Protokół Nr 11/07


Protokół Nr 11/07
z posiedzenia Komisji Statutowej i Pomocy Społecznej w dniu 20 czerwca 2007r.




W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszony gość Sekretarz Gminy Pan Dariusz Wojtania.


Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Janusz Nikel, który po powitaniu zaproponował następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
  2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
  3. Podjęcie dalszych czynności w sprawie możliwości zmiany nazwy miejscowości.
  4. Informacja n/t procedury wyboru ławników sądów powszechnych.
  5. Rozważenie kandydatur do wpisu do Księgi Zasłużonych dla Powiatu.
  6. Rozważenie możliwości zmian w Statutach Sołectw.
  7. Wolne wnioski i zakończenie.

W/ w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.



Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokół Nr 10/07 ze swojego poprzedniego posiedzenia w dniu 18 maja br.



Ad.3. Pan Nikel przedstawił pozostałym członkom Komisji czynności, jakie zostały dokonane w sprawie możliwości zmiany nazwy miejscowości z Włościborka na Włościbórek. Odwiedziny w tej sprawie w Parafii w Pelplinie nie przyniosły jednoznacznych efektów, bowiem źródła z różnych okresów czasu wskazują odmienne nazwy miejscowości. W związku z powyższym zasadnym byłoby zastanowienie się nad poszukiwaniem nowych dowodów wskazujących uprzednie używanie nazwy Włościbórek.
Pan Wojtania zaznaczył, iż dowody powinny opierać się na niezbitych źródłach historycznych, nie można powoływać się np. na używanie nazwy Włościbórek używanej w trakcie procedury wydawania prawa jazdy, dokument ten bowiem został wytworzony (w zakresie używania nazwy miejscowości ) o źródło komercyjne.


Komisja zwróciła uwagę, iż obecnie obowiązujący wykaz nazw miejscowości, sporządzony w 1980r., wskazujący nazwę Włościborek, również powinien być oparty na poprzednich, starszych, urzędowo sporządzonych wykazach. Dlatego tez Komisja stwierdziła, iż byłoby celowym skierowanie pisma do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o odnalezienie dokumentu, na którym oparto wykaz nazw miejscowości sporządzony w 1980r. Uzyskana odpowiedź w sprawie (w przypadku uprzedniego figurowania w wykazie nazwy Włościbórek) byłaby jednym z poważniejszych argumentów dla sporządzenia ponownego wniosku o zmianę nazwy miejscowości.


Ad.4. Sekretarz Gminy przedstawił procedurę wyborów ławników do Sądu Rejonowego w Tucholi na kadencję lat 2008-2011. Nadmienił, iż zwyczajowo Zespołem ds. przygotowania tychże wyborów w Gminie Sępólno Krajeńskie w drodze uchwały Rady Miejskiej wybierano członków Komisji Statutowej oraz Sekretarza Gminy. Dlatego też zwrócił się do członków Komisji z zapytaniem o wyrażenie zgody na udział w pracach wymienionego Zespołu. Członkowie Komisji jednogłośnie opowiedzieli się za uczestnictwem w pracach Zespołu, a tym samym zaopiniowali jednogłośnie pozytywnie projekt uchwały Rady Miejskiej przygotowany w w/w sprawie.
Komisja postanowiła, iż spotka się, już jako Zespół celem dokonania czynności opiniujących, po upływie dnia 30 czerwca będącego krańcowym terminem składania kandydatur.


Ad.5. Komisja rozważała dwie kandydatury do wpisu do Księgi Zasłużonych dla Powiatu. Komisja, pomimo niewątpliwych zasług dwóch kandydatów, zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie osobę Pana             , znanego z talentów organizacyjnych jak i ze „społecznikowskiej” natury (drugą kandydaturą była osoba Pana              ).


Ad.6. Komisja we współdziałaniu z Sekretarzem Gminy, rozważała możliwości wprowadzenia zmian w Statutach Sołectw, w szczególności w zakresie procedury wyborów zarówno Sołtysa jak i Rady Sołeckiej. Wypracowane poniżej propozycje zostały oparte na doświadczeniach członków Komisji i Sekretarza pozyskanych podczas tegorocznych wyborów.


Rozważano:
- ewentualne dookreślenie liczby osób, które mogą podejmować rozstrzygnięcia zarówno w I i II terminie Zebrania Wiejskiego (kwestia wielkości sołectw a tym samym ilości mieszkańców)
-doprecyzowanie zapisów, określających zaistnienie pokrewieństwa, uniemożliwiającego członkom tej samej rodziny jednoczesne uczestniczenie w pracach składów organów przeprowadzających wybory
- zakres kompetencji Burmistrza w trybie przeprowadzania wyborów uzupełniających do składów Rad Sołeckich (dot. zsynchronizowania kompetencji w przypadku przeprowadzania wyborów jednego członka Rady Sołeckiej bądź ponad połowy jej składu a także dookreślenia terminu przeprowadzenia tychże wyborów.

Powyższe propozycje zostaną poddane ponownej rozwadze.




W związku z brakiem wolnych wniosków Przewodniczący zakończył posiedzenie.




Przewodniczący Komisji
Janusz Nikel


protokołował:
Tomasz Dix


metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (20 czerwca 2007)
Opublikował: Tomasz Dix (29 lutego 2008, 11:35:24)

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (27 marca 2023, 08:09:40)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 956