Irg. 6220.2.2021 postanowienie o konieczności sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko

Irg.6220.2.2021                                                                                 Sępólno Kraj. 2021-04-13
 
POSTANOWIENIE
            Na podstawie art. 123, art. 97 §1 pkt 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020r., poz.256 ze zm.), w związku z art. 63 ust. 5, 64, 68  ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j Dz. U. z 2021r., poz. 247), w związku ze złożonym wnioskiem przez firmę WMC PV Sp. z o.o. ul. Dowborczyków nr 25 lok. 104,90-019 Łódź, dotyczącym wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia wymienionego w  § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019r. poz. 1839 t.j.), oraz po zasięgnięciu opinii: Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sępólnie Krajeńskim wyrażonej w piśmie znak: N.NZ.9022.1.4.2021 z dnia 11-03-2021r. Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wyrażonej w postanowieniu znak: WOO.4220.209.2021.AG1 z dnia 17-03-2021r.  oraz Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” Regionalny Zarząd Zlewni w Chojnicach  opinia znak: BD.ZZŚ.1.435.90.2021.GW.DG z dnia 29-03-2021r. (wpł. 06-04-2021r.)
 
Burmistrz Sępólna Krajeńskiego
 
       postanawia, że dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej o maksymalnej mocy do 2,17 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce 233/12 położonej w miejscowości Niechorz, gmina Sępólno Krajeńskie” istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, powinien obejmować  zagadnienia, o których mowa w art. 66 uouioś , ze szczególnym uwzględnieniem wpływu i skutków realizacji zamierzenia na przyrodę i krajobraz Krajeńskiego Parku Krajobrazowego.
 
I. Zgodnie z treścią art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. b) uouioś wskazuję zakres i szczegółowość wymaganych danych pozwalających scharakteryzować przedsięwzięcie, rodzaje oddziaływań oraz elementy środowiska wymagające szczegółowej analizy poprzez przedstawienie w raporcie:
 
1. Załącznika mapowego z zamieszczoną legendą, wstępnej koncepcji rozmieszczenia poszczególnych elementów planowanej instalacji na terenie farmy fotowoltaicznej.
2. W zakresie lokalizacji i zagospodarowania terenów sąsiednich:
1) Przedstawienia na mapie najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie względem granic terenu inwestycyjnego wraz z określeniem odległości i charakteru zabudowy.
2) Przeprowadzenia analizy wpływu paneli fotowoltaicznych na zabudowę mieszkaniową usytuowaną w pobliżu planowanej instalacji.
3) Szczegółowego określenia i przeanalizowania wpływu emisji pola elektromagnetycznego oraz emisji hałasu z przedmiotowej instalacji na środowisko.
4) Przeanalizowania wystąpienia możliwych konfliktów społecznych, związanych z projektowanym zamierzeniem.
3. W zakresie środowiska przyrodniczego:
1) Oceny zgodności przedsięwzięcia z ograniczeniami:
a) określonymi w uchwale nr X/229/15 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie Krajeńskiego Park Krajobrazowego (Dz. Urz. Woj. Kuj.-Pom. poz. 2550 ze zm.),
b) względem gatunków chronionych i ich siedlisk, wynikającymi z art. 51 i 52 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2020 r. poz. 55 ze zm.).
2) Oceny wpływu i skutków realizacji zamierzenia na:
a) Krajeński Park Krajobrazowy,
b) korytarze migracji zwierząt wyznaczone przez Instytut Badania Ssaków PAN: Korytarz Północny Pomorze 2,
c) gatunki zwierząt (w szczególności objęte ochroną) i ich siedliska bytowania oraz gatunki roślin i siedliska przyrodnicze, jak również szlaki migracji zwierząt (w tym szlaki wędrówki płazów i ssaków), pozostające w zasięgu oddziaływania inwestycji,
d) krajobraz,
e) różnorodność biologiczną.
3) Analizy zasięgu i skutków realizacji zamierzenia na: formy ochrony przyrody, gatunki i ich siedliska oraz siedliska przyrodnicze, a także szlaki migracji zwierząt pozostające w jego zasięgu oddziaływania. Oceny i analizy, o których mowa w pkt 1-3 przeprowadzić dla fazy Przygotowania i eksploatacji farmy fotowoltaicznej, uwzględniając oddziaływanie skumulowane pochodzące od przedsięwzięć sąsiadujących, również planowanych do realizacji.
4) Wskazań co do potrzeby zastosowania działań minimalizujących i kompensujących względem stwierdzonych elementów środowiska przyrodniczego, pozostających w zasięgu oddziaływania realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia wraz z podaniem ich zakresu, lokalizacji oraz terminu wykonania.
II. Zgodnie z treścią art. 68 ust. 2 pkt 2 lit. c) uouioś wskazuję następujące zakresy i metody badań wpływu na następujące elementy środowiska:
1. W zakresie ochrony przyrody:
1) Przeprowadzić badania terenowe w celu rozpoznania występowania siedlisk gatunków zwierząt, roślin, grzybów oraz siedlisk przyrodniczych (w tym ponadlokalnych, lokalnych i okresowych). Metody oraz terminy badań dostosować do biologii i ekologii gatunków oraz siedlisk potencjalnie występujących w zasięgu inwestycji oraz uwzględniając dobre praktyki w tym zakresie, np. określone w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska GIOŚ. Zebranie wyników powinno być przeprowadzone w okresie zgodnym z wymaganiami ekologicznymi poszczególnych grup gatunków i siedlisk przyrodniczych.
 
