Protokół Nr 47/09 z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 8 grudnia 2009r.


Protokół Nr 47/09
z posiedzenia Komisji Budżetu i Handlu Rady Miejskiej w dniu 8 grudnia 2009r. 
 
 
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji oraz pozostali radni wg załączonych list obecności oraz zaproszeni goście:
1. Burmistrz – Waldemar Stupałkowski
2. Skarbnik Gminy – Urszula Lange
3. Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 1 – Józef Cyra 
 
 
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Janusz Tomas, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1.     Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2.     Zatwierdzenie protokołów z dwóch poprzednich posiedzeń.
3.     Opinia Komisji w sprawie projektu budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie na 2010r.
4.     Wypracowanie planu pracy Komisji na 2010r.
5.     Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.   
 
 
Ad.2. Komisja zatwierdziła jednogłośnie protokoły ze swoich dwóch ostatnich posiedzeń w dniach 9 i 17 listopada 2009r.
 
 
Ad.3. Komisja przystąpiła do wypracowania opinii w sprawie projektu budżetu Gminy na 2010r.
Wyjaśnień udzielał Burmistrz oraz Skarbnik Gminy.
Burmistrz poinformował, że projekt budżetu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, został przedłożony do dnia 15 listopada Przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej, która to zaopiniowała pozytywnie projekt przedłożonego budżetu.      
 
Burmistrz przedstawił Komisji podstawowe założenia projektu budżetu tj.:
1) projekt budżetu Gminy określa prognozowane dochody tegoż budżetu w kwocie 34.139.889zł. w tym:
         dochody bieżące        - kwota 33.537.438zł.
         dochody majątkowe  -  kwota     602.451zł.
2) projekt budżetu Gminy określa prognozowane wydatki w kwocie 40.429.440,34zł.  w tym:
      wydatki bieżące w kwocie      -       32.742.772zł.     
      wydatki majątkowe w kwocie -        7.686.668,34zł.     
 
Z powyższego wynika deficyt budżetowy w kwocie 6.289.551,34zł., który sfinansowany zostanie z kwoty zaciągniętej pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu oraz kredytu. Burmistrz nadmienił, że w projekcie uchwały znajdują się propozycje upoważnienia przez Radę do zaciągania pożyczek długoterminowych (debet w rachunku bieżącym). Rozszerzenie upoważnienia z przeznaczeniem na prowadzenie zadań inwestycyjnych jest uzasadnione trudnym charakterem przyszłorocznego budżetu.
Burmistrz nawiązując do planowanych wydatków zaznaczył, że w przyszłym roku żadna z jednostek organizacyjnych Gminy nie otrzymała do dyspozycji kwoty mniejszej niż w roku bieżącym. Burmistrz zwrócił uwagę na przewidywane wydatkowanie środków w gminnej oświacie. Poinformował, że naliczona subwencja wynosi około 9,5mln.zł. tymczasem wydatki na oświatę (wliczając prowadzenie przedszkoli) wyniosą około 13mln.zł. Wobec powyższego na oświatę jest przewidziana większa kwota niż kwota otrzymanej subwencji. Burmistrz dodał, że na zadania remontowe w oświacie jest zarezerwowana kwota ponad 600tys.zł., której konkretne przeznaczenie zostanie określone po ostatecznym kwotowym naliczeniu subwencji. Z pewnością część tej kwoty, zgodnie z sugestia Komisji Budżetu i Handlu, zostanie przeznaczona na remont pomieszczeń w Zespole Szkół Nr 1. Zaznaczył, że istotnym a wręcz priorytetowym problemem w oświacie jest doprowadzenie do wypłat tzw. średnich pensji dla nauczycieli.
Burmistrz następnie przedstawił Komisji wykaz zadań inwestycyjnych zaproponowanych do realizacji w projekcie budżetu. Poinformował, że  na cele inwestycyjne zaplanowana została kwota w wysokości 7.686.668,34 zł., zawierająca m.in. w końcu realizację tzw. projektu kluczowego.  
 
Podsumowując, Burmistrz poinformował, że prognozowane kwoty długu oraz wielkości zobowiązań przypadające do spłaty w 2010r. łącznie z zawartymi w projekcie poręczeniami nie przekraczają procentowych limitów z art. 169 i 170 ustawy o finansach publicznych tj.  łączna wysokość zarówno spłat pożyczek jak i zobowiązań nie przekracza odpowiednio 15% i 60% planowanych dochodów Gminy. Wyniesie natomiast odpowiednio 33 i 6,33%     
Nadmienił, iż prace związane z opracowaniem projektu budżetu oparte były na zapisach uchwały Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim Nr IX/61/07 z dnia 28 czerwca 2007r. w sprawie procedury uchwalania budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu z uwzględnieniem zarządzenia Burmistrza w sprawie określenia podstawowych parametrów przyjętych do prac nad projektem budżetu na 2010r. gdzie przyjęto wskaźniki wzrostu dochodów i wydatków na poziomie 1% oraz wskaźnik wzrostu wynagrodzeń na poziomie 2,1%.
 
