześniej poruszona na wspólnym spotkaniu Radnych Powiatowych i Miejskich i padł taki wniosek.
Komisja proponuje powołać w Gminie  pełnomocnika ds. inwestycji  i pozyskującego, wychodzącego do inwestorów na zewnątrz.

Ad.4.
Następnie głos zabrał Pan Dariusz Wojtania – Kier. OPS., który zapoznał Komisję z nową ustawą o świadczeniach rodzinnych - weszła w życie z dniem 1 maja 2004r. Ustawa ta dopuszcza możliwość realizowania tego zadania przez ośrodki pomocy społecznej i w naszej Gminie tak też się stało. 2 osoby zajmują się tylko i wyłącznie tymi świadczeniami. Wniosków obecnie jest złożonych około 500, a zgodnie z wcześniejszymi danymi będzie ich jeszcze więcej. Jest realizowany pierwszy etap wdrażanie tej ustawy. Przeprowadzono remont pomieszczeń z pieniędzy OPS. Pan Kierownik ma nadzieję, że wszystko ułoży się dobrze.
Gmina wywiązuje się z założeń i zapisów w/w ustawy.

Ad.5. Pan Kierownik poprosił Komisję o zaopiniowanie uchwały w sprawie zmiany statutu OPS, która będzie przedstawiona na czerwcowej sesji ( zał. do protokółu).
Komisja zaopiniowała powyższą uchwałę jednogłośnie.
Pan Barabas zapytał się jeszcze o Bank Żywności, do którego należała Gmina.
Pan Kierownik OPS odpowiedział, że Gmina uchwałą Rady Miejskiej wycofała się z tego Banku, gdyż nie była tak realizowana jak wcześniej było uzgodnione pomiędzy stronami.

Ad.6.
Projekt przedstawionej uchwały w sprawie rozszerzenia funkcji Komisji Rewizyjnej Komisja zaopiniowała pozytywnie.

Ad.7.
Komisja w trakcie posiedzenia wypracowała następujące wnioski:

  1. Pan Dyrektor ZRP przygotuje i przedstawi propozycję dalszego funkcjonowania Zakładu, z kosztami jego utrzymania włącznie.
  2. Powołać pełnomocnika ds. inwestycji i do pozyskiwania inwestorów z zewnątrz.
  3. Zaopiniować pozytywnie projekt uchwały w sprawie statutu OPS.

W wolnych wnioskach Pan Wagner prosi o wyjaśnienie  sprawy nie wywożenia szamba z Grochowca.

Na tym wyczerpano punkty porządku obrad.

Pan Przewodniczący podziękował zebranym i zamknął posiedzenie.

Przewodniczący Komisji
Janusz Nikiel

Protokółował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (19 maja 2004)
Opublikował: Tomasz Dix (4 kwietnia 2005, 13:22:21)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1128