Protokół Nr 3/06


Protokół Nr 3/06
z posiedzenia Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w dniu 11 grudnia 2006r.


Protokół odzwierciedla czynności kontrolne przeprowadzone przez Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej w zakresie analizy naliczania subwencji oświatowej dla Zespołu Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim oraz określenia faktycznych kosztów funkcjonowania szkoły.


W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności.

Czynności kontrolne dokonane zostały w siedzibie Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej od godz. 10.00 dnia 11 grudnia 2006r. Wyjaśnień Komisji udzielali Dyrektor ZOOS Zbigniew Tymecki, księgowa ZOOS oraz kadrowa ZOOS.

Poniższych ustaleń dokonano, po dokonaniu analizy dokumentacji znajdującej się w ZOOS oraz po zapoznaniu się z wyjaśnieniami Dyrektora ZOOS:
1. Komisja Rewizyjna wszczęła czynności kontrolne na pisemny wniosek Dyrektora ZOOS z dnia 4 grudnia 2006. (w załączeniu). Z treści wniosku oraz przedstawionych dokumentów wynika, iż podłoża złożenia wniosku do Komisji Rewizyjnej leżały:
- wizyta przedstawicieli Rady Rodziców Zespołu Szkół Nr 1(Pani        ) w siedzibie ZOOS w dniu 23 listopada 2006r. związana z weryfikacją i sprawdzeniem poprawności naliczenia i rozdziału subwencji oświatowej dla poszczególnych szkół na 2007r.
- pismo Rady Rodziców z dnia 23 listopada 2006r. skierowane do Dyrektora ZOOS precyzujące oczekiwania w w/w sprawie (w załączeniu).
- pismo Zarządu Oddziału ZNP w Sępólnie Kraj. z dnia 20 listopada 2006r. skierowane do Dyrektora ZOOS dotyczące tych samych j.w. zagadnień (w załączeniu).
Pan Dyrektor ZOOS wyjaśnił, iż biorąc pod uwagę powagę wysuniętych zarzutów przez w/w gremia, niechęć wysłuchania i przyjęcia do wiadomości wyjaśnień udzielanych:
- ustnie do przedstawicieli Rady Rodziców w dniu 23 listopada 2006r. przez Dyrektora, księgową i kadrową ZOOS
- pisemnie do Rady Rodziców Zespołu Szkół Nr 1 w dniach 24 listopada i 27 listopada 2006r. (poniedziałek) w postaci zestawień, tabel lub informacji będących realizacją oczekiwań wyrażonych w piśmie (w załączeniu)
- pisemnie do Zarządu Oddziału ZNP w dniu 3 grudnia 2006r. (w załączeniu)
zwrócił się do komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej o dokonanie pełnej, kompleksowej, rzetelnej i obiektywnej kontroli w omawianym zakresie. Poprosił tez o zapoznanie Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej, Ogniska Nr 1 Zespołu Szkół Nr 1 z wnioskami pokontrolnymi Komisji Rewizyjnej, na wspólnym spotkaniu zapowiedzianym przez Dyrektora Zespołu Szkół Nr 1 na dzień 21 grudnia 2006r. w siedzibie szkoły.

W celu sprawdzenia poprawności naliczenia i rozdziału subwencji oświatowej dla szkół Gminy Sępólno Krajeńskie na 2007r. Komisja ustaliła, co następuje:
- Ministerstwo Finansów w końcu października 2006r. przesłało do Gminy Sępólno Krajeńskie informacje o wysokości wstępnej subwencji oświatowej na 2007r. Wynosi ona 7.567.466zł. (pismo w załączeniu). Wstępna kwota subwencji na 2007r. została naliczona w oparciu o:
- meldunek EN – 8 o aktualnej liczbie uczniów przekazany z każdej ze szkół do GUS
- zeszłoroczne (2005/06) dane dotyczące stopni awansu zawodowego nauczycieli niezbędne do wyliczenia mnożnika Di subwencji.
- zeszłoroczne (2005/06) dane dotyczące uczniów szkół wiejskich, uczniów niepełnosprawnych itp.
Wszystkie w/w informacje Komisja Rewizyjna zweryfikowała jako zgodne ze stanem faktycznym .
Ostateczna wielkość subwencji dla Gminy Sępólno Krajeńskie znana będzie po:
- przyjęciu przez Sejm RP budżetu Państwa na 2007r.
- wydaniu przez MEN rozporządzenia w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej na 2007r. (algorytm)
- uwzględnieniu danych dotyczących uczniów przekazanych ze szkół do GUS w sprawozdaniach SO-1 i SO-2 wg stanu na dzień 30 września 2006r.
- uwzględnienia danych dotyczących ilości i stopni awansu zawodowego nauczycieli przekazanych do GUS w sprawozdaniach EN 3 na rok szkolny 2006/2007
Informacje te Komisja Rewizyjna zweryfikowała po zapoznaniu się z wyjaśnieniami, sprawdzeniu sprawozdań EN-3 oraz SO-1 i SO-2 wszystkich szkół.
Komisja ustaliła m.in., że:
Na dzień 1 września, zgodnie ze sprawozdaniem SO – 2, liczba uczniów w Zespole Szkół Nr 1 wynosi 524, w tym do Szkoły Podstawowej uczęszcza 295 dzieci natomiast do Gimnazjum 229 dzieci.
W roku ubiegłym do Zespołu Szkół uczęszczało 562 dzieci, czyli o 38 uczniów więcej niż w roku bieżącym. W roku bieżącym ubyło 8 uczniów niepełnosprawnych.


