Protokół Nr 44/08 z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 12 września 2008r.


Protokół Nr 44/08
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 12 września 2008r.
 
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Sekretarz Gminy – Dariusz Wojtania
2. Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej – Izabela Frohlke
3. Zastępca Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej – Sylwia Ostrowska    
 
 
            Posiedzenie otworzył Zastępca Przewodniczącego Komisji Pan Roman Porożyński, który poinformował, że tematem wiodącym Komisji będzie wypracowanie stanowiska wobec   dwóch skarg na Burmistrza Sępólna Krajeńskiego oraz Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim, złożonych przez Panią         a przekazanych do załatwienia Komisji Rewizyjnej przez Przewodniczącego Rady Miejskiej.
 
 
Pan Porożyński na wstępie przypomniał, że Komisja na swoim uprzednim posiedzeniu stwierdziła, co następuje:
1. Skarga z dnia 11 lipca 2008r. złożona przez Panią         do Przewodniczącego Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy na działającą w imieniu Burmistrza Sępólna Krajeńskiego Pana mgr Waldemara Stupałkowskiego Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim Panią Izabelę Frohlke zawiera osiem wątków określonych przez składającą skargę jako skarga lub dowody. 
2. Skarga z dnia 28 lipca 2008r. złożona przez Panią            do Przewodniczącego Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bydgoszczy na zachowanie Pana mgr Waldemara Stupałkowskiego Burmistrza Sępólna Krajeńskiego zawiera dwanaście wątków określonych przez składającą skargę jako skarga, żądanie oraz wniosek o wydanie zaświadczeń.
 
Komisja następnie przystąpiła do analizy poszczególnych zarzutów, zawartych w w/w skargach:
Skarga z dnia 11 lipca 2008r. - cyt. „Na świadome, niekorzystne dla mnie, mojej sytuacji socjalno – bytowo - zdrowotnej i moich dóbr osobistych zachowanie odnośnej władzy publicznej Gminy Sępólno Krajeńskie reprezentowanej przez Burmistrza mgr Waldemara Stupałkowskiego i działającej w imieniu Burmistrza (z upoważnienia) Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim mgr Izabela Frohlke”.
 
