Protokół Nr 8/2011 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 16 czerwca 2011r.

Protokół Nr 8/2011
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej
w dniu 16 czerwca 2011r.


   W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej – Stanisław Rohde
2. Skarbnik Gminy – Urszula Lange
3. Sekretarz Gminy – Dariusz Wojtania
4. Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich – Bogumiła Bławat
5. Prezes Ochotniczych Straży Pożarnych – Józef Olek
6. Tomasz Kowalczyk - Inspektor Referatu Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu.  
 
    Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Grzegorz Dudek, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
 
1.    Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2.    Zatwierdzenie protokołu z poprzedniego posiedzenia.
3.    Omówienie projektu uchwały w sprawie utworzenia Centrum Sportu i Rekreacji.  
4.    Kontrola Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie.
5.    Analiza protokołów z zebrań wiejskich.
6.    Informacja w sprawie cateringu na terenie gminy.  
7.    Wolne wnioski i zakończenie.

W/w porządek posiedzenia zatwierdzono jednogłośnie.

Ad.2. Komisja, po naniesieniu poprawki, zatwierdziła jednogłośnie protokół ze swojego poprzedniego posiedzenia w dniu 31 maja 2011r.   
    
Ad.3. Sekretarz Gminy przedstawił Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie utworzenia Centrum Sportu i Rekreacji (projekt uchwały stanowi załącznik do niniejszego protokołu).    

Pytania do przedstawionego projektu:
- Pan Grzeca zapytał o zasady przekazania dotacji dla Centrum Sportu i Rekreacji. Sekretarz wyjaśnił, że dotacja jest planowana jednorazowo na tzw. początkowy rozwój instytucji.  Podmiot będzie działał w formie zakładu budżetowego, tj. zysk będzie przekazywany do budżetu Gminy, jednak może dostawać później inne dotacje celowe na konkretne zadania.  
- Pani Miczko zapytała czy CSiR będzie mogło samodzielnie pozyskiwać środki zewnętrzne, np. poprzez pisanie projektów.  Sekretarz wyjaśnił, że jeśli chodzi o pozyskiwanie środków unijnych, to z wnioskiem występuje formalnie Gmina, możliwość pozyskiwania środków krajowych jest jeszcze do wyjaśnienia. Pani Miczko zapytała również o przewidywaną strukturę zatrudnienia w CSiR. Pan Wojtania poinformował, że zatrudnienie w jednostce nastąpi na podstawie ustawy o pracownikach samorządowych, stanowiska urzędnicze będą obsadzane w drodze konkursu, nie dotyczy to stanowisk obsługi.             

Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały, który stanowi załącznik do niniejszego protokołu.  
    
Ad.4. Komisja przystąpiła do kontroli funkcjonowania działalności jednostek ochotniczych straży pożarnych z terenu Gminy.
Wyjaśnień udzielali Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich UM Bogumiła Bławat oraz Gminny Prezes OSP Józef Olek.   

Pani Bławat poinformowała, że terenie gminy funkcjonuje siedem jednostek OSP:
- Sępólno Kraj.
- Lutówko
- Zalesie
- Lutowo
- Komierowo
- Wałdowo          
- Iłowo
Nadmieniła, że jednostki nie posiadają równomiernego wyposażenia, np. dotyczy to samochodów, niektóre jednostki posiadają jeszcze stare „Żuki”. Jednostki działają w formie stowarzyszeń, wykonując różne zadania na rzecz mieszkańców. Jednostki nie posiadają księgowości, wobec czego obsługę finansową prowadzi gmina zabezpieczając środki na ich działalność w budżecie gminy. Ustawa o ochronie przeciwpożarowej stanowi, że gmina utrzymuje jednostki będące w gotowości bojowej, wobec czego należy zapewnić odpowiedni sprzęt akcyjny (samochody, ubrania robocze, wyposażenie). Dwie jednostki są przygotowane do ratownictwa drogowego (Sępólno Kraj. i Wałdowo) posiadając odpowiedni sprzęt.
Pani Bławat przedstawiła następnie sprawozdanie opisowe z wykorzystania budżetu OSP w 2010r. (sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu).  

