Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu i Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Parorodzinnej, Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej w dniu 2 czerwca 2005r.

Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu i Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Parorodzinnej, Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej w dniu 2 czerwca 2005r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz:

  1. Burmistrz Waldemar Stupałkowski
  2. Zastępca Burmistrza Marek Zieńko
  3. Skarbnik Gminy Wiesława Grochowska
  4. Pełniący obowiązki Dyrektora Zakładu Robót Publicznych Tomasz Mroziński.

Posiedzenie otworzył Burmistrz, informując jednocześnie iż posiedzenie zostało zwołane w związku z trudną sytuacją finansową zaistniałą w Zakładzie Robót Publicznych.

Na wstępie Burmistrz poinformował, iż dzisiejsze posiedzenie jest wynikiem wniosku radnego A. Piekuta, który zwrócił się na ostatniej sesji Rady Miejskiej o zwołanie połączonych Komisji celem wypracowania stanowiska w sprawie możliwości uzdrowienia sytuacji finansowej w Zakładzie Robót Publicznych.  

Burmistrz przedstawił następnie aktualna sytuację finansową ZRP. Bilans otwarcia, sporządzony przez nowe kierownictwo Zakładu wykazał około 400tys.zł. zobowiązań. Na dzień dzisiejszy, sukcesywnie zobowiązania te maleją o kwotę około 20-30tys. zł. miesięcznie. Z powyższego wynika, iż istnieje szansa na polepszenie kondycji finansowej Zakładu. Powyższe stwierdzenie uwarunkowane jest:
- przekazaniem Zakładowi szerszego frontu robót
- wsparciem finansowym Gminy

Nadmienił, iż istnieje obecnie możliwość przekazania Zakładowi dużego frontu robót, m.in. adaptację na potrzeby OPS budynku przy gmachu Urzędu, ułożenie promenady, modernizację dróg i chodników w mieście, budowę parkingu przy ul. Komierowskiej, docelowo budowę nowego targowiska oraz innych pomniejszych zleceń. Możliwość wykonania powyższych prac uzależniona jest
w dużym stopniu od dobrej współpracy z PUP (kwestia delegowania do prac w Zakładzie). Burmistrz poddał pod rozwagę propozycje przejęcia wydatków płacowych na pracowników zatrudnianych przez ZRP przez Gminę. Pracownicy byliby delegowani przez Powiatowe Biuro Pracy, które płaciłoby 50% pensji zatrudnianych pracowników natomiast pozostałą część pensji dopłacałaby Gmina. Spowodowałoby to możliwość uwolnienia środków wypracowanych przez Zakład na spłatę zaległych zobowiązań wobec ZUS, przy jednoczesnym uniknięciu dotowania Zakładu przez Gminę. Takie rozwiązanie wymaga jednak przesunięć w budżecie Gminy.

Pan Mroziński podał przykłady, które obecnie znacznie utrudniają płynność finansową Zakładu tj. konieczność płacenia podatku od osób prawnych do urzędu skarbowego (od kwot wypłacanych pracownikom za lata ubiegłe oraz brak napływu siły fachowej do Zakładu. Nadmienił, iż na początku przejęcia kierownictwa Zakładu Robót Publicznych uważał, że zasadnym będzie prowadzenie odrębnych Zakładów tj. Zakładu Robót Publicznych i Zakładu Transportu Gminnego do momentu wyzerowania zobowiązań przez ZRP, jednak kwestia konieczności odprowadzania podatku od osób prawnych do Urzędu Skarbowego niejako zmusza do formalnego połączenia obu Zakładów. Zwrócił się do Izby Skarbowej o interpretację, czy Zakład musi odprowadzać w/w podatek.