Skarżąca przedstawia na powyższy fakt następujące zarzuty – dowody, sugerując, że powyższe stanowisko skarżącej wynika przede wszystkim, jej zdaniem,   nieprawidłowego zachowania Dyrektora OPS, w związku z trybem i terminem wydania decyzji Burmistrza Nr OPS-8131-DPS/11/70/7/2008.
Skarżąca wskazuje w tym zakresie poniższe dowody tj., zdaniem skarżącej: 
1. Dyrektor OPS w dniu 7 marca 2008r. w kwestionariuszu wywiadu środowiskowego poświadcza, że skarżąca prowadzi samodzielne, jednoosobowe gospodarstwo domowe oraz że jest osobą bezdomną, z czego wynika że skarżąca nie posiada rodziny. Skarżąca wskazuje również, że tego samego dnia Dyrektor OPS poświadcza, że skarżąca nie wymaga umieszczenia w domu pomocy społecznej ani też nie wymaga świadczenia na jej rzecz usług opiekuńczych.        
2. Dyrektor OPS w dniu 7 marca 2008r. otrzymuje od skarżącej odpis ponowienia jej wniosku, złożonego uprzednio do Burmistrza,  o przyznanie lokalu mieszkalnego z komunalnych zasobów gminy   
3. Zastępca Dyrektora OPS poświadcza, że Burmistrz przyznał skarżącej miejsce schronienia w Noclegowi dla Bezdomnych w Kołaczkowie a także poświadcza że koszt pobytu skarżącej poniesie OPS w Sępólnie Krajeńskim. Tego samego dnia Dyrektor OPS informuje, że w/w noclegownia nie posiada bieżącej wody, warunków do przygotowania posiłku, ani też nie jest przystosowana do korzystania z niej przez osoby niepełnosprawne. Wg skarżącej Dyrektor OPS argumentuje wskazanie tegoż schronienia dla skarżącej jako osoby bezdomnej.
4. Na wyraźne żądanie Dyrektora OPS, w dniu 23 kwietnia 2008r., skarżąca składa wniosek o przyznanie miejsca w domu pomocy społecznej i jednocześnie prośbę o pomoc w przyspieszeniu procedury przyznania mieszkania z zasobów komunalnych gminy.
5. W dniu 29 kwietnia skarżąca przekazuje Dyrektorowi OPS zaświadczenie lekarskie, z którego wynika, że skarżąca ze względu na stan zdrowia nie wymaga całodobowej opieki ale wymaga specjalistycznego leczenia i jest zdolna do samodzielnej egzystencji. Dyrektor OPS w tym zakresie poświadcza, że skarżąca jest samodzielna, a dom pomocy społecznej można traktować jedynie jako substytut. Dyrektor ponadto oświadcza, że skarżąca nie powinna się martwić o środki, bowiem jako Dyrektor może zapewnić skarżącej nawet mieszkanie z zasobów komunalnych gminy.
6. Dyrektor OPS generuje w dniu 9 maja 2008r. oświadczenie, że Państwo        (tj. rodzina skarżącej) zobowiązuje się do ponoszenia częściowych kosztów pobytu skarżącej w domu pomocy społecznej w kwocie 500zł. Dyrektor OPS pobiera w tym dniu stosowne oświadczenie o dochodach rodziny skarżącej.
7. W dniu 12 maja Dyrektor OPS informuje, że w trakcie rozpatrywania jest wniosek o umieszczenie skarżącej w domu pomocy społecznej, tymczasowym rozwiązaniem jest pobyt skarżącej w centrum pomocy dla bezdomnych kobiet i matek. Dyrektor oświadcza ponadto, że zgodnie z odpowiednimi zapisami ustawy o pomocy społecznej osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, nie mogącej samodzielnie funkcjonować, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych – przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej.
8. W dniu 23 maja 2008r. Dyrektor OPS poświadcza, że w przedmiotowym postępowaniu wydanie decyzji w sprawie umieszczenia skarżącej w domu pomocy społecznej jest uzależnione od uzyskania dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia procedury umieszczenia właśnie w domu pomocy społecznej.
Skarżąca ponadto stwierdza, że Dyrektor OPS zapewniła, że posiada środki na sfinansowanie pobytu skarżącej w domu pomocy społecznej.
            Wobec powyższych, przytoczonych przez skarżąca dowodów, stwierdza ona, że Dyrektor OPS w sposób świadomy utrudniła skarżącej procedurę ubiegania się o przyznanie lokalu mieszkalnego z zasobów komunalnych gminy. Tym samym Dyrektor OPS swoim zachowaniem, konsekwentnie, skutecznie, dąży do pogorszenia sytuacji bytowo – zdrowotnej skarżącej m.in. poprzez wymuszanie oświadczeń na rodzinie skarżącej (tj. że rodzina zapewni skarżącej mieszkanie). Skarżąca wywodzi z powyższego skutek, polegający na fakcie, że działanie Dyrektor OPS w znacznym stopniu pogorszyło kontakty skarżącej z rodziną (tj. działanie Dyrektor OPS spowodowało, że żaden z członków rodziny skarżącej nie chce jej gościć, nawet krótkotrwale).              
 
            Komisja, w toku rozpatrywania w/w skargi uzyskała szczegółowe wyjaśnienia w sprawie, zdaniem skarżącej, nieprawidłowego prowadzenia przebiegu postępowania przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Sępólnie Krajeńskim a w szczególności w zakresie utrudniania przez Dyrektor OPS możliwości uzyskania przez skarżącą lokalu z zasobów mieszkaniowych gminy oraz wymuszania oświadczeń od krewnych skarżącej o jej sytuacji bytowej.
Zdaniem Komisji, Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej w żaden sposób nie prowadziła bezprawnego postępowania w w/w sprawie. Dodać należy, że zdaniem Komisji Dyrektor OPS, działając w imieniu Burmistrza, także poprzez działania swoich pracowników, zdecydowanie starała się rozwiązać problem mieszkaniowy skarżącej. Dowodzi tego w szczególności zgromadzony przez Komisję materiał dowodowy tj. wynika z niego, że działanie Dyrektora OPS było zgodne z obowiązującymi przepisami i w szczególności nie naruszało art. 217 – 219 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Wobec powyższego Komisja Rewizyjna uznała, po rozpoznaniu wyżej wyszczególnionych zarzutów,  że skarga Pani Kowalczyk z dnia 11 lipca 2008r. jest w całości bezzasadna.         
 