Członkowie Komisji, w takcie przedstawiania sprawozdania przystąpili do zadawania pytań:  
- Pan Grochowski zwrócił się do Pani Bławat o dostarczenie konkretnych, kwotowych informacji w zakresie środków wypłacanych w ramach umów zleceń.    
- Pan Grochowski zwrócił się również o podanie konkretnych kwot przeznaczonych na remonty i zakup materiałów poszczególnych jednostkach.
- Pan Grochowski zapytał o kwestię dofinansowania zakupu mundurów przez OSP w Sępólnie Kraj., czy nie było dofinansowania ze środków osiedla Nr 1. Pani Bławat wyjaśniła, że jednostki mogą ubiegać się o pozabudżetowe środki na zakup mundurów galowych. Gmina ze swoich środków zabezpiecza bowiem zakup tzw. odzieży roboczej.
- Pan Grochowski zapytał o wydatki kwotowe w zakresie zakupu paliwa przez poszczególne jednostki oraz gdzie było kupowane. Pani Bławat powiedziała, że do tej pory nie było wyszczególnionej w budżecie konkretnej kwoty z przeznaczeniem na zakup paliwa na poszczególne jednostki. Pani Bławat dodała, że od 2011r. poszczególne wydatki będę rozpisywane na konkretne jednostki. Pan Grochowski zwrócił się o pisemne przygotowanie informacji w sprawie wydatków za 2010r. na paliwo przez poszczególne jednostki.     
- Pan Dudek zapytał o liczbę ochotników oraz koszty badań lekarskich. Pan Olek odpowiedział, że jest około 300 ochotników. Odnośnie badań powiedział, że sprawa jest skomplikowana. Aby osoba przeszła badania lekarskie musi posiadać przeszkolenie I stopnia, przeszkolenie bhp i odpowiedni wiek. Dopiero po przejściu badań lekarskich następuje ubezpieczenie i możliwość wyjazdu do akcji. Nie wszyscy ochotnicy posiadają badań, w każdej jednostce ustala się listę osób do badań. Badania są drogie, nawet dwieście złotych za osobę. Są jednostki, które nie posiadają obecnie składu, aby wyjechać do akcji. Problemem jest także fakt, ze ochotnicy wyjeżdżają do pracy za granicę, bądź nie dostają zwolnienia na wyjazd do akcji od pracodawcy. Pan Olek poruszył także sprawę braku środków na pranie ubiorów do akcji oraz na zakup papieru, którego zużycie rośnie w związku ze wzrostem procedur biurokratycznych. Kolejną kwestią jest zabezpieczanie imprez wszelakiego rodzaju przez ochotników. Zabezpieczenie jest darmowe, tymczasem powinno ono być zlecane i jednocześnie odpłatne. Pani Bławat wskazała także na niezadowalające zabezpieczenie przez organizatorów imprez w zakresie zapewnienia posiłków i napojów.  Komisja stwierdziła, że tym zakresie w okresie poprzedzającym imprezę powinni dokonać organizator z przedstawicielem Ochotniczej Straży Pożarnej.                                          
- Pan Dudek zapytał, kto kontroluje, czy np. kierowca posiada badania lekarskie. Pani Bławat wyjaśniła, że podczas akcji gaśniczej uprawnienia osób uczestniczących w akcji sprawdza Powiatowa Straż Pożarna. Pan Olek powiedział, że na pierwszym zebraniu sprawozdawczo-wyborczym są omawiane spawy z zakresu badań, sporządza się listę ilościową i imienną. Pani Bławat dodała, że na tej podstawie będą ochotnicy zgłaszani do ubezpieczenia imiennie. Pan Grochowski zapytał, czy są wysyłane zapytania cenowe do firm ubezpieczeniowych i jaka forma ubezpiecza strażaków. Pani Bławat powiedziała, że przetargi prowadzi księgowość i nie posiada na ten temat wiedzy. Pan Grochowski zwrócił się do Pani Bławat o przygotowanie informacji na ten temat. Pan Dudek zapytał o koszt środków rocznie wydatkowanych na badania lekarskie strażaków i jakie kwoty przypadają na poszczególne jednostki. Pani Bławat powiedziała, że trudno jest zaplanować konkretną kwotę na ten cel, brakuje kierowców i jeśli w roku budżetowym pozyska się osobę to wysyła się na badania, nawet korzystając z innych środków. W tym roku zmieniły się przepisy, badania muszą być takie jak dla pracownika (medycyna pracy), kwota jest zaplanowana ogólnie w budżecie jest zaplanowanych na ten cel około 9tys.zł.
- Pan Grochowski zapytał jakie usługi były robione na rzecz OSP w Sępólnie Kraj. w 2010r. i do miesiąca maja tego roku. Pani Bławat odpowiedziała, że nie przypomina sobie, aby były jakiekolwiek usługi, natomiast na pewno następowały zakupy materiałów. Pan Grochowski zwrócił się do Pani Bławat o przygotowanie na kolejne posiedzenie Komisji szczegółowej informacji w w/w zakresie.
- Pan Grochowski podjął temat odpłatności, ochotnicy zabezpieczają imprezy i nie otrzymują za to żadnego wynagrodzenia, państwowa straż natomiast za takie same czynności otrzymuje wynagrodzenie. Komisja podjęła dyskusję na temat zasadności zabezpieczania imprez sportowych przez OSP w Sępólnie Krajeńskim (m.in. meczów piłkarskich MLKS „Krajna”). Zdaniem Pana Porożyńskiego zabezpieczenie powinna zapewnić firma ochroniarska, tymczasem przychodzi się do straży bo zabezpieczy imprezę za darmo. Pan Grochowski zapytał, kto ustala zasady zabezpieczenia przez straż meczów na stadionie. Pani Bławat odpowiedziała, że rozmowy prowadzi bezpośrednio klub ze strażą, jeśli dotyczy jednej jednostki to przedstawiciel jednostki, jeśli zabezpiecza więcej jednostek to uczestniczył prezes gminny. Odnośnie odpłatności Pani Bławat powiedziała, że w uchwale Rady Miejskiej jest zapis, ze zabezpieczenie imprez organizowanych przez gminę jest dokonywane przez OSP bezpłatnie. W zakresie możliwości zabezpieczenia Pani Bławat wyjaśniła, że strażacy nie posiadają żadnych uprawnień w zakresie możliwości ingerowania w przebieg imprezy, mogą jedynie wykonywać prace porządkowe np. zabezpieczać miejsca parkingowe i kierować ruchem oraz w przypadkach nagłego zagrożenia wzywać funkcjonariuszy policji. Zwróciła również uwagę, że mecze są traktowane jako imprezy o szczególnym zagrożeniu. Ponadto mecz może stać się imprezą masową (udokumentowana obecność powyżej 1000 osób), co wymaga szczególnego zabezpieczenia, którego brak może skutkować interwencją prokuratora. Pan Olek, na pytanie Pani Miczko kto wysyła strażaków na stadion, powiedział że za sprawy szkolenia i bojowe odpowiada naczelnik. Jego zdaniem straż nie powinna zabezpieczać imprez, bo nie posiada uprawnień do zabezpieczania imprez. Pan Olek poinformował, że w dniu 11 lipca zbiera się posiedzenie Zarządu OSP, chciałby aby przyjęto nowe zasady rozliczania środków, aby każda jednostka występowała z konkretnym planem finansowo – rzeczowym określającym zapotrzebowanie jednostek na środki i plan ich przeznaczenia.
- Pani Miczko zapytała, czy zapewnia się opiekę osobom po zakończeniu pożaru. Pan Olek odpowiedział, że dowódca akcji zgłasza informację o pożarze do odpowiednich służb, np. wzywa pogotowie. Natomiast zna sytuacje, że w innych gminach na miejsce po akcji przyjeżdża ktoś z władz gminnych.