Pan Tymecki wyjaśnił, iż kwotę subwencji na rok kolejny wylicza się zgodnie z algorytmem o wzorze standard finansowy A x rzeczywista liczba uczniów x wskaźnik płacowy Di
Tym samym subwencja naliczana jest w oparciu o dane zeszłoroczne dotyczące awansu zawodowego nauczycieli jak i o dane dotyczące liczby uczniów niepełnosprawnych. Wskaźnik Di zmniejsza lub zwiększa każdą z części subwencji adekwatnie do wyższych lub niższych wynagrodzeń nauczycieli (cztery grupy – stażyści, kontraktowi, mianowani, dyplomowani). Wskaźnik Di dla Zespołu Szkół Nr 1 wynosi 1.01 – jest wyższy od średniej krajowej. Standard finansowy dla Gminy Sępólno Kraj. Wynosi 3.138,06 a standard ministerialny – 3.136

Po przeanalizowaniu wszystkich danych Komisja nie wniosła zastrzeżeń do sposobu naliczenia subwencji oświatowej dla Zespołu Szkół Nr 1 na 2007r.


Komisja przystąpiła następnie do ustalenia stanu zatrudnienia w Zespole Szkół Nr 1 oraz kosztów jakie szkoła poniesie przy tego rzędu zatrudnieniu. Analizy dokonano na podstawie sprawozdania EN-3 tejże szkoły oraz wykazu godzin nauczycieli Zespołu Szkól Nr 1 na rok szkolny 2006/2007 dostarczonego do działu płac celem właściwego naliczenia wynagrodzenia.

Ustalono, co następuje:

W Zespole Szkół Nr 1 zatrudnienie wynosi 36,42 etatu pedagoga (stan na dzień 10 września br.), w tym:

1. W Gimnazjum
a) 6 etatów nauczycieli pełnozatrudnionych, w tym:
- 5 etatów nauczycieli mianowanych
- 1 etat nauczyciela stażysty
b) 10,67 etatu nauczycieli niepełnozatrudnionych, w tym:
- 2,06 etatu nauczyciela dyplomowanego
- 6,67 etatu nauczyciela mianowanego
- 1,94 etatu nauczyciela kontraktowego

Razem – 16,67 etatu

2. W Szkole Podstawowej zatrudnienie wynosi 19,75 etatu, z czego:
a) 10 etatów nauczycieli pełnozatrudnionych, w tym:
- 6 etatów nauczycieli dyplomowanych
- 3 etaty nauczycieli mianowanych (w tym jeden etat biblioteki)
- 1 etat nauczyciela stażysty
b) 8,75 etatów nauczycieli niepełnozatrudnionych, w tym
- 2,94 etatu nauczyciela dyplomowanego
- 5,14 etatu nauczyciela mianowanego
- 0,64 etatu nauczyciela kontraktowego
c) 1 etat pedagoga

Razem – 19,75 etatu

Pozostałe etaty (administracja) w Zespole Szkół Nr 1:
- 7 etatów, w tym:
a) 1 sekretarka
b) 4 sprzątaczki
c) 2 woźnych

W wyniku przeprowadzonej kontroli sprawdzono sposób naliczenia budżetu Zespołu Szkół Nr 1 na 2006r. Stwierdzono, że naliczenie odbywa się z podziałem na rozdziały występujące w placówce tj. szkołę podstawową, gimnazjum i świetlicę szkolną
Ustalono, iż wynagrodzenia obliczone są wg poszczególnych osób z uwzględnieniem ich indywidualnych składników wynagrodzeń oraz przewidywanych stopni awansów zawodowych podwyższone o wskaźnik waloryzacji wynoszący 1,5% na 2007r. W budżecie placówki zabezpieczono środki wystarczające na bieżące funkcjonowanie w ramach wydatków rzeczowych.
Budżet jednostki przedstawia się następująco:

Koszty utrzymania Zespołu Szkół Nr 1:

Pozyskane dane:
a). Gimnazjum
b). Szkoła Podstawowa
c) świetlica szkolna

a) Gimnazjum - koszty wynagrodzeń
1. Wynagrodzenie nauczycieli wraz z nadgodzinami - 459.214zł.
2. Nagrody jubileuszowe - 2.030zł.
3. Nagrody dla pedagogów, przyznane przez Dyrektora - 4.592zł


4. Odprawy emerytalne - 20.688zł.
=================
Razem – 486.524zł.


b)Szkoła Podstawowa - koszty wynagrodzeń
1. Wynagrodzenie nauczycieli wraz z nadgodzinami - 556.342zł.
2. Nagrody jubileuszowe - 7.224zł.
3. Odprawy emerytalne - 8.385zł.



