Protokół Nr 55/2005

Protokół Nr 55/2005
z dwuczęściowego posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniach 6 i 20 października 2005r.

W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonych list obecności.

I część posiedzenia w dniu 6 października 2005r.

Komisja dokonała kontroli w następujących placówkach oświatowych:

  1. Zespół Szkół w Lutowie
  2. Szkoła Podstawowa w Wiśniewie
  3. Zespół Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim

Kontroli dokonano w zakresie sprawdzenia stanu zatrudnienia i zgodności kwalifikacji poszczególnych pracowników dydaktycznych do wykonywanych czynności na zajmowanych stanowiskach.

Czynności Komisji dotyczyły uzyskania informacji od dyrektorów gminnych placówek oświatowych (bez wglądu do teczek osobowych). 

  1. Zespół Szkół w Lutowie (Szkoła Podstawowa + Gimnazjum) Wyjaśnień udzielała Dyrektor Zespołu Szkół Pani Grażyna Gburczyk

    Poinformowała, iż w szkole jest zatrudnionych 16 pedagogów, w tym:
    a) 10-ciu mianowanych
    b) 5-ciu dyplomowanych
    c) 1 kontraktowy

    Wszyscy pedagodzy posiadają odpowiednie kwalifikacje (wykształcenie wyższe), jedynie jedna osoba (nauczyciel języka angielskiego)  ma ukończony tylko licencjat, niemniej jednak posiada zgodę kuratorium na zatrudnienie i prowadzenie zajęć. Nadmieniła, iż w szkole nie wystepują problemy kadrowe, wszystkie etaty są obsadzone. W związku z prowadzeniem nauczania indywidualnego jednego z uczniów (poza arkuszem organizacyjnym) obecnie istnieje pewien przerost kadrowy, sytuacja w tym zakresie zostanie unormowana od następnego roku szkolnego.  Obecnie również jeden z pedagogów przebywa na urlopie celem poratowania zdrowia. W szkole prowadzone są zajęcia pozalekcyjne (m.in. piłka siatkowa, zajęcia komputerowe, kółko taneczno-teatralne). Zajęcia sa bezpłatne oprócz jednej godziny kółka taneczno-teatralnego. W szkole ponadto naucza się 9 godzin języka zachodniego.

    W związku z faktem nie najlepszych wyników egzaminów w gminie  (szczególnie dotyczy matematyki)  Pan Cyganek zwrócił się z pytaniem, czy istnieje potrzeba utworzenia ośrodka doradztwa metodycznego? Pani Gburczyk potwierdziła zapotrzebowanie na utworzenie punktu doradztwa metodycznego.
    Pani Gburczyk zasygnalizowała konieczność renowacji elewacji budynku szkoły, jednak nie jest w stanie wygospodarować środków na ten cel w ramach własnego budżetu. Z własnego budżetu chciałaby natomiast dokonać zmiany systemu ogrzewania w szkole.

  2. Szkoła Podstawowa w Wiśniewie
        Wyjaśnień udzielała Dyrektor Szkoły Podstawowej Pani Aleksandra Tymecka
     
    Poinformowała, iż w szkole jest zatrudnionych 12 pedagogów, w tym:
    a) 4-ch mianowanych
    b) 4-ch dyplomowanych
    c) 2-ch kontraktowych
    d) 2-ch nauczycieli stażystów
     

    Wszyscy pedagodzy posiadają odpowiednie kwalifikacje (wykształcenie wyższe), jedynie w „zerówce” zatrudniona jest jedna osoba posiadająca licencjat.  Dodała, iż wielu z zatrudnionych nauczycieli ukończyło stadia podyplomowe jak i tez wiele specjalistycznych kursów. Nadmieniła, iż w szkole preferowani są tzw. „dwuzawodowcy” ponadto unika się pedagogów „dochodzących”. Zatrudniona kadra jest stabilna, rotacja kadr występuje jedynie u „językowców”,  brak jest jakichkolwiek problemów dydaktycznych. W szkole ponadto uruchomiono świetlicę prowadzącą zajęcia terapeutyczne (zgodnie z zapotrzebowaniem uczniów). Również są prowadzone, w ramach działalności statutowej szkoły, zajęcia specjalistyczne. Każdy z nauczycieli prowadzi dwie godziny takich zajęć, których rodzaj zależy od zapotrzebowannia uczniów.   W szkole prowadzona jest nauka dwóch języków zachodnich (niemiecki i angielski).


    Nadmieniła, iż w oddziale jest średnio 20,5 ucznia, czyli nie następuje przekroczenie gminnych standardów (24 uczniów w oddziale), nie zachodzi więc potrzeba podziału zajęć, co pozwala zachować stabilną sytuację finansową szkoły. Na opłacenie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych wystarczają środki otrzymane w ramach subwencji oświatowej. Nabór uczniów do szkoły jest zabezpieczony na najbliższe 3 lata, szkoły nie dotyka więc problem niżu demograficznego.
    Na pytanie członków Komisji stwierdziła, iż współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną układa się niestabilnie. Nie ma w tym zakresie problemów w oddziałach zerowych, natomiast jeśli chodzi o dzieci starsze to Poradnia niezbyt terminowo dostarcza opinie o stopniu niepełnosprawności uczniów. Uważa, że te problemy wynikają ze złej organizacji pracy w Poradni. 