Komisja nie stwierdziła nieprawidłowości w rozdysponowaniu środków Ochotniczych Straży Pożarnych za 2010r. Komisja jednocześnie zwróciła się do Pani Bławat o przygotowanie pisemnych informacji w sprawach wnioskowanych przez Pana Grochowskiego.                     

Ad.5. Komisja przystąpiła, zgodnie ze swoim ustawowym obowiązkiem do analizy protokołów z zakończonych zebrań organów jednostek pomocniczych samorządu terytorialnego.

Komisja zapoznała się z protokołami z zebrań wiejskich Sołectwa Iłowo i Sołectwa Lutowo.
Komisja przede wszystkim dokonała analizy wniosków wysuniętych podczas tych zebrań.

Komisja stwierdziła, że w związku z dużą ilością wniosków zawartych poszczególnych protokołach postanowiła, że realizacja wniosków w sposób całościowy zostanie   przedstawiona na posiedzeniu Komisji Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej.

Ad.6. Komisja zwróciła się do Pani Skarbnik Gminy o przedstawienie informacji w zakresie wydatkowania środków na zapewnienie cateringu podczas organizowanych przez gminę imprez okolicznościowych.

Pani Lange poinformowała, że w trakcie zapewnienia cateringu trudno jest stosować zapytania o cenę na produkty żywnościowe, bo trudno jest jednoznacznie określić przedmiot i parametry zamówienia. Podkreśliła, że urząd stara się zamawiać artykuły żywnościowe równomiernie od oferentów.
Przedstawiła kwotowe wydatkowanie środków za 2010r. i 2011r.w w/w zakresie przez Urząd Miejski:
2010r.:
- Pani …….. – 6.4000zł.  
- Pan ……… – 8.700zł.
- Pan ……… – 735zł.
- MLKS „Krajna” – 6.150zł.
- Pan ………… – 2.300zł.    
2011r.:
- Pani ……… – 2.518zł.
- Pan ………. – 4.890zł


Komisja przyjęła jednogłośnie informację do wiadomości, sugerując aby na początku następnego roku zapytać wszystkich restauratorów, czy są chętni oferować usługi cateringowe dla gminy.                         
  
Ad.7. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Pan Dudek zwrócił się o uwzględnienie we wniosku o zagospodarowanie plaży miejskiej budowy skoczni.
- Pan Grochowski poruszył sprawę zdemontowania barierki na wysokości restauracji „Słoneczna”. Zapytał, czy zgodnie z projektem przechodzącej tam schetynówki. Pan Kowalczyk odpowiedział, że w tym przypadku została naruszona trwałość projektu.     
- Pan Grochowski poinformował, że nastąpiło podtopienie nawierzchni „Orlika” przy zespole Szkół Nr 1 zwrócił się do Pani Lange o możliwie jak najszybsze doprowadzenie do prawidłowego funkcjonowania obiektu, tym bardziej, że niebawem na boisku będą rozgrywane zawody sportowe. Pan Kowalczyk poinformował, że sprawa została zlecona do realizacji.                              



    Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.



                                                                                             Przewodniczący Komisji
                                                                                                   Grzegorz Dudek




protokołował:
Tomasz Dix
                    

   


metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (16 czerwca 2011)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (20 października 2011, 11:20:16)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1403