 
 
Uzasadnienie
 
W dniu 22 lutego 2021r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek firmy WMC PV Sp. z o.o.  z  siedzibą  w Łodzi w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację przedsięwzięcia pn.: „Budowa farmy fotowoltaicznej o maksymalnej mocy do 2,17 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą na działce 233/12 położonej w miejscowości Niechorz, gmina Sępólno Krajeńskie” . Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b) rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, tj.: „zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a”, niniejsze przedsięwzięcie  zaliczane jest do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których raport może być wymagany, ponieważ powierzchnia zajęta pod elektrownię wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie wynosiła około 2,14 ha.
            Po analizie wniosku z dnia 22-02-2021r., oraz informacji o planowanym przedsięwzięciu i po ustaleniu stron postępowania administracyjnego, zgodnie z art. 61 § 4 i 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2020r. poz. 256 ze zm. ). Burmistrz Sępólna Krajeńskiego w dniu 26-02-2021r. wszczął postępowanie w przedmiotowej sprawie i powiadomił o tym strony postępowania, informując jednocześnie o możliwości zapoznania się z dokumentami i złożenia ewentualnych uwag i wniosków. W terminie wskazanym w zawiadomieniu strony nie wniosły uwag ani zastrzeżeń do przedmiotowego postępowania.    W myśl art. 64 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2021r., poz. 247 ), Burmistrz Sępólna Krajeńskiego pismem znak: Irg. 6220.2021 z dnia 26-02-2021r.  zwrócił się, odpowiednio do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sępólnie Krajeńskim, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Bydgoszczy oraz do Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” z prośbą o przedstawienie opinii w przedmiocie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanej inwestycji. W odpowiedzi na powyższe Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Sępólnie Krajeńskim pismem znak:  N.NZ.9022.1.1.4.2021 z dnia 11-03-2021r. stwierdził, iż dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy postanowieniem znak: WOO.4220.209.2021.AG1 z dnia 17-03-2021r. stwierdził, iż dla planowanego przedsięwzięcia istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz Państwowe  Gospodarstwo Wodne „Wody Polskie” opinią z dnia 29-03-2021r. znak: BD.ZZŚ.1.435.90.2021.GW.DG  stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania niniejszego przedsięwzięcia.
 
