Protokół Nr 2/06

Protokół Nr 2/06
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 5 grudnia 2006r.


W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Członkowie pozostałych Komisji Rady Miejskiej wg załączonej listy obecności.
2. Przewodniczący Rady Miejskeij Tomasz Cyganek
3. Burmistrz Waldemar Stupałkowski
4. Skarbnik Gminy Urszula Lange
5. Przewodniczący Zarządu osiedla Nr 1 Kazimierz Drogowski
6. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 Józef Cyra

Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Janusz Tomas, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:

1.Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Dyskusja celem wypracowania wspólnego stanowiska w sprawie zaopiniowania projektu budżetu Gminy na 2007r.
3. Stanowisko Komisji wobec wniosków umorzeniowych.
4. Wolne wnioski i zakończenie.

W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.

Ad.2. Pan Burmistrz oraz Pani Skarbnik omówili szczegółowo projekt budżetu Gminy Sępólno na 2007r. (projekt budżetu stanowi załącznik do niniejszego protokołu).
Burmistrz nadmienił, iż praktyczne propozycja budżety obejmuje wzrost o przyjęte wskaźniki tj. wzrost dochodów i wydatków na poziomie 1,9% oraz wzrost wynagrodzeń w wysokości 1,5%. Burmistrz dodał, iż projekt budżetu jest zdecydowanie proinwestycyjny, na inwestycje przewiduje się kwotę w wysokości około 4mln.zł.

Po zapoznaniu się z projektem budżetu członkowie Komisji przystąpili do zadawania pytań.

Pan Tomas zapytał o kwotę 510 tys.zł. związaną z poręczeniem przez Gminę pożyczki dla Zakładu Gospodarki Komunalnej. Burmistrz wyjaśnił, że taką kwotą Gmina musiała zabezpieczyć w projekcie budżetu, jednak w tym roku być może zaistnieje możliwość „przetrzymania” tej kwoty z przeznaczeniem na wydatki Gminy.
Pan Tomas zapytał o kwotę 780zł. z przeznaczeniem na kanalizację, czy w przyszłym roku zostaną uruchomione jakieś środki unijne? Burmistrz odparł, iż być może nawet w ciągu roku zaistnieje możliwość uzyskania środków.
Pan Tomas zapytał, czy Dyrekcja Dróg Krajowych będzie partycypował w budowie dróg i chodników? Podał tutaj przykład odcinka nawierzchni obok marketu „Biedronka” (kwestia parkingu). Burmistrz wyjaśnił, iż Dyrekcja ma sporządzona dokumentację na całość drogi (w tym 2km. w Sępólnie Kraj.) Być może dokonają więc inwestycji przy „Biedronce”, czego Gmina będzie się domagać. Burmistrz, nawiązując do dróg, zwrócił się aby Komisja
Gospodarki Komunalnej przy podziale środków na chodniki i drogi zajęła się raczej ciągami gminnymi.

