Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu oraz Komisji Statutowej Rady Miejskiej w dniu 19 października 2005r.

Protokół ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu oraz Komisji Statutowej Rady Miejskiej w dniu 19 października 2005r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie połączonych Komisji wg załączonych list obecności oraz zaproszeni goście:

  1. Animator projektu dokumentacji Marek Dondelewski
  2. Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej Dariusz Wojtania
  3. Skarbnik Gminy Urszula Lange
  4. Pracownik Gminnego Centrum Informacji Sławomir Jaskulski

Posiedzenie otworzył Przewodniczacy Komisji Budżetu i Handlu Pan Janusz Tomas, który poinformował iż tematem wiodącym posiedzenia będzie wspólne zaopiniowanie procedury opracowania dokumentacji Lokalnej Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych.  W dalszej części posiedzenia Komisja Budżetu i Handlu dokona natomiast zaopiniowania spraw bieżących.

Wyżej zaproponowany porządek posiedzenia członkowie połączonych Komisji przyjęli jednogłośnie.

Połączone Komisje następnie przystąpiły do czynności związanych z wydaniem opinii w sprawie procedury opracowywania dokumentacji Lokalnej Strategii Integracji i Rozwiązywania Problemów Społecznych.   

Pan Dondelewski zaprezentował  procedurę i podstawy opracowywania dokumentacji Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych, jednocześnie zaznaczajac iż powyższa prezentacja stanowi konkretną ofertę dla gminy.
Nadmienił, iż w skład Strategii wchodzą nie tylko problemy stricte społeczne. Do strategii należą także sprawy związane np. z bezrobociem, przestępczością itp.)   
Dodał, iż na terenie Gminy Sępólno Kraj. prowadzą już współpracę ze stowarzyszeniami, te bowiem wykazują dużą aktywność. Strategię przyjmuje się w drodze uchwały Rady Miejskiej.

Komisje przystąpiły następnie do zadawania pytań.

Pan Tomas zapytał o koszty finansowe opracowania Strategii?
Pan Dondelewski poinformował, iż całość procesu opracowania strategii wahałaby się w granicach 18-19tys.zł. + Vat. Jest to propozycja wyjściowa.
Pani Żekiecka zasugerowała możliwość opracowania Strategii poprzez wyszkolonych pracowników gminy, co z pewnością znacznie obniżyłoby koszty jej sporządzenia.
Pan Dondelewski wyjaśnił, iż nie ma takiej możliwości. Nadmienił jednak, iż wiedza przekazana przez szkolących pozostanie w gminie.

Pan Cyganek zapytał, czy gminy ościenne skorzystały już z oferty opracowania Strategii. Pan Dondelewski wyjaśnił, iż w tej sprawie istnieje ścisła współpraca np. z Gminami Chojnice i Łasin.
Na pytanie członków Komisji poinformował, iż opracowanie Strategii trwa około 4-6 miesięcy. Termin ten wyznaczony jest przede wszystkim konicznością dotrzymania odpowiednich procedur administracyjnych.
Pan Tomas zaproponował przeprowadzenie głosowania w sprawie jedynie zaopiniowania Strategii, kwestie finansowe związane z jej opracowniem pozostawiając jednocześnie do deyzji Burmistrza.
Pan Nikel nadmienił, iż skoro opracowanie Strategii jest obligatoryjne, to kwestia decyzyjności powinna obejmowac jedynie rozstrzygnięcie czy Strategia zostanie opracowana we własnym zakresie przez Gminę czy też w ramach konkretnej oferty jednej z firm.  

Po zapoznaniu się z prezentacją przedstawiona przez Pana Komisje podziekowały za szczegółowe wyjaśnienia w sprawie procedury opracowywania dokumentacji  Strategii  Rozwiązywania Problemów Społecznych.

Pan Tomas zasugerował, aby przegłosować jedynie zasadność opracowania strategii, określenie podmiotu, który opracuje Strategię, pozostawiając do decyzji zespołu roboczego powołanego przez Burmistrza.

Pan Wojtania poinformował, iż w Gminie była już opracowana Strategia jej rozwoju. Czyli pewne doświadczenia w Gminie już istnieją. Nadmienił, iż istnieją zarówno plusy jak i minusy podmiotowości w opracowaniu Strategii. Opracowanie dokumentacji we własnym zakresie pozwoli na pewno obniżyć koszty, jednak może skutkować pominięciem istotnych zagadnień (brak fachowości).