4. Zasiłek na zagospodarowanie - 2.791zł.
5. Nagrody Dyrektora - 5.628zł.
===================
Razem – 580.370zł.

Do powyższej kwoty wliczamy wynagrodzenia obsługi tj:
1. Jubileuszówka - 999zł.
2. Odprawa 6 m-czna dla sprzątaczki - 7.738zł.
3. Wynagrodzenie roczne obsługi (bez woźnych) - 108.256zł.
4. Wynagrodzenie woźnych (palaczy) - 5.400zł.
5. Fundusz nagród - 1.083zł.
=====================
Razem - 123.477zł.

Sumując - 580.370zł.
123.477zł.
=====================
Razem - 703.847zł.



c) Świetlica – koszty wynagrodzeń
1. Wynagrodzenie - 38.999zł.
2. Nagroda Dyrektora - 390zł.



===============
Razem - 39.389zł.


Razem koszty wynagrodzeń: 703.847zł.
486.524zł.
39.389zł.
================
Suma - 1.229.760zł.


a) Gimnazjum – koszt „trzynastek” - 41.395zł
b) Szkoła Podstawowa (z obsługą) – koszt „trzynastek” - 50.968zł.
c) Świetlica – koszt „trzynastek” - 3.172zł.
=================
Razem - 95.535zł.


a) Gimnazjum – koszt „ZUS - 99.373zł.
b) Szkoła Podstawowa – koszt „ZUS” - 143.894zł.
c) Świetlica – koszt „ZUS” - 8.372zł.
==================
Razem - 251.639zł.


a)Gimnazjum – doskonalenie zawodowe - 4.592zł.
b) Szkoła Podstawowa – doskonalenie zawodowe - 5.574zł.
c) Świetlica – doskonalenie zawodowe - 390zł.
====================
Razem - 10.556zł.



a) Gimnazjum – fundusz socjalny - 32. 930zł.


b) Szkoła Podstawowa – fundusz socjalny, w tym: - 55.397zł.
- nauczycieli – 36.051zł.
- obsługi - 5.456zł
- emeryt nauczyciel - 13.240zł.
- emeryt obsługi - 650zł.
c) Świetlica – fundusz socjalny - 2.963zł.
======================
Razem - 91.290zł.




Podsumowanie kosztów utrzymania Zespołu Szkół Nr 1, przy obecnym stanie zatrudnienia:

1. Koszty wynagrodzeń - 1.229.760zł.
2. Koszty „trzynastek - 95.535zł.
3. Koszty „ZUS” - 251.639zł.
4. Koszty doskonalenia zawodowego - 10.556zł.
5. Koszty funduszu socjalnego - 91.290zł.
================
Razem - 1.678.780zł.


Do powyższej kwoty należy dodać odpis na utrzymanie ZOOS, naliczany w następujący sposób:
258.900zł. : 211.78 = 1.222,50zł.
43,42 x 1.222,50zł. = 53.080 zł.

258.900zł. – budżet ZOOS
211,78 – całkowita liczba etatów w szkołach
43,42 – liczba etatów w Zespole Szkół Nr 1

Wydatki rzeczowe - 80.535zł.




Końcowe podliczenie kosztów - 1.678.780zł.
53.080zł.
80.535zł.
=================
Razem - 1.812.395zł



Z powyższego wynika, iż koszt subwencji potrzebnej na prawidłowe funkcjonowanie Zespołu Szkół Nr 1 wynosi 1.812.395zł. , tymczasem subwencja naliczona zgodnie z algorytmem wynosi 1.743.709zł. W wyniku powyższego na 2007r. powstaje niedobór w wysokości 68.686zł. W związku z tym budżet placówki został pomniejszony o wskazaną kwotę w szkole podstawowej w pozycji wynagrodzenia nauczycieli. Dane te zgodne są z tabelarycznymi zestawieniami przekazanymi z ZOOS do szkół i przedszkoli.



W dalszej części posiedzenia ustalono, iż pensum pedagoga szkolnego ustala Gmina. O wysokości zniżki godzin pracy dyrektora i jego zastępców decyduje od 1999r. organ prowadzący. W Zespole Szkół Nr 1 przy 524 uczniach jest 1 Dyrektor i 1 Zastępca, natomiast w Zespole Szkół Nr 3 przy 651 uczniów jest 1 Dyrektor i 2 Zastępców. W tychże Szkołach Dyrektorzy posiadają duże zniżki, co ogranicza liczbę etatów innych nauczycieli. Etat Dyrektora i nauczyciela dyplomowanego kosztuje rocznie około 50tys.zł. Pan Tymecki nadmienił, iż w Gminie na przejście na emeryturę deklarowało się 11 nauczycieli. W Zespole Szkół Nr 1 planuje przejść na emeryturę czterech nauczycieli + jedna sprzątaczka.
Komisja zwróciła uwagę na działalność świetlicy