Pani Grochowska zapytała o wysokość wskaźnika przydzielanych dotacji. Pani Skarbnik wyjaśniła, iż wzrost dotacji wyniósł 1,9% plus środki na konkretne zadania (imprezy okolicznościowe).
Pan Cyganek zapytał o zaplanowane środki na konkretne świetlice wiejskie. Pan Burmistrz powiedział, iż na istniejące świetlice zaplanowano wzrost środków wg przyjętego wskaźnika.
Pan Porożyński stwierdził, iż nie należy zapomnieć o konieczności inwestycji budowy chodnika, chociaż z jednej strony, na ul. Turystycznej.
Pan Stachowicz stwierdził, iż budżet to tylko „suche” liczby, jego zdaniem należałoby w nim ująć rubrykę zawierającą dane z lat poprzednich – jako odniesienie ułatwiające radnym czytanie budżetu. Burmistrz wyjaśnił, iż procedura dotycząca formy budżetu wynika z odpowiedniej uchwały Rady Miejskiej, niemniej jednak można dokonać jej zmiany. Można ustalić wzory formularzy, na jakich będzie ustalany projekt budżetu.
Pan Stachowicz zaapelował ponadto, aby już dzisiaj rozwiać wszelkie wątpliwości budżetowe, aby podczas sesji nie rozdrabniać poszczególnych spraw. Nadmienił ponadto, iż należałoby zaplanować budowę dróg na Osiedlu Jana Pawła II.
Pan Tomas nawiązując do tendencji krajowych, zauważył iż także w naszej Gminie można dokonywać budowy dróg wewnątrzosiedlowych z kostki brukowej, przy jednoczesnym ustawieniu na ulicach progów zwalniających. Takie rozwiązanie ponadto zapewniłoby pracę brukarzom.
Pan Stachowicz poruszył temat konieczności utwardzenia drogi dojazdowej do jeziora Juchacz (przyznanie chociaż dwóch zestawów tłucznia) Pani Wańke stwierdziła, iż w tej sprawie należałoby się także skontaktować z leśniczym.
Pan Jagodziński poruszył temat konieczności budowy chodnika w kierunku Sikorza (bardzo niebezpieczny odcinek) a także możliwość budowy wodociągów i kolektorów na terenie wiejskim. W najbliższych latach, wg jego rozeznania będą przyznawane duże środki unijne na kolektoryzację, warto więc pamiętać o tej sprawie. Zapytał również o dużą kwotę przeznaczoną na jednostki OSP, czy może mieści się w niej zakup samochodu bojowego? Pani Lange wyjaśniła, iż kwota dla straży jest przeznaczona na zakup doposażenia, nie samochodu. Pan Jagodziński zwrócił także na fakt zaplanowania małych środków na świetlice wiejskie. Pani Lange wyjaśniła, iż środki sa zaplanowane w odpowiedniej wysokości, nie załącza się ich jednak do projektu budżetu, są rozpisane w oddzielnym harmonogramie.
Burmistrz, odnosząc się do budowy dróg i chodników, stwierdził iż zasadnym byłoby prowadzenie w pierwszej kolejności inwestycji tam, gdzie są uporządkowane sprawy „podziemne”. Poinformował ponadto, iż na budowę nawierzchn ul. Turystycznej została sporządzona odpowiednia dokumentacja, obejmująca także kwestie spowalniania ruchu. Nawiązując do drogi do Jeziora Juchacz, powiedział iż można przeznaczyć na ten cel dwa transporty tłucznia, najpierw należy jednak przeprowadzić uzgodnienia z leśniczym, nie jest to bowiem teren gminny. Odpowiadając na kwestie budowy chodnika do Sikorza, poinformował iż jest to zadanie organizowane przez Zarząd Dróg Wojewódzkich, to zadanie można wykonać „wspólnymi” siłami. Odnoszą się do budowy wodociągów, stwierdził iż sa przeznaczone na ten cel konkretne kwoty, to jednak Komisje Rady powinny określić, gdzie powinny być prowadzone inwestycje. Nawiązując natomiast do budowy kolektorów wiejskich, stwierdził iż nie należy na razie rozbudzać nadziei w tym zakresie, zbyt dużo zadań pozostało bowiem na terenie miasta.
Pan Cyra wywołał temat konieczności wykonania nawierzchni w okolicach „Agromy”, zbyt długo ta sprawa jest odwlekana. Pan Drogowski zasygnalizował, aby w miarę możliwości wykorzystać okazję pozyskania środków z przeznaczeniem na budowe nawierzchni ul. Koronowskiej.
Pani Grochowska przekazała głosy mieszkańców ul. Konopnickiej, żeby zabezpieczyć środki na odwodnienie tej ulicy.
Pan Tomas, w związku z powyższymi głosami, zwrócił się do radnych, aby wszystkie szczegółowe sprawy z zakresu budowy dróg i chodników kierować na posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej Rady Miejskiej.
Pan Dziarnowski odniósł się do spraw podatkowych, przypomniał iż na ostatniej sesji Rady Miejskiej radni ustalili wzrost podatków o wskaźnik 1,9% oprócz podatku, który będą uiszczać przedsiębiorcy. Nadmienił, iż zaistniały w tej sprawie złe odczucia społeczne, w związku z powyższym zwrócił się do radnych, aby ponownie przegłosować na sesji stawkę podatku dla kupców. Zdaniem Pana Tomasa uchwalona stawka nie budzi zastrzeżeń, kupcy bowiem gwarantują mieszkańcom Gminy miejsca pracy. Pan Piekut przypomniał, iż ewentualnie powtórzenia głosowania istnieje stosowna procedura, formalnie z takim wnioskiem może wystąpić pięciu radnych.
Pan Tomas zapytał, czy Urząd poczyni kroki w celu ustawowego spełnienia obowiązku zatrudnienia 5 pięciu % osób niepełnosprawnych. Pani Lange wyjaśniła, iż takie starania będą poczynione od nowego roku.

W związku z brakiem dalszych pytań Pan Tomas zwrócił się z zapytaniem, czy istnieje potrzeba zwołania jeszcze jednego posiedzenia Komiji, czy może już w dzisiaj Komisje zaopiniują projekt budżetu. Ustalono, iż zaopiniowanie nastąpi w dniu dzisiejszym.

Komisje, w drodze głosowania, zaopiniowały niejednogłośnie pozytywnie projekt budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie na 2007r. (11 głosów „za”, 1”przeciwny” 1”wstrzymujący się”).


Ad.3. Komisja przyjęła do wiadomości postanowienia sądu w sprawach zakończenia procedury upadłościowej spółek Lux Wood Indystry, Lux Wood Polska oraz Iłrol. Tym samym Pani Skarbnik poinformowała, iż w/w spółki nie spełniły zapłaty zobowiązań wobec Gminy.

Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie umorzenie kwoty w wysokości 10tys.zł. dla Ubojni – Masarni Pana          ze Ślesina kwota podatku od nieruchomości.


Ad.4. W wolnych wnioskach Komisja Budżetu i Handlu przyjęła swój plan pracy na 2007r.


Po wyczerpaniu porządku posiedzenia Przewodniczący zakończył obrady.


Przewodniczący Komisji
Janusz Tomas

protokołował;
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (5 grudnia 2006)
Opublikował: Tomasz Dix (16 lutego 2007, 10:24:48)

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (11 maja 2023, 08:28:36)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 993