Teren przeznaczony pod zamierzenie nie jest objęty ustaleniami miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego.  Przedmiotowa inwestycja, polegająca na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2,17 MW na działce nr 233/12 obręb Niechorz, gmina Sępólno Krajeńskie, powiat sępoleński, realizowana będzie w granicach Krajeńskiego Parku Krajobrazowego, gdzie obowiązują uwarunkowania określone przez art. 17 ustawy o ochronie przyrody oraz uchwałę nr X/229/15 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 24 sierpnia 2015 r. w sprawie Krajeńskiego Parku Krajobrazowego, w tym zakaz realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu uouioś. Zgodnie z art. 17 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, zakazy obowiązujące na terenie parku krajobrazowego nie dotyczą realizacji inwestycji celu publicznego, przy czym przedłożona dokumentacja nie wskazuje, aby opiniowana inwestycja stanowiła cel publiczny, którego nie dotyczy ww. zakaz. W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajduje art. 17 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody, zgodnie z którym zakaz ten „nie dotyczy realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko nie jest obowiązkowe i przeprowadzona procedura oceny oddziaływania na środowisko wykazała brak niekorzystnego wpływu na przyrodę i krajobraz parku krajobrazowego”. Teren inwestycji jest obecnie wykorzystywany w większości jako pola uprawne oraz znajduje się w otoczeniu terenów rolniczych stanowiących potencjalne siedlisko lęgowe dla gatunków chronionych, które związane są z agrocenozami, a także potencjalne miejsce żerowania zgrupowań ptaków migrujących i zimujących. Ponadto, jak wskazują, np. Kuczyński L., Chylarecki P. 2012. Atlas pospolitych ptaków lęgowych Polski. Rozmieszczenie, wybiórczość siedliskowa, trendy. Biblioteka Monitoringu Środowiska; T. Chodkiewicz i in. Ocena liczebności populacji ptaków lęgowych w Polsce w latach 2008-2012. Ornis Polonica 56, 2015, czy wyniki Monitoringu Pospolitych Ptaków Lęgowych (MPPL) prowadzonego przez GIOŚ, krajobraz rolniczy jest zasiedlany przez liczne gatunki ptaków, dla których często stanowi podstawowe siedlisko rozrodu. Tereny rolnicze stwarzają także potencjalnie dogodne warunki dla występowania ptaków w okresie migracji (np. jako miejsce odpoczynku i żerowania), na co wskazuje, np. Sikora A., Chylarecki P., Meissner W., Neubauer G. (red.). 2011. Monitoring ptaków wodno-błotnych w okresie wędrówek. Poradnik metodyczny. Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Uwzględniając różnorodność warunków terenowych i siedliskowych, znajdujących się w zasięgu przewidywanego oddziaływania zachodzi konieczność rzetelnego i pełnego rozpoznania cennych elementów środowiska przyrodniczego, mogących podlegać naruszeniu, zniszczeniu lub pogorszeniu stanu ich zachowania na skutek realizacji założeń projektowych. Dodatkowo, inwestycja położona jest w granicach korytarza ekologicznego wyznaczonego przez Instytut Badania Ssaków PAN: Korytarz Północny Pomorze 2, a jej wygrodzenie spowoduje fragmentację terenu oraz może ograniczyć możliwości migracji zwierząt i zmienić ich trasy przemieszczania. Konieczne zatem jest przygotowanie raportu oddziaływania na środowisko zawierającego wyniki i analizy, pozwalające na ocenę stanu lokalnych zasobów cennych gatunków i siedlisk przyrodniczych, których rozpoznanie powinno być przeprowadzone w sezonach zgodnych z wymaganiami ekologicznymi poszczególnych grup gatunków i siedlisk przyrodniczych. W związku z powyższym, z uwagi na lokalizację w granicach Krajeńskiego Parku Krajobrazowego, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy stwierdził konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania w oparciu o raport oddziaływania na środowisku w pełnym zakresie. Celem funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia jest produkcja prądu elektrycznego przy wykorzystaniu energii promieniowania słonecznego, w związku z czym eksploatacja farmy fotowoltaicznej związana jest jedynie ze zużyciem paliwa
do pojazdów serwisantów i maszyn rolniczych oraz wody do mycia paneli. Dodatkowo farma
fotowoltaiczna zużywa też energię elektryczną konieczną do zasilenia urządzeń elektroenergetycznych oraz systemu monitoringu w sytuacji, gdy sama nie produkuje energii (np. w nocy). W trakcie prowadzenia prac realizacyjnych może nastąpić wzrost emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz poziomu dźwięku, związanego z pracą sprzętu budowlanego i transportem materiałów.
Zgodnie z Kip oraz ogólnodostępnymi materiałami kartograficznymi, najbliższa zabudowa mieszkaniowa znajduje się ok. 145 m w kierunku zachodnim od ogrodzenia planowanej farmy fotowoltaicznej. Należy dokonać analizy lokalizacji projektowanego przedsięwzięcia względem terenów sąsiednich, ze szczególnym uwzględnieniem najbliżej położonych terenów chronionych akustycznie, wraz z określeniem odległości i charakteru zabudowy, przeprowadzenie analizy wpływu paneli fotowoltaicznych na zabudowę mieszkaniową usytuowaną w pobliżu planowanej instalacji, szczegółowe określenie i przeanalizowanie wpływu emisji pola elektromagnetycznego oraz emisji hałasu z przedmiotowej instalacji na środowisko, a także przeanalizowanie wystąpienia możliwych konfliktów społecznych, związanych z realizacją oraz eksploatacją farmy fotowoltaicznej i towarzyszącej jej infrastruktury technicznej. Szczególną uwagę należy zwrócić na przeprowadzenie analizy skumulowanego oddziaływania analizowanego zamierzenia z istniejącymi i planowanymi w sąsiedztwie przedsięwzięciami o podobnym charakterze. Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w obszarze dorzecza Odry, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 r. w sprawie Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016 r., poz. 1967). Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016r. w sprawie planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz. U. z 2016r. poz. 1967).
Reasumując, powyższe Burmistrz Sępólna Krajeńskiego uwzględniając wydane opinie organów właściwych w sprawie tj. Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, oraz Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, zgodnie z art. 68 uouioś ustalił powyższy zakres raportu. Mając powyższe na uwadze orzekam jak w sentencji. Informacje o niniejszym postępowaniu została umieszczona w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku.… 
Pouczenie
 
         Od niniejszego postanowienia przysługuje stronie prawo wniesienia zażalenia do samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy, za pośrednictwem tut. Organu w terminie  7 dni od dnia doręczenia postanowienia
Z up. Burmistrza
mgr Anna Sotkiewicz- Tumanik
Kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Gospodarczego

metryczka


Wytworzył: Małgorzata Barabach (11 maja 2021)
Opublikował: Barabach Małgorzata (11 maja 2021, 14:41:24)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1033