NULL string(0) ""

Uchwała nr XII/100/2003RADY MIEJSKIEJ W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIMz dnia 29 sierpnia 2003w sprawie utworzenia Sołectwa Skarpa i nadania mu Statutu.Na podstawie art. 5 ust. 1 i 2, art. 18 ust. 2 pkt 7 i art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806) oraz § 5 i 7 Statutu Gminy Sępólno Krajeńskie stanowiącego załącznik do uchwały nr 139/VII/96 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 29 sierpnia 1996 r. w sprawie Statutu Gminy Sępólno Krajeńskie (Dz.Urz.Woj.Bydg. Nr 47, poz. 168, Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom. z 1999 r. Nr 11, poz. 48, z 2000 r. Nr 16 poz. 115, z 2001 r. Nr 32, poz. 526 oraz z 2002 r. Nr 19, poz. 393)

Uchwała nr XII/100/2003
RADY MIEJSKIEJ W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM
z dnia 29 sierpnia 2003


w sprawie utworzenia Sołectwa Skarpa i nadania mu Statutu.

Na podstawie art. 5 ust. 1 i 2, art. 18 ust. 2 pkt 7 i art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806) oraz § 5 i 7 Statutu Gminy Sępólno Krajeńskie stanowiącego załącznik do uchwały nr 139/VII/96 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 29 sierpnia 1996 r. w sprawie Statutu Gminy Sępólno Krajeńskie (Dz.Urz.Woj.Bydg. Nr 47, poz. 168, Dz.Urz.Woj.Kuj.-Pom. z 1999 r. Nr 11, poz. 48, z 2000 r. Nr 16 poz. 115, z 2001 r. Nr 32, poz. 526 oraz z 2002 r. Nr 19, poz. 393)


Rada Miejska
uchwala, co następuje:

§ 1.

1. Tworzy Sołectwo Skarpa w granicach wsi Skarpa, którego obszar określony został na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do uchwały.
2. Zmienia wielkość obszaru i przebieg granicy Sołectwa Zalesie w sposób określony na mapie stanowiącej załącznik nr 1 do uchwały.

§ 2. 

Nadaje Sołectwu Skarpa Statut w brzmieniu załącznika nr 2 do uchwały.

§ 3. 

W wykazie jednostek pomocniczych stanowiącym załącznik nr 3 do Statutu Gminy Sępólno Krajeńskie w ust. 1 dodaje pkt 23 w brzmieniu:- „23) Sołectwo Skarpa”.

§ 4. 

Traci moc uchwała nr X/75/2003 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 21 maja 2003 r. w sprawie utworzenia Sołectwa Skarpa i nadania mu statutu.

§ 5. 

Wykonanie uchwały powierza Burmistrzowi Sępólna Krajeńskiego.

§ 6. 

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz przez rozplakatowanie w miejscach publicznych na terenie Sołectwa Zalesie i Sołectwa Skarpa.

§ 7.

 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Przewodniczący
Rady Miejskiej
Edward Stachowicz

załącznik nr 1
do uchwały nr XII/100/2003 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 29 sierpnia 2003 r.

Zdjęcie

załącznik nr 2
do uchwały nr XII/100/2003 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 29 sierpnia 2003 r.

Statut Sołectwa Skarpa

I. Organizacja i zakres działania

§ 1. 

Wspólnotę lokalną Sołectwa Skarpa zwanego
w dalszej części Statutu Sołectwem stanowią mieszkańcy wsi Skarpa.

§ 2. 

Sołectwo jest jednostką pomocniczą Gminy Sępólno Krajeńskie. Jego siedziba mieści się w lokalu mieszkalnym zajmowanym przez sołtysa.

§ .31. 

Organami sołectwa są:
1) zebranie wiejskie;
2) sołtys.
2. Zebranie wiejskie może powoływać także stałe lub doraźne komisje określające zakres ich działania.
3. Kadencja sołtysa, Rady Sołeckiej i innych organów powołanych przez zebranie wiejskie trwa 4 lata.

§ 4.

1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym Sołectwa.
2. Sołtys jest organem wykonawczym.
3. Rada Sołecka wspomaga działalność sołtysa.

§ 5. 