Pan Tomas zaoptował za połączeniem obu Zakładów, jego zdaniem przyniosłoby to znaczne oszczędności (m.in. poprzez zaistnienie jednej księgowości)

Pan Cyganek zaznaczył, iż połączenie Zakładów jest zasadne, umożliwi to uniknięcia płatności podatku od osób prawnych, jednak należy zachować dotychczasowe funkcje socjalne ZRP (zatrudnianie osób będących w trudnej sytuacji życiowej). Dodał, że istotnym problemem jest współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy (kwestia posiadania przez PUP odpowiednich środków).

Pan Mroziński nadmienił, iż zabezpieczenie zobowiązań wobec ZUS pokryłaby kwota około 100tys.zł. Dodał, iż na chwile obecną wszelkie płatności Zakład reguluje na bieżąco, wypracowywany jest zysk około 20tys.zł. miesięcznie.
Pan Rózga zaproponował, aby Pan Mroziński przygotował analizę finansów Zakładu, po uzyskaniu interpretacji Izby Skarbowej można by doprowadzić do następnego spotkania i wtedy podjąć wiążące decyzje.

Pan Tomas poparł Pana Rózgę, niemniej jednak powtórnie stwierdził, iż należy próbować doprowadzić do likwidacji ZRP, co przyniesie określone oszczędności.

Pani Grochowska potwierdziła, iż zobowiązania ZRP spadają, istnieje właściwie kwestia uregulowania kwoty 100tys. zobowiązania wobec ZUS (przy założeniu dotacji ze strony Gminy i wypracowywaniu w dalszym ciągu przez Zakład zysku).

Burmistrz wyraził natomiast odmienne zdanie. Wg niego nie powinno się likwidować Zakładu, intencją zmiany Dyrektora było bowiem doprowadzenie do wyjścia z zadłużenia przy jednoczesnym braku dotowania Zakładu. Rezerwa budżetowa planowana jest na finansowanie innych zadań,  natomiast nie chciałby zaciągać kredytu na spłatę zobowiązań Zakładu. Kredyty bowiem powinny być zaciągane na cele inwestycyjne a nie na spłaty zobowiązań gminnych jednostek organizacyjnych.

Pan Tomas zaoptował jednak za kredytowaniem zobowiązań, żeby zatrzymać narastanie odsetek.

Burmistrz stwierdził, iż docelowo najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie Zakładu Robót Publicznych z Zakładem Transportu Gminnego, przy sukcesywnym wychodzeniu ZRP z zobowiązań i bez kredytowania Zakładu.
Pan Mroziński zaoptował za poczekaniem do końca roku z podjęciem wiążącej decyzji w sprawie dalszego funkcjonowania ZRP, po zapoznaniu się z zamknięciem finansów na koniec roku.
Pan Rózga przychylił się do tego zdanie, niemniej jednak jego zdaniem należy przeprowadzać szczegółowy kwartalny monitoring Zakładu.
Burmistrz, podsumowując zaproponował następujące rozwiązanie:
- zwiększenie wydatków w budżecie Gminy na płace pracowników ZRP (przejęcie dofinansowania pensji delegowanych pracowników)
- zwiększenie frontu robót dla Zakładu.

Ostatecznie ustalono:
1. Wyrażono pozytywną opinię w sprawie zwiększenia wydatków w płacach ZRP w budżecie Gminy (możliwość wygospodarowania środków na ten cel z części rezerwy budżetowej)
2. Funkcjonowanie Zakładu w obecnej strukturze, przy założeniu sukcesywnego wychodzenia z zobowiązań
3. Możliwość zmiany struktury organizacyjnej Zakładu od nowego roku (np. połączenie z Zakładem Transportu Gminnego lub funkcjonowanie w formie gospodarstwa pomocniczego Gminy)

Przewodniczący Komisji:

Budżetu i Handlu                                        Gospodarki Komunalnej, P.P.
Janusz Tomas                                                      P.B. oraz P.P.
                                                                            Edmund Rózga
               
 
 
 
 
 
   
 
    
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (2 czerwca 2005)
Opublikował: Tomasz Dix (4 grudnia 2005, 16:30:03)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1042