    Pani Tymecka poinformowała także, iż szkoła pozyskuje dodatkowe środki finansowe w ramch założonego stowarzyszenia, uzyskano od 1999r. w ten sposób środki na realizację 12 programów.           
    Na pytanie Pana Nikla Pani Tymecka stwierdziła celowość dalszego proqwadzenia programu „Tam, gdzie nie ma przedszkoli”. Dzieci trafiające do szkoły w Wiśniewie z przedszkoli objetych tym programem sa bardzie obyte i lepiej przystosowane do uszestnictwa w życiu szkoły. Pani Tymecka na koniec zasygnalizowała Komisji konieczność uregulowania dwóch spraw tj.:

    a) konieczności wspierania przez  Gminę zadań polegających w szczególności na remontach w szkołach, środki z subwencji nie wystarczają na w/w cele. Ponadto środki pozyskane z Gminy umozliwiają udział własny szkół w możliwości pozyskania dodatkowych środków z funduszy zewnetrznych, w ramach składanych wniosków.

    b) zwiększenia śeodków przyznawanych corocznie szkołom na prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, dotychczas pozyskiwana kwota z Funduszu Alkoholowego (400zł. rocznie) jest symboliczna. Komisja stwierdziła, iż celowym jest monitorowanie wydatków w pozyższym zakresie, nie może bowiem dochodzić do sytuacji, gdy zajęcia pozalekcyjne odnotowywane są tylko w dokumentacji, a nie prowadzone faktycznie.

  3. Zespół Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim (Szkoła Podstawowa + Gimnazjum)  Wyjaśnień udzielał Dyrektor Zespołu Szkół Pan Grzegorz Marciniak

    Poinformował, iż w szkole jest zatrudnionych 38 pedagogów, w tym:
    a) 23-ch mianowanych (22 na pełnym etacie i 1 w niepełnym wymiarze)
    b) 9-ciu dyplomowanych
    c) 6-ciu kontraktowych (4 na pełnym etacie i 2 w niepełnym wymiarze)

    Większość pedagogów posiada odpowiednie kwalifikacje, jedynie dwóch z nich (pracownicy mianowani) nie posiadają odpowiedniego przygotowania merytorycznego, jednak zgodnie z przepisami nie można z nimi rozwiązać stosunku pracy. Wszyscy zatrudnieni nauczyciele zamieszkują na terenie naszej gminy.  Nadmienił, iż 4 nauczycieli nabędzie prawa emerytalne, nie zostaną na ich miejsce zatrudnione kolejne osoby.
    W szkole prowadzona jest nauka dwóch języków zachodnich (angielski i niemiecki). Istnieje rotacja zatrudnienia „językowców”.
    Pan Marciniak wyjaśnił Komisji, iż w szkole występuje teoretyczne „przeetatowanie”. Z punktu widzenia ekonomii do szkoły powinno uczęszczać około tysiąca uczniów, aby wypełnić standardy gminne, a tym samym zapewnić samowystarczalność finansową szkoły.


II część posiedzenia w dniu 20 października 2005r.

Komisja dokonała kontroli w następujących placówkach oświatowych:

  1. Zespół Szkół w Wałdowie
  2. Szkoła Podstawowa w Zalesiu
  3. Zespół Szkół Nr 3 w Sępólnie Krajeńskim

 

  1. Zespół Szkół w Wałdowie (Szkoła Podstawowa + Gimnazjum)

    W związku z wizytacją przedstawicieli kuratorium w szkole w Wałdowie Komisja zwróciła się do Dyrektora o dostarczenie dokumentacji związanej z zakresem kontroli.

  2. Szkoła Podstawowa w Zalesiu
    Wyjaśnień udzielał Dyrektor Szkoły Podstawowej Pan Franciszek Frohlke

    Poinformował, iż w szkole jest zatrudnionych 13 pedagogów, w tym:
    a) 11- stu mianowanych
    b) 1 dyplomowany
    c) 1 nauczyciel stażysta


    Wszyscy pedagodzy posiadają odpowiednie kwalifikacje. Dwóch spośród zatrudnionych nauczycieli uzupełnia etaty w innych placówkach szkolnych, zaistniały ponadto problemy z nauczycielem matematyki.  W szkole nauczany jest język niemiecki. W szkole istnieje przekroczenie (ponad 2 etatu) w porównaniu do gminnych standardów oświatowych. Dwóch uczniów nauczanych jest tokiem indywidualnym. . Największe klasy liczą po 15 uczniów, najmniejszy oddział liczy pięciu uczniów, co powoduje koniecznośc prowadzenia zajęć łączonych. Zgodnie ze statutem wprowadzono zwiększenie godzinowe wybranych przedmiotów (12godzin). Sytuacja finansowa szkoły byłaby stabilna przy liczebności ponad 110 uczniów, obecnie do szkoły uczęszcza ich sześćdziesięcioro. W chwili obecnej na wydatki szkoły brakuje około 90tys.zł.
    Poinformował ponadto, iż od pewnego czasu szkoła posiada sponsora, który funduje paczki świateczne dla dzieci  (firma „Tabex”).