Do kompetencji zebrania wiejskiego należy:
1) wypowiadanie się w sprawach istotnych dla sołectwa
i jego mieszkańców;
2.) wybieranie i odwoływanie sołtysa i Rady Sołeckiej;
3) podejmowanie uchwał dotyczących dysponowania mieniem komunalnym, które Rada Miejska przekazała sołectwu;
4) opiniowanie przedstawionych do konsultacji przez Radę Miejską projektów uchwał;
5) ustalanie zadań dla sołtysa do realizacji między zebraniami wiejskimi;
6) dokonywanie corocznych ocen działalności sołtysa
i Rady Sołeckiej.

§ 6.

1. Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje Burmistrzowi.
2. Burmistrz w zależności od charakteru spraw, załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej.
3. O sposobie załatwienia spraw informuje się zebranie wiejskie lub sołtysa.

§ 7.

1. Do obowiązków i kompetencji sołtysa należy
w szczególności:
1) organizowanie i koordynowanie wspólnych prac
i inicjatyw na rzecz społeczności sołeckiej;
2) zwoływanie zebrań wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej;
3) reprezentowanie Sołectwa na zewnątrz;
4) współdziałanie z radnymi z terenu Sołectwa
w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa;
5) kierowanie realizacją zarządzeń, decyzji i uchwał organów gminy, zebrania wiejskiego i Rady Sołeckiej dotyczących sołectwa;
6) prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki mieniem komunalnym i środkami finansowymi przekazanym sołectwu. Akceptowanie dokumentów
z tym związanych;
7) potwierdzenie okoliczności, których przy załatwieniu spraw przez mieszkańców wymagają przepisy prawa;
8) opiniowanie wniosków mieszkańców Sołectwa
o zasiłki, ulgi w podatkach i innych należnościach;
9) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie;
 10) sporządzanie rozliczeń działalności gospodarczej
i finansowej Sołectwa;
 11) stosowanie w ramach Sołectwa postanowień instrukcji kancelaryjnej oraz trybu obiegu dokumentów finansowych zgodnie z wytycznymi Skarbnika gminy;
 12) wykonywanie innych zadań z zakresu administracji publicznej powierzonych mu przepisami prawa.
2. Przy wykonywaniu swoich zadań Sołtys współdziała z Radą Sołecką.

§ 8.

1. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy
i doradczy. Jej posiedzeniom, które odbywają się co najmniej jeden raz w miesiącu przewodniczy Sołtys.
2. Rada Sołecka składa się z 4 osób.
3. Do zadań i kompetencji Rady Sołeckiej należy:
1) przygotowanie zebrań wiejskich i sporządzanie projektów uchwał tych zebrań;
2) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach Sołectwa;
3) organizowanie wykonania uchwał zebrań wiejskich;
4) współdziałanie w realizacji zadań z właściwymi organizacjami społecznymi;
5) podejmowanie uchwał w sprawie przeznaczenia środków finansowych będących w dyspozycji Sołectwa (z przychodów własnych i z budżetu gminy);
6) inicjowanie działań społecznie użytecznych dla Sołectwa i jego mieszkańców.
4. O działalności Rady Sołeckiej sołtys składa informacje na  zebraniu wiejskim.

§ 9. 

Rada Miejska uchwałą może przekazać sołectwu składniki mienia komunalnego do korzystania
i zarządzania.

§ 10. 

Samorząd mieszkańców sołectwa samodzielnie:
1) zarządza i korzysta z przekazanego przez Radę Miejską mienia komunalnego w zakresie zarządu zwykłego, to jest:
1) prowadzenia bieżących spraw związanych
z eksploatacją mienia;
2) utrzymanie mienia w stanie niepogorszonym
w ramach aktualnego przeznaczenia;
3) zachowania mienia i osiągania z niego normalnych korzyści np. pobierania dochodów;
2) może zdecydować o oddaniu mienia określonego
w pkt 1-ym w najem lub dzierżawę. Umowę o najem lub dzierżawę w oparciu o uchwałę zebrania wiejskiego zawiera Burmistrz.

§ 11. 

