Protokół Nr 33/2013 z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej w dniu 12 kwietnia 2013r.


Protokół Nr 33/2013
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej
w dniu 12 kwietnia 2013r.
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde;
2. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki;
3. Księgowa Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Renata Noga;
4. Księgowa Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Małgorzata Szczukowska;
5. Animator sportu przy Zespole Szkół Nr 1 – Dominik Grochowski;    
6. Animator sportu przy Zespole Szkół w Wałdowie – Grzegorz Leśniak;
7. Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji – Marek Chart;
8. Prezes MLKS „Krajna” – Jarosław Tadych;
9. Kierownik MLKS „Krajna” – Edmund Stencel;
10.Przedstawiciel LZS – Radosław Lipiński;
11. Prezes Oddziału TKKF – Jerzy Kołsut. 
 
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Robert Grochowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
  2. Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia; 
  3. Informacja w zakresie funkcjonowania kompleksów boisk sportowych „Orlików” na terenie Gminy;
  4. Informacja w zakresie potrzeb sportowo – rekreacyjnych mieszkańców – Centrum Sportu i Rekreacji, MLKS „Krajna”, TKKF i LZS; 
  5. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.   
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła niejednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w miesiącu marcu br. (4 głosy „za” przy 1 głosie „wstrzymującym się”).
 
