Protokół Nr 1/06

Protokół Nr 1/06
ze wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu oraz Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 28 listopada 2006r.


W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonych list obecności oraz zaproszeni goście:
1. Przewodniczący Rady Miejskiej Tomasz Cyganek
2. Burmistrz Waldemar Stupałkowski
3. Skarbnik Gminy Urszula Lange


Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Budżetu i Handlu Pan Janusz Tomas, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Opinia Komisji wobec projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach:
a) obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego
b) stawek podatku od nieruchomości oraz poboru na rok 2007.
c) określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych oraz ich poboru na 2007r.
d) zwolnień podatkowych na 2007r.
e) stawek opłaty targowej na2007r.
f) zmian w budżecie Gminy na 2006r.
3. Opinia Komisji w sprawie przesunięć w określonych rodzajach wydatków (dotyczy umowy zawartej ze Stowarzyszeniem „Bądź z nami”).
4. Wolne wnioski i zakończenie.

W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.


Ad.2.
a) Pani Skarbnik Gminy wyjaśniła, iż cena skupu żyta do celów naliczania podatku rolnego na 2007r. ogłoszona przez Główny Urząd Statystyczny wynosi 35,52zł. Pani Skarbnik nadmieniła, iż propozycja Burmistrza obejmuje obniżenie stawki skupu żyta do kwoty 28,41zł. (propozycja jest równoznaczna ze stawką z roku ubiegłego pomnożoną przez wskaźnik inflacji tj. współczynnik 1,9%).

Komisja przystąpiła do dyskusji nad zaproponowana stawką.

Pan Jagodziński zaproponował, aby stawkę podatku rolnego utrzymać na poziomie roku ubiegłego tj. w kwocie 28zł.
Pan Gugnacki natomiast wyraził zdanie, iż stawka powinna jednak zostać podwyższona o wskaźnik.

Pan Tomas poddał pod głosowanie propozycję Burmistrza.

Komisje, przy jednym głosie „wstrzymującym się” przegłosowały propozycję stawki podatku rolnego na 2007r. w wysokości 28,41zł.

b) Pani Skarbnik wyjaśniła, iż propozycje stawek podatku od nieruchomości na 2007r. obejmują kwoty z roku ubiegłego podniesione o wskaźnik inflacji 1,9%.

Komisje przystąpiły do omawiania i głosowania kolejnych propozycji stawek podatku od nieruchomości.

- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 0,53zł. od 1m2 powierzchni gruntów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków
- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 3,65zł. od 1ha powierzchni pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych
- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 0,30zł. od 1m2 powierzchni gruntów oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków symbolem Ba – tereny przemysłowe, Bi – inne tereny zabudowane, Bp – tereny zurbanizowane niezabudowane.
- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 0,01zł. od 1m2 powierzchni gruntów oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako droga dr – w gospodarstwie rolnym.
Pani Skarbnik wyjaśniła, iż w/w stawka jest nowo wprowadzona, podmioty są zobowiązane sporządzić odpowiednie deklaracje podatkowe.
- Pan Jagodziński poinformował, iż propozycja kolejnej stawki podatkowej wzbudza negatywne odczucia społeczne, ponadto stawki tego podatku w miastach wojewódzkich są znacznie niższe.
Komisje zaopiniowały niejednogłośnie pozytywnie, przy jednym głosie „wstrzymującym się” stawkę w wysokości 0,17zł. od 1m2 powierzchni gruntów oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako B – tereny mieszkalne – w tym na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
- przed głosowaniem kolejnej stawki Pan Tomas zaproponował jej wysokość w kwocie 14,20zł. uzasadniając to faktem iż w tym przypadku nawet każdy grosz więcej spowoduje duże obciążenie dla podatnika. Komisje niejednogłośnie (3 głosy „za” przy pozostałych głosach „wstrzymujących się”) zaopiniowały pozytywnie wniosek radnego Tomasa tj. ustalenie stawki od budynków lub ich części od 1m2 powierzchni użytkowej budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 0,53zł. od 1m2 powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych.
- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 7,13zł. od 1m2 powierzchni użytkowej budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym.
- Przed głosowaniem kolejnej stawki podatkowej Pan Jagodziński zauważył, iż odgórnie określona maksymalna stawka podatku jest nieporównywalnie niska w stosunku do zarobków osób prowadzących działalność gospodarczą, niestety Rada nie ma wpływy na powyższy fakt.
- Komisje zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 3,75zł. od 1m2 powierzchni użytkowej budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie świadczeń zdrowotnych.
- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 6zł. od 1m2 powierzchni użytkowej budynków pozostałych oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako budynki niemieszkalne, położonych na gruncie oznaczonym Bi – inne tereny zabudowane.
- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 4zł. od 1m2 powierzchni użytkowej budynków pozostałych oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków jako budynki niemieszkalne, położone na gruncie oznaczonym symbolem B – tereny mieszkalne – w tym na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
- Przed przegłosowaniem kolejnej stawki podatkowej Pan Jagodziński zwrócił uwagę na fakt uciążliwości dla podatników (osoby zwykle starsze) spowodowany koniecznością wypełnienia odpowiednich skomplikowanych deklaracji podatkowych. Pan Jagodziński ponadto, podobnie jak na Komisji Rolnictwa zawnioskował o zmniejszenie stawki wymiaru podatku z 1zł. do 0,50zł.
- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie stawkę w wysokości 0,50zł. od 1m2 powierzchni budynków pozostałych będących własnością rencistów i emerytów, którzy przekazali swoje gospodarstwo rolne za świadczenie uregulowane w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników lub w przepisach dotyczących uzyskania renty strukturalnej.
- Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie wymiar podatku od nieruchomości od budowli w wysokości 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt. 3 i ust. 3 -7.