Samorząd mieszkańców Sołectwa zarządza
i korzysta z skomunalizowanego mienia gminnego na następujących zasadach:
1) podejmuje czynności dokonywane samodzielnie
w zakresie i na zasadach określonych w § 10;
2) podejmuje czynności mające na celu zatwierdzenie uchwały zebrania wiejskiego przez Radę Miejską
w zakresie:
1) sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste
i zamiany mienia;
2) zbycie w trybie nieodpłatnym mienia na cele kulturalne, społeczne, kultu religijnego
i charytatywne;
3) sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste, zamiana, dzierżawa lub najem mienia następuje po podjęciu uchwały przez zebranie wiejskie, która powinna zawierać:
1) uzasadnienie potrzeby sprzedaży, oddania
w użytkowanie wieczyste, zamiany, dzierżawy lub najmu;
2) określenie celu na jaki zostaną przeznaczone uzyskane środki;
3) cenę wywoławczą sprzedaży, wysokości czynszu dzierżawnego lub czynszu najmu;
4) sprzedaż lub oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości stanowiących skomunalizowane mienie gminne odbywa się z zachowaniem zasad określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów dnia 13 stycznia 1998 r. w sprawie określenia szczegółowych zasad
i trybu przeprowadzania przetargów na zbycie nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy (Dz.U. Nr 9, poz. 30
z późn. zm.);
5) umowy w zakresie rozporządzania mieniem gminnym, w oparciu o uchwały zatwierdzające Rady Miejskiej, zawiera Burmistrz;
6) dochody uzyskane z tytułu zarządu i korzystania
z mienia gminnego są przeznaczone na realizację zadań ujętych do planu finansowo-rzeczowego
o którym mowa w § 12 ust. 3 niniejszego statutu lub za zgodą Burmistrza, na inny cel wskazany w uchwale przez zebranie wiejskie;
7) wszystkie przysługujące dotychczas mieszkańcom sołectwa prawa własności, użytkowania lub inne prawa rzeczowe i majątkowe na mieniu gminnym pozostają nienaruszone.

§ 12.

1. Sołectwo dysponuje następującymi środkami finansowymi:
1) saldem nie wykorzystanych środków z roku poprzedniego;
2) funduszem wydzielanym corocznie w budżecie gminy dla Sołectwa uchwałą Rady Miejskiej;
3) dochodami pochodzącymi z przekazanego Sołectwu mienia komunalnego i posiadanego mienia gminnego;
4) wszelkimi dobrowolnymi wpłatami ludności na rzecz samorządu Sołectwa;
5) środkami pochodzącymi z darowizn na rzecz samorządu Sołectwa.
2. Sołectwo nie tworzy własnego budżetu - jego dochody i wydatki objęte są budżetem gminy.
3. Środki finansowe Sołectwa przeznaczone są na cele określone w planie finansowo-rzeczowym sołectwa uchwalanym corocznie przez zebranie wiejskie, zatwierdzonym przez Radę Miejską i stanowiącym integralną część budżetu gminy.
4. Obsługę gospodarki finansowej sołectwa zapewnia Burmistrz.

II. Zwoływanie zebrań wiejskich, podejmowanie uchwał

§ 13. 

Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

§ 14. 

Zebranie wiejskie zwołuje sołtys:
1) z własnej inicjatywy;
2) na żądanie co najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu;
3) na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza.

§ 15.

1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
2. Termin i miejsce zebrania wiejskiego sołtys, podaje do wiadomości publicznej w sposób przyjęty
w Sołectwie.
3. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza winno odbyć się w terminie 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 16.

1. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy Sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.
2. Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom.
3. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez sołtysa.
4. Projekt porządku obrad winien być skonsultowany z Radą Sołecką. Sprawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.
5. Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Miejskiej lub Burmistrza
o pomoc. Wyżej wymienieni wyznaczają w tym celu odpowiednich radnych, lub pracowników Urzędu Miejskiego. 

§ 17.

1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów, tzn. liczba głosów „za” musi być większa od liczby głosów „przeciw”.
2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Na wniosek co najmniej 1/5 uprawnionych obecnych na zebraniu, przeprowadza się w konkretnej sprawie głosowanie tajne.
3. Uchwała zebrania wiejskiego o zbyciu mienia gminnego wymaga zatwierdzenia przez Radę Miejską.