  3. Zespół Szkół Nr 3 w Sępólnie Krajeńskim

    Wyjaśnień udzielał Dyrektor Zespołu Szkół Pani Ewa Ślewicka

    Poinformowała, iż ogólna ilość zatrudnionych pedagogów ( w etatach) wynosi:
    a) 18,66 etatu nauczyciela mianowanego
    b) 27      etatu nauczyciela dyplomowanego
    c)    5,95 etatu nauczyciela kontraktowego

    razem 51,61 etatu

    Wszyscy pedagodzy posiadają odpowiednie kwalifikacje, wyjątek stanowi jeden nauczyciel – związane jest to z regulacjami z lat ubiegłych. W szkole nauczane są dwa języki zachodnie (angielski i niemiecki). Dwóch anglistów posiada licencjat ale niegługo uzyskają tytuł magistra.   
    Współpraca z Poradnią Psychologiczno_Pedagogiczną poprawiła się od 2005r., uprzednio natomiast były problemy w szczególności dotyczące terminowości uzyskiwania opinii o stopniu niepełnosprawności uczniów.

    Komisja podczas posiedzenia dokonała ponadto wizji lokalnej pomieszczeń w Wiejskim Domu Kultury w Wałdowie celem sprawdzenia wykonania zaleceń pokontrolnych, z jakimi wystąpiła Komisja Budżetu i Handlu Rady Miejskiej.  

    Wyjaśnień udzielała Kierownik WDK w Wałdowie Pani Bożena Mania.

    Komisja stwierdziła, iż:

    a) zostały dopasowane odpowiednie zamki w drzwiach do wszystkich pomieszczeń, obecnie wszystkie pomieszczenia są zamykane na klucze.
    b) zostały sporządzone odpowiednie protokoły inwentaryzacyjne zużytego sprzętu.
    c) zostały sporządzone odpowiednie protokoły przekazania zużytego sprzętu do likwidacji
    d) w kotłowni WDK panuje nieporządek. Komisja zaleciła:
    • uporządkowanie całego pomieszczenia kotłowni
    • sporządzenie instrukcji obsługi kotła grzewczeg
    • sporządzenie oznaczeń drogi ewakuacyjnej
    • uporządkowanie spraw związanych z elektryką (wymiana gniazdek i przewodów)
    • umiejscowienie gaśnicy przeciwpożarowej
    • zabezpieczenie miejsca, którego wydobywa się popiół  (znajdującego się przed budynkiem kotłowni).

Kierownik WDK w Wałdowie zobowiązał się do zrealizowania powyższych zaleceń w terminie do dnia 24 października br.
 
Komisja również stwierdziła konieczność poprawienia estetyki głownej sali WDK, w której odbywają się imprezy okolicznościowe (odmalowanie, ścian, odnowienie parkietu) a także konieczność wymiany drzwi wejściowych do sali jak również uporządkowanie wszystkich pomieszczeń przynależnych (gospodarczych) do tejże sali.

Komisja ponadto uzyskała informację, iż właściciel apteki, wynajmujący pomieszczenie w budynku, zalega z opłatami czynszowymi w wysokości około 5tys.zł.
Komisja zobowiązała Kierownika WDK do jak najszybszego wyegzekwowania zapłaty tejże kwoty, sugerując możliwość jej przeznaczenia na bieżące remonty w WDK.  

Komisja, po przeprowadzeniu kontroli, dokonała podsumowania jej wyników.
Komisja stwierdziła zaistnienie nastepujących faktów:

  • dyrektorzy wszystkich kontrolowanych szkół zwrócili uwagę na niezbyt poprawną współpracę z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w szczególności w zakresie terminowego opiniowania wniosków uczniów o stopniu niepełnosprawności. Ten fakt powoduje konkretne skutki finansowego (brak możliwości uzyskania dodatkowych środków finansowych  na prowadzenie indywidualnych zajęć z poszczególnymi uczniami).   
  • istnieje potrzeba utworzenia centrum doradztwa metodycznego celem wypracowania odpowiednich instrumentów podnoszących jakość prowadzenia zajęć dydaktycznych w szkołach. Należy zwrócić w tym zakresie szczególną uwagę na aspekt dydaktyczny, który nie powinien być uszczuplany ekonomicznym aspektem funkcjonowania poszczególnych szkół (tzw. gminny standard oświatowy).
  • istnieje potrzeba wspierania przez Gminę prac remontowych w szkołach, bowiem środki z subwencji oświatowej nie wystarczają na w/w cel
  • istnieje potrzeba zwiększenia środków przeznaczanych dla szkół na prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, przy jednoczesnym ścisłym monitorowaniu ich wydatkowania w tym zakresie.

Po wyczerpaniu porządku posiedzenia Przewodniczący zamknął obrady.

Przewodniczący Komisji
Tomasz Cyganek

protokołował:       
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (6 października 2005)
Opublikował: Tomasz Dix (23 listopada 2005, 08:08:17)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1459