c) Pani Skarbnik wyjaśniła, iż propozycje stawek podatku od środków transportowych obejmują wysokość kwot z roku ubiegłego podniesione o wskaźnik inflacji 1,9%. Nadmieniła ponadto, iż proponowane stawki pomijają uwarunkowanie od rocznika produkcji środka transportowego – dla odpowiednich przedziałów przyjęto średnią arytmetyczną.

Komisje przystąpiły następnie do analizy i przegłosowania kolejnych propozycji stawek podatkowych.

Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie, w oddzielnych głosowaniach, stawki podatkowe na 2007r. zaproponowane przez Burmistrza dla poszczególnych rodzajów środków transportowych.

d) Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na 2007r.

e) Pani Skarbnik wyjaśniła, iż proponowane stawki opłat targowych na 2007r. obejmują wysokość kwot z roku ubiegłego podniesionych o wskaźnik inflacji.

Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie przedstawiony projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie stawek opłaty targowej na 2007r.

f) Pani Skarbnik przedstawiła Komisjom projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2006r. Nadmieniła, iż do tut. Urzędu wpłynęły trzy decyzje finansowe z Urzędu Wojewódzkiego. Późny termin wpływu nie pozwolił na ich ujęcie w projekcie uchwały w projekcie w/w uchwały.

Komisje zaopiniowały jednogłośnie pozytywnie projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie zmian w budżecie Gminy na 2006r. zaznaczając aby wersja

przedstawiona na kolejnej Sesji Rady Miejskiej zawierała zmiany wynikające z pism Wojewody.

W tym punkcie Pani Skarbnik poinformowała, iż nie został sporządzony do chwili obecnej projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie wysokości stawki podatku od posiadania psa. Powyższe wynika z faktu, iż została odgórnie zmieniona procedura uchwalania tegoż zobowiązania, prawdopodobnie pobór należności będzie następował w formie opłaty administracyjnej.

Pan Jagodziński, nawiązując do stawki opłaty za posiadanie psa zaproponował aby ustalić ją w wysokości 30zł.

Komisje przegłosowały powyższą propozycję – niejednogłośnie, przy 1 głosie „:wstrzymującym” zaopiniowała pozytywnie zaproponowaną stawkę.

Ad.3. W tym punkcie uczestniczyła Pani Bławat, Kierownik Referatu Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego. Poinformowała, iż Stowarzyszenie „Bądź z Nami”, w ramach swojego działania z wykorzystaniem środków Gminy, zmieniło warunki umowy z Gminą w ten sposób, iż zaistniało przekroczenie w umownych wydatkach w poszczególnych działach (przy zachowaniu nieprzekraczalności całości otrzymanej kwoty). W związku z powyższym Pani Bławat zwróciła się do Komisji o zajęcie stanowiska w sprawie.
Komisje jednogłośnie pozytywnie opowiedziały się za utrzymaniem wewnątrz umownych zapisów księgowych (uzasadnienie – nie została przekroczona umowna kwota całości wydatków). Komisje, niemniej jednak stwierdziły zasadność wznowienia działalności Zespołu Opiniującego (działającego kadencyjnie tożsamie z czasokresem działalności organów stanowiących samorządu terytorialnego), który to był powołany celowo właśnie do zajmowania się sprawami z w/w zakresu.

Ad.4. W wolnych wnioskach Przewodniczący Komisji Budżetu i Handlu zaproponował, aby projekt budżetu Gminy na 2007r. został omówiony na wspólnym posiedzeniu, z udziałem członków wszystkich członków poszczególnych Komisji Rady Miejskiej. Takie rozwiązanie pozwoli na wypracowanie wspólnego stanowiska, co za skutkuje sprawnym przeprowadzeniem tematu podczas Sesji Rady Miejskiej.

Wszyscy obecni na posiedzeniu zaakceptowali powyższą propozycje – ustalono, iż projekt budżetu Gminy na 2007r. zostanie przeanalizowany w dniu 5 grudnia o godz. 12.00).


Po wyczerpaniu porządku posiedzenia Przewodniczący zakończył obrady.


Przewodniczący Komisji                                           Przewodnicząca Komisji
    Budżetu i Handlu                                                            Rewizyjnej

     Janusz Tomas                                                        Wiesława Grochowska




protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (28 listopada 2006)
Opublikował: Tomasz Dix (16 lutego 2007, 10:04:56)

Ostatnia zmiana: Tomasz Dix (16 lutego 2007, 10:37:48)
Zmieniono: estetykę

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1490