 
Ad.3. Pan Grochowski zapytał animatorów o plany zagospodarowania „Orlików” dla osób dorosłych i młodzieży, przeprowadzanie turniejów a także o wyposażenie „Orlików” w sprzęt sportowy i jego zabezpieczenie a także o ich potrzeby w zakresie prowadzenia zajęć sportowych. Na wstępie Pani Noga poinformowała, że na rok bieżący na zakup sprzętu  na „Orliki” zabezpieczono kwotę 10ytys.zł. (po 2,5tys.zł. na każdy obiekt), nikt do tej pory nie  zgłaszał, że ta kwota jest za niska. Pan Dominik Grochowski powiedział, że nie narzeka na ilość i jakość sprzętu, poza piłkami do siatkówki i koszykówki, które są już trochę zużyte. Pan Leśniak powiedział, że istnieje zapotrzebowanie na zakup piłek do gier zespołowych. Pan Tymecki powiedział, że nie ma żadnych przeszkód, aby w każdym czasie uzupełnić brakujący sprzęt sportowy, środki budżetowe na ten cel są do dyspozycji. Pani Noga poinformowała, że dodatkowo na „Orliki” zabezpieczono środki na energię elektryczną w godzinach popołudniowych, po 4tys.zł. na „Orliki” wiejskie i po 5,5tys.zł. na miejskie. Ponadto zabezpieczono po 5,5tys.zł. rocznie na konserwację sztucznych nawierzchni oraz na wynagrodzenia każdego z animatorów po 9tys.zł. Łączny budżet roczny „Orlików” wynosi 87tys.zł. Pan Grochowski zapytał, skąd się bierze duża różnica w zużyciu prądu pomiędzy „Orlikami” w Zespole Szkół Nr 1 Zespołem Szkół Nr 3. Pan Tymecki powiedział, że zależy to od długości oświetlania na poszczególnych obiektach, dane za 2012r. są faktyczne, odczytywane z liczników. Negatywną cechą „Orlików” jest system zerojedynkowy, bo albo jest oświetlana całość obiektu albo jest brak oświetlenia, nie można oświetlić tylko jego części, koszt oświetlenia tych obiektów jest poważnym problemem. Pan Tymecki powiedział, że spróbuje rozeznać, czy istnieje techniczna możliwość zainstalowania kilku włączników, druga kwestią jest natomiast sugestia do animatorów, aby w miarę możliwości wcześniej rozpoczynać zajęcia na :”Orlikach”. Pan Grochowski zapytał o kwestię rozgraniczenia sprzętu „Orlików” od sprzętu szkoły. Pan Dominik Grochowski powiedział, że szkoła posiada i wykorzystuje oddzielny sprzęt sportowy, Pan Leśniak powiedział, że na „Orliku” w Wałdowie jest podobnie. Pan Grochowski zapytał o wykorzystanie obiektu „Orlików”, czy zapotrzebowanie jest tylko na gry w piłkę, czy także na bieżnię. Animatorzy powiedzieli, że bieżnia jest wykorzystywana przede wszystkim przez dzieci najmłodsze do celów zabawy z przyborami, natomiast do celów treningowych dla dorosłych raczej nie. Pan Grochowski nawiązując do czesania nawierzchni przypomniał o sugestii zakupienia czesarki. Pan Tymecki powiedział, że koszt zakupu czesarki byłby bardzo duży, czas zwrotu tej inwestycji również byłby długi, być może taki zakup można by rozważyć przez Zakład Transportu i Usług, który by świadczył usługi także na „Orlikach”, można też skorzystać z ofert firm które poza czesaniem oferują również malowanie nawierzchni. Pan Dominik Grochowski nawiązując do techniki czesania powiedział, że obecnie już po trzech tygodniach od czesania nawierzchnia wygląda jak przed zabiegiem, trawa jest zbyt przygniatana przez za ciężkie gumki, stan po malowaniu również nie jest zadawalający. Pan Grochowski zasugerował możliwość w formie zabawy z najmłodszymi dziećmi wykorzystanie bieżni, celem zaszczepienia nawyków lekkoatletycznych. Pan Leśniak powiedział, że wyszedł z inicjatywą, aby dla tych najmłodszych dzieci zakupić piłki gimnastyczne, okazało się to dobrym pomysłem, dzieci często z nich korzystają na bieżni,  warto pomyśleć nad ich zakupem na inne obiekty. Pan Dominik Grochowski powiedział, że nie jest łatwo zebrać dzieci do ćwiczeń lekkoatletycznych, trudno jest nawet skompletować drużyny do piłki nożnej. Pan Grochowski zapytał jeszcze raz o potrzeby na „Orlikach”. Pan Dominik Grochowski powiedział, że główną sprawą jest zapewnienie odpowiedniej ilości sprzętu. Pan Tymecki jeszcze raz podkreślił, że istnieje natychmiastowa możliwość zakupu sprzętu sportowego na „Orliki” wg zapotrzebowania, wystarczy to skonsultować z dyrektorkami szkół. Pani Szczukowska przedstawiła następnie sprawy związane z zatrudnieniem i wynagradzaniem animatorów. Powiedziała, że w lutym ogłoszono nabór na cztery wolne stanowiska animatorów, wpłynęło pięć wniosków, wybrano czterech animatorów, którzy posiadali odpowiednie uprawnienia. Animatorzy są zatrudnieni w ramach umowy zlecenia na okres 9 – ciu miesięcy po 160godzin miesięcznie, połowę ich wynagrodzenia (całość to 2.tys.zł. brutto m-nie) finansuje Zarząd Wojewódzki  Szkolnego Związku Sportowego, a połowę Gmina. Animatorzy są zobowiązani przedstawiać harmonogramy zajęć oraz prowadzić dzienniki zajęć. Pan