 
 
Skarga z dnia 28 lipca 2008r. cyt. -  „Na zachowanie Pana mgr. Waldemara Stupałkowskiego – Burmistrza Gminy Sępólno Krajeńskie”.  
Skarżąca żąda:
1. Stwierdzenia nieważności postanowienia Burmistrza Sępólna Krajeńskiego nr OPS 0156/11/2008 z dnia 17 lipca 2008r., podpisanego przez mgr Sylwię Ostrowską, jako całkowicie sprzecznego z obowiązującymi przepisami, zwłaszcza art. 7 i 31 Konstytucji RP oraz art. 100 ustawy o pomocy społecznej. 
Skarżąca uważa, że zarówno Dyrektor OPS, jak i jego Zastępca, działając w imieniu Burmistrza, nadużywają władzy publicznej, prawdopodobnie celem osiągnięcia osobistych korzyści materialnych, a jednocześnie marnotrawiąc publiczne środki. Zdaniem skarżącej polega to w szczególności na bezprawnym generowaniu oświadczeń oraz notatek służbowych, na których podstawie wydawane są decyzje niekorzystne dla skarżącej.
2. Wydania jej stosownego zaświadczenia, zgodnie z wnioskiem skarżącej z dnia 27 czerwca 2008r. tj. w szczególności w sprawach celu oraz wskazania formalno –prawnej podstawy sporządzenia przez Dyrektora OPS dokumentów w postaci notatki służbowej z rozmowy ze skarżąca w dniu 10 marca 2008r. oraz oświadczenia z dnia 25 czerwca 2008r. podpisanego przez skarżącą.  Skarżąca domaga się:
- celu wykreowania tych dokumentów
- szczegółowej formalno – prawnej podstawy wydania tych dokumentów
- wskazania dokładnego adresu, pod którym znajduje się wymieniony w oświadczeniu z dnia 25 czerwca 2008r. „dom rodzinny”
- wskazania przez Dyrektora OPS szczegółowej formalno – prawnej podstawy żądania sporządzenia oświadczenia wraz ze wskazaniem miejsca, daty i godziny pozyskania oświadczenia.
- doręczenia odpisu pisemnego przyjęcia do wiadomości przez skarżącą (wyłącznie w formie „za potwierdzeniem odbioru”) informacji dotyczącej jej trudnej sytuacji mieszkaniowej oraz informacji o sposobie i zakresie udzielonej skarżącej przez OPS pomocy (zgodnie z notatka z dnia 10 marca 2008r).
- zaświadczenia przez OPS o wysokości nakładów oraz rozmiarów czasowych, jakie poniosła ta jednostka celem pozyskania zarówno notatki służbowej jak i oświadczenia.          
- wskazania celów, jakie OPS osiągnął poprzez pozyskanie notatki i oświadczenia
- wskazania korzyści lub skutków jakie osiągnął OPS poprzez uzyskanie w/w dokumentów.
- wskazania korzyści lub skutków, jakie osiągnęła podczas w/w działań skarżąca. 
3. Przedstawienia jej formalno – prawnej podstawy oraz formy i celu przeprowadzonej analizy, przedstawionej w postanowieniu wskazanym w punkcie 1.
4. Wskazania przepisów obowiązującego prawa, na podstawie których działa Ośrodek Pomocy Społecznej (dotyczy przepisów innych niż ustawa o pomocy społecznej).       
      
 
            Komisja, w toku rozpatrywania w/w skargi uzyskała szczegółowe wyjaśnienia w sprawie zarzutu skarżącej w zakresie konieczności unieważnienia postanowienia nr OPS 0156/11/2008 wydanego przez Dyrektora OPS z upoważnienia Burmistrza Sępólna Krajeńskiego dotyczącego odmowy wydania zaświadczenia.
Zdaniem Komisji, Dyrektor OSP działał zgodnie z obowiązującymi przepisami, w żadnym zakresie nie naruszając zarówno art. 7 i 31 Konstytucji RP ani też art. 100 ustawy o pomocy Społecznej.
Wobec powyższego Komisja Rewizyjna uznała, po rozpoznaniu wyżej wyszczególnionych zarzutów, że skarga Pani           z dnia 28 lipca 2008r. jest w całości bezzasadna.
 
 
 
 
            Zastępca Przewodniczącego Komisji, po dokonaniu rozpatrzenia skarg, zakończył posiedzenie.
       
                                                                          Zastępca Przewodniczącego Komisji
                                                                                           Roman Porożyński
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
 
 
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (12 września 2008)
Opublikował: Administrator (8 grudnia 2008, 10:16:41)

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (11 kwietnia 2023, 10:29:12)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1123