III. Wybory sołtysa i rady sołeckiej

§ 18.1. Zebranie wiejskie, na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków Rady Sołeckiej, zwołuje Burmistrz. W tym celu Burmistrz określa miejsce, dzień
i godzinę zebrania wiejskiego oraz wyznacza przewodniczącego zebrania. Za akceptacją Przewodniczącego Rady Miejskiej, Burmistrz może powierzyć radnemu przewodniczenie takiemu zebraniu.
2. Postanowienie Burmistrza o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa podaje się do wiadomości mieszkańców Sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania.

§ 19.

1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa i Rady Sołeckiej, na zebraniu wiejskim wymagana jest osobista obecność co najmniej 1/5 uprawnionych mieszkańców Sołectwa.
2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano wymaganej frekwencji, wybory przeprowadza się w drugim terminie tj. po upływie 30 minut bez względu na liczbę obecnych mieszkańców Sołectwa.
3. Zebranie wiejskie, na którym przeprowadza się wybory, może postanowić o obowiązku podpisania listy obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania tj. posiadających czynne prawo wyborcze
w wyborach do Rady Miejskiej.

§ 20.

1. Wybory przeprowadza komisja w składzie co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka Rady Sołeckiej.
2. Do zadań komisji należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów;
2) przeprowadzenie głosowania;
3) ustalenie wyników wyborów;
4) ogłoszenie wyników wyborów;
5) sporządzenie protokółów o wynikach wyborów.
3. Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.

§ 21.

1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów, zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.
2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłoszenia kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.

§ 22. 

Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

§ 23. 

Wyboru sołtysa i wyboru członków Rady Sołeckiej dokonuje się w głosowaniu tajnym.

§ 24.

1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim
i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji, jeżeli  nie dokonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego
w opinii środowiska.
2. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.

§ 25.

1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa, Burmistrz zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.
2. Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej lub wybrania nowego składu całej Rady Sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie, zwołane przez sołtysa.

IV. Zakres i formy kontroli oraz nadzoru nad działalnością organów sołectwa

§ 26.

1. Nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Rada Gminy.
2. Rada Gminy realizuje swoje uprawnienia nadzorcze poprzez:
1) Komisję Rewizyjną badającą działalność sołectwa;
2) rozpatrywanie sprawozdań z działalności sołectwa;
3) dokonywanie kontroli i lustracji stanu sołectwa przez Komisje rady Gminy.

§ 27.

1. Bezpośrednią kontrolę nad działalnością sołectwa sprawuje Burmistrz.
2. Bezpośrednią kontrolę nad gospodarką finansową sołectwa sprawuje Skarbnik Gminy.

§ 28.

Burmistrz jest zobowiązany do czuwania nad tym, aby mienie sołectwa nie było narażone na szkody i uszczuplenie, a działalność sołectwa była zgodna z prawem i statutem.

§ 29.

Rada Gminy, burmistrz i inne jednostki organizacyjne gminy są obowiązane uwzględniać
w swych działaniach uchwały i opinie organów sołectwa oraz udzielać sołectwu pisemnych informacji w tych sprawach w terminach określonych w kpa.

§ 30.

1. Burmistrz, jeśli uzna, że uchwały i decyzje organów sołectwa są nieuzasadnione lub sprzeczne z prawem wstrzymuje ich wykonanie i powiadamia o tym organy sołectwa oraz Radę Miejską i uzasadnia swoje stanowisko.
2. Organy sołectwa mogą wnieść do Rady Miejskiej sprzeciw w sprawach o których mowa w ust. 1.
3. Rozstrzygnięcie Rady Miejskiej w sprawach o których mowa w ust. 1 - jest ostateczne.

V. Postanowienia końcowe

§ 31. 

Zmiany statutu dokonuje Rada Miejska.

§ 32. 

Postanowienia statutu wchodzą w życie z dniem wejścia w życie uchwały nr XII/100/2003 Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim z dnia 29 sierpnia 2003 r. w sprawie utworzenia Sołectwa Skarpa i nadania mu statutu.

metryczka


Opublikował: Marcin Jarski (16 grudnia 2003, 10:57:46)

Ostatnia zmiana: Anna Sobieszczyk (23 listopada 2007, 10:24:12)
Zmieniono: przeniesiono uchwałę do katalogu RADY MIEJSKIEJ W SĘPÓLNIE KRAJEŃSKIM

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1830