Tymecki podkreślił, że nie jest pewnym czy SZS w latach kolejnych będzie współfinansować wynagrodzenie animatorów. Pan Grochowski zapytał o zastępstwa np. w przypadku choroby. Pani Szczukowska odpowiedziała, że istnieje możliwość odpracowania krótszej absencji, Pan Tymecki nadmienił, że z zastępstwem byłby problem, bo do naboru przystąpiło tylko czterech kandydatów na animatorów posiadających uprawnienia. Pan Grochowski zapytał o organizację turniejów, czy są może jakieś nowe. Pan Dominik Grochowski powiedział, że wszedł wspólnie z Biblioteką Publiczną w projekt europejski „Ruszaj się i odkrywaj świat”, polega na prowadzeniu na „Orliku” zajęć dla dzieci w różnych także nietypowych dyscyplinach. Pan Leśniak powiedział, że również będzie realizował projekt europejski o charakterze zdrowotno-turystycznym, ponadto będzie organizował to co do tej pory, m.in. turnieje piłki nożnej i siatkówki. Pan Grochowski zaproponował, aby Komisja odwiedziła kiedyś „Orliki” w trakcie realizowania zajęć. Pan Horyd zapytał o zainteresowanie „Orlikiem” w Wałdowie dzieci z Komierowa. Pan Leśniak powiedział, że dzieci poniżej 18 – ego roku życia jest niewiele, natomiast jest dużo osób starszych, być może jest to problem z dojazdem. Pan Rohde, w związku z zainteresowaniem „Orlikiem” stwierdził, że może warto się zastanowić nad zorganizowaniem dojazdu z Komierowa, także warto zwrócić się do odpowiedniego podmiotu, czy istnieje możliwość regulowania oświetlenia na „Orlikach”. Pan Porożyński wyraził zadowolenie, że wreszcie zasady finansowania „Orlików” są jasne, wreszcie animatorzy wiedzą jakimi środkami dysponują i że można dokupić sprzęt, bo poprzednio były z tym problemy, pochwalił także pracę animatorów, bo widzi że „Orliki” tętnią życiem. Pani Grochowska potwierdziła, że jest bardzo dużo dzieci na „Orlikach”, także tych młodszych, warto zakupić dla nich sprzęt, np. piłki gimnastyczne, aby odpowiednio zagospodarować im czas. Pan Tymecki poinformował, że Gmina zamierza przystąpić do dużego projektu na wyposażenie szkół dla najmłodszych dzieci, być może również do tego projektu można podpiąć sprzęt na „Orliki”, animatorzy mogą w tej sprawie złożyć zapotrzebowanie do dyrektorów szkół. Pan Grochowski zapytał o stan techniczny „Orlików” po zimie. Pan Dominik Grochowski powiedział, że są pęknięcia na suficie pomieszczenia socjalnego, przecieka tam dach. Pan Grochowski dodał, że ten dach cieknie od początku, czyli awaria nie została całkowicie usunięta. Pan Tymecki powiedział, że taką awarię należy natychmiast zgłosić Pani Dyrektor, bo ciągle jest gwarancja na obiekty. Pan Grochowski powiedział, że należałoby dokonać przeglądów stanu technicznego „Orlików” po sezonie zimowym. Pan Tymecki poinformował, że szczegółowe przeglądy budowlane są dokonywane corocznie, ważność ubiegłorocznych kończy się w miesiącu kwietniu, posiada już projekty przeglądów z większości placówek, Zespołu Nr 1 wybrał innego wykonawcę przeglądu, wykona telefon do Pani Dyrektor aby zwrócono uwagę na dach podczas tegorocznego przeglądu. Pan Porożyński zwrócił się do Pana Tymeckiego, aby zasugerował dyrektorom szkół, aby animatorzy również uczestniczyli w posiedzeniach rad pedagogicznych. Ponadto nawiązując do swojego wniosku o wygospodarowanie placów zabaw przy miejskich „Orlikach”, zwrócił się do radnych, którzy są członkami Komisji Budżetu i Handlu aby pamiętać o tej sprawie przy czerwcowych zmianach budżetowych, albo spróbować pozyskać środki z projektu, o którym wspomniał Pan Tymecki. Pan Tymecki powiedział, że w następnym tygodniu jedzie na szkolenie, gdzie spróbuje pozyskać informacje na jakie zadania można pozyskać środki z tego projektu. Pan Horyd nawiązał do likwidacji placu zabaw przy Zespole Szkół w Wałdowie, teraz nie ma tam żadnego placu, należy pomyśleć o stworzeniu nowego. Pan Grochowski przypomniał także sprawę inicjatywy rodziców utworzenia placu zabaw przy Zespole Szkół Nr 3, był zebrano wkład własny, pozyskano sponsorów, niestety inicjatywa nie doszła do skutku, wniosek nawet w odpowiednim czasie nie trafił na posiedzenie Komisji Budżetu i Handlu, warto temat placów zabaw poruszyć na jednym z kolejnych posiedzeń. Pan Grochowski poruszył temat wykorzystania „Orlików” przez osoby dorosłe i młodsze dzieci. Zasugerował animatorom, aby w miarę możliwości wygospodarowali jakiś czas na boiskach dla dzieci, ponieważ są sugestie mieszkańców, że   młodsi nie zawsze mogą  korzystać z boisk.     Pan  Grochowski zasugerował ponadto zorganizowanie posiedzenia Komisji   z nauczycielami WF celem omówienia np.  kwestii  prowadzenia zajęć w poszczególnych szkołach.                                                                                 
 