Pan Wagner zwrócił uwagę, iż ważnym aspektem Strategii musi być realne egzekwowanie jej realizacji, niecelowym byłoby stworzenie kolejnego zawieszonego w próżni dokumentu. 

Ostatecznie Komisje, po głosowaniu, zaopiniowały niejednogłośnie pozytywnie (9 osób „za” przy jednym głosie „wstrzymującym się”):

  1. konieczność zabezpieczenia w przyszłorocznym budżecie środków na opracowanie dokumentacji Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych
  2. wskazanie  przez Komisję Statutową  propozycji podmiotu opracowującego Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych.

Po wypracowaniu powyższej opinii swoje posiedzenie zakończyła Komisja Statutowa.

Komisja Budżetu i Handlu przystąpiła natomiast do swoich dalszych prac.

Komisja na wstępie zatwierziła protokół Nr 37/2005 ze swojego ostatniego posiedzenia w dniu 15 września 2005r. 

  1. Skarbnik Gminy Pani Lange przedstawiła Komisji projekty uchwała Rady Miejskiej w sprawach:
    a) zwiększenia dofinansowania dla Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o
    Pan Tomas zasugerował zminę uzasadnienia w projekcie w/w uchwały, tj. ograniczenie go tylko do zapisu o zwiększeniu kapitału zakładowego spółki.  
    Pan Młot wskazał, aby w uzasadnieniu ująć, iż zwiększenie kapitału jest na realizację zadań spółki
     
    b) zmian w budżecie Gminy na 2005r.
    Pani Lange wyjaśniła, iż zmiany wynikają przede wszystkim z ujęcia środków na działalność hospicjum i dowożenie uczniów do szkół. Inne zmiany mają charakter techniczno-księgowy, są związane z odpowiednimi przesunięciami budżetowymi.

    Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie w/w projekty uchwał Rady Miejskiej. 

    Pani Lange poinformowała ponadto, iż Burmistrz wydał zarządzenie w sprawie ujęcia w budżecie bieżących wydatków zwiazanych z przeprowadzonymi wyborami parlamentarnymi i prezydenckimi.
     
    Na pytanie Pana Wagnera poinformowała, iż występujący obecnie deficyt budżetowy związany z kredytami zaciągniętymi na cele inwestycyjne, nie ma praktycznie wpływu na płynność jego realizacji, zaciągnięte kredyty inwestycyjne pozwalają natomiast na sukcesywny rozwój Gminy.
  2. Komisja zapoznała się z wnioskiem Rady Sołeckiej wsi Włościbórz w sprawie dofinansowania wymiany okien w świetlicy wiejskiej. (kwota około 7tys.zł. przy wkładzie własnym 1.300zł).
    Komisja przekazała wniosek Skarbnikowi Gminy sugerując jednogłośnie pozytywnie dofinansowania zadania w miarę możliwości w ramach posiadanych srodków budżetowych.
  3. Komisja zapoznała się z wnioskiem Rady Sołeckiej wsi Niechorz w sprawie dofinansowania wykonania nawierzchni (kosta brukowa – odcinek 150m. ) oraz utworzenia dwóch punktów świetlnych w Niechorzu.
    Komisja przekazała wniosek Skarbnikowi Gminy sugerując również jednogłośnie pozytywnie dofinansowanie zadania w miarę możliwości w ramach posiadanych środków budżetowych. 

W wolnych wnioskach:
- Pan Tomas zwrócił się do Pani Skarbnik o przygotowanie na następne posiedzenie Komisji szczegółowej pisemnej informacji w sprawie ściągalności podatku od nieruchomości w rozbiciu na osoby fizyczne i podmioty organizacyjne.
Komisja przychyliła się jednogłośnie pozytywnie do tejże propozycji.
- Pan Tomas zwrócił się do Pani Skarbnik o poinformowanie go o fakcie sporządzenia projektów stawek podatków i opłat lokalnych, celem omówienia tychże materiałów na posiedzeniu Komisji z zachowaniem odpowiednich terminów – przed Sesją Rady Miejskeej, na której w/w stawki będą uchwalane.

Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie.

Przewodniczący                                                             Przewodniczący
Komisji Budżetu i Handlu                                             Komisji Statutowej
Janusz Tomas                                                                 Janusz Nikel

  
protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (9 października 2005)
Opublikował: Tomasz Dix (4 grudnia 2005, 15:26:23)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1031