Komisja oraz pozostali zgromadzeni przeszli do dyskusji nad projektem budżetu.
- Pan Tomas zapytał o sprawę przewidywanego wykupu przez Gminę jeziora Piaszczynek. Z jego informacji podobno pojawił się inny podmiot zainteresowany wykupem jeziora.  
- Pan Tomas, w związku z wcześniejszą deklaracja Burmistrza, zapytał czy rzeczywiście miasta zostanie skanalizowane w 90% i skąd na to będą pochodzić środki.  
Burmistrz wyjaśnił, że nie posiada wiedzy o innym oferencie na wykup jeziora, uważa jednak że dobrze by się stało gdyby to gmina wykupiła jezioro, bowiem zapewni to do niego ogólny dostęp dla mieszkańców. Odnośnie kanalizacji wyjaśnił, że Gmina uzyskała telefoniczną informację o przyznaniu na ten cel pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu, pożyczka będzie stanowić 25% kosztów budowy kanalizy, resztę środków Gmina będzie szukać we własnym zakresie.
- Pan Horyd zapytał o udział środków Przedszkola Nr 1 w budowie sali rehabilitacyjnej. Burmistrz wyjaśnił, że Przedszkole, po zaspokojeniu własnych potrzeb wyliczyło możliwość przeznaczenia około 110tys.zł. na w/w inwestycję prowadzoną przy przedszkolu.
- Pan Gugnacki zapytał, czy w przyszłym roku są przewidziane inwestycje budowy dróg przy współfinansowaniu Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Burmistrz wyjaśnił, że niestety FOGR ulega likwidacji, prowadzenie inwestycji jest więc niepewne.
- Pan Cyra zapytal, czy przewiduje się inwestycję budowy kanalizy na odcinku ulicy Chojnickiej w kierunku „Agromy”. Burmistrz wyjaśnił, że kanalizacja będzie robiona na ulicach BOWiD, Matejki, Bergera, Pokrzywnickiego i Konopnickiej i właśnie także na ulicy Chojnickiej. Ponadto kanalizacja będzie realizowana w centrum miasta na ulicach Bocznej, Ratuszowej, Kościelnej, Studziennej, Średniej, Ogrodowej, Młyńskiej a także na ulicy Krasickiego. Dodał, że praktycznie kanalizacja nie obejmie tylko ulicy Rzecznej.
- Pan Tomas poinformował, że na ulicy Młyńskiej, pomimo istnienia kanalizacji mieszkańcy nie dokonali podłączenia do kolektora. Burmistrz wyjaśnił, że po otrzymaniu od Zakładu Gospodarki Komunalnej wykazu posesji nie przyłączonych do kolektora, Urząd dokona działań administracyjnych celem zobowiązania mieszkańców do podłączeń.
- Pan Tomas, w związku z brakiem zaplanowania w projekcie budżetu środków na budowę chodników, zaproponował aby w miarę pozyskiwania dodatkowych środków budżetowych przeznaczać je priorytetowo na budowę chodników na terenie osiedli domków jednorodzinnych w mieście. Zaproponował także jak priorytet malowanie wnętrz budynku Zespołu Szkół Nr 1, po przeprowadzonej termomodernizacji obiektu. Te propozycje Komisja Budżetu i Handlu poparła jednogłośnie.
- Pan Tomas zasugerował, żeby do budowy w ramach tzw. „schetynówki” przyjąć w następnym roku ulicę Chopina, jako główna drogę wjazdową na Osiedle Jana Pawła II. Burmistrz, nawiązując do propozycji, wyjaśnił żeby tą i inne propozycje przedyskutować podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej Rady Miejskiej. Poinformował, że zmieniły się zasady oceniania wniosków o dofinansowanie budowy dróg w ramach w/w projektu. Obecnie zmniejszono liczbę przyznawania punktów za tzw. partnerstwo, wobec czego wniosek o budowę nawierzchni ulicy Chopina mogły nie uzyskać wymaganej liczby punktów.               
                                
Komisja po uzyskaniu wyjaśnień oraz przeprowadzeniu dyskusji zaopiniowała pozytywnie, większością głosów (przy jednym głosie przeciwnym”) projekt budżetu Gminy Sępólno Krajeńskie na 2010r. , sugerując jednocześnie:
- przeznaczyć ewentualnie pozyskiwane dodatkowe środki z priorytetowym wykorzystaniem na budowę chodników na terenie miejskich osiedli mieszkaniowych.      
- przyjąć jako priorytet w dziale oświaty malowanie wnętrz budynku Zespołu Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim, po przeprowadzonej termomodernizacji obiektu. 
        
 
Ad.4. Komisja wypracowała i jednogłośnie zatwierdziła swój plan pracy na 2010r. Komisja przedłoży plan do akceptacji Radzie Miejskiej na najbliższej Sesji.
 
 
Ad.5 W wolnych wnioskach Komisja ustaliła, że odbędzie swoje kolejne posiedzenie w dniu 28 grudnia, w przeddzień Sesji Rady Miejskiej. 
 
 
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
                                                                                Przewodniczący Komisji
                                                                                         Janusz Tomas         
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (8 grudnia 2009)
Opublikował: Administrator (23 marca 2010, 13:17:12)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 759