 
Ad.4. Informacje w zakresie potrzeb sportowo - rekreacyjnych mieszkańców przedstawili: 
- Marek Chart, Dyrektor Centrum Sportu i Rekreacji;
- Jarosław Tadych, Prezes MLKS „Krajna”;
-       Radosław Lipiński, przedstawiciel Ludowych Zespołów Sportowych;
-       Jerzy Kołsut, Prezes Oddziału Towarzystwa Krzewienia Kultury Fizycznej
(informacje stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
 
W dyskusji nad informacjami poruszono następujące sprawy:
-       CSiR -  Pan Chart zaznaczył, że priorytetem jest rozbudowa bazy noclegowej, pozyskanie boiska ze sztuczną nawierzchnią, modernizacja plaży miejskiej wraz z pozyskaniem sprzętu wodnego, zagospodarowanie plaż. Pan Grochowski zapytał o dojazd do plaży  na Mara (kwestia spadzistego urwiska) oraz o możliwość zatrudnienia ratownika na jeziorze Juchacz. Pan Chart powiedział, że obydwie sprawy ma na uwadze. Pan Grochowski zapytał o pole namiotowe. Pan Chart powiedział, ze myśli o polu przed pawilonem hotelowym chociaż jest pewien konflikt, bo nie ma zaplecza socjalnego, można pomyśleć o terenie powiatowym za barakami a także tereny po zakładach łączności. Pan Grochowski powiedział, że warto zapytać burmistrza, czy nadal trwają rozmowy o zakupie terenu po KZŁ. Pan Grochowski zapytał o dostępność pomostu przy molo. Pan Tadych powiedział, że jest ogólnodostępny, nie wie jednak, na czyim jest stanie, chyba gminy. Pan Grochowski zapytał o możliwość wypożyczania sprzętu pływającego na molo. Pan Chart powiedział, że zamiar wypożyczania łódek ma związek wędkarski, ewentualne wypożyczanie na molo wiązałoby się z koniecznością zatrudnienia osoby prowadzącej wypożyczanie.
-       „Krajna” - Pan Tadych powiedział, że największym problemem jest sprawa lekkoatletyki, brak nawierzchni tartanowej, nie stać klubu na wynajmowanie tej nawierzchni w innych miastach, ponadto  jego  zdaniem zbyt duży nacisk w szkołach kładzie się na gry zespołowe. Potrzebne jest na pewno boisko ze sztuczną nawierzchnią. Pan Grochowski powiedział, że zasadnym będzie spotkanie Komisji z WF -istami, aby omówić prowadzenie zajęć sportowych w szkołach, zachęcić do zwiększenia przygotowania lekkoatletycznego. Ponadto warte rozważenia byłoby zastanowienie się nad możliwością utworzenia klas sportowych. Pan Grochowski zapytał o drażliwy temat świadczenia usług transportowych dla klubu. Pan Tadych powiedział, że wokół tej sprawy było wiele nieporozumień, klub po prostu korzystał  z tańszej oferty podmiotu prywatnego, rezygnując z droższych usług Zakładu Transportu i Usług, kwestie sporne wyjaśnił z dyrektorem zakładu.
-       LZS - Pan  Lipiński zwrócił uwagę na brak dostępności, ze względu na cenę, do obiektów CSiR, ponadto potrzebą byłoby utworzenie boiska ze sztuczną nawierzchnią, tak aby drużyny mogły dobrze przygotować się do sezonu. Ponadto problemem jest dostępność do sali gimnastycznej w Wałdowie, podobno stoi pusta po godzinach. Pan Grochowski stwierdził, że temat Wałdowa jest tematem tabu, dziwi się że w innych szkołach można korzystać z sali, a tam niestety nie, być może nie ma chęci lub są jakieś warunki uniemożliwiające wypożyczanie. Pan Horyd powiedział, że zainteresowanie salą przez młodzież jest, kiedyś warunkiem wypożyczenia sali było to, że ktoś musiał być opiekunem grających, potem wyszły kwestie związane z brakiem ubezpieczenia. Pan Dolny podkreślił, że zasadnicza sprawą jest konieczność ubezpieczenia grających, a za obiekt szkolny odpowiada dyrektor. Pan Grochowski powiedział, że w innych szkołach też odpowiada dyrektor, a jednak można tam grać, wszystko zależy od osoby, jej chęci i dobrej woli. Dodał, że ponadto szkoły obowiązuje regulamin wynajmowania sal gimnastycznych, w opracowaniu o ile wie którego brała też udział Pani Dyrektor z Wałdowa.
-       TKKF – Pan Kołsut nadmienił, że w tym roku nastąpi realizacja remontu kajakarni. Na pytanie Pani Grochowskiej odpowiedział, że TKKF pisze projekty o pozyskanie środków zewnętrznych, w tym roku budżet TKKF wynosi 2.100zł., oprócz tego otrzymali też 7tys.zł. na zakup łodzi, ponadto z projektu od Marszałka Województwa właśnie środki na remont kajakarni.                             
 
 
Komisja przyjęła przedstawione informacje jednogłośnie do wiadomości.
 
 
Ad.5. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy: 
- Pan Tymecki przedstawił Komisji informacje w zakresie wysokości subwencji ostatecznej dla szkół na 2013r. oraz zestawień inwestycji, remontów oraz wydatków zakupowych i inwestycyjnych w oświacie na w2013r. (w załączeniu).  
 
 
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
 
                                                                                Przewodniczący Komisji 
                                                                                      Robert Grochowski
 
 
protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (12 kwietnia 2013)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (18 lipca 2013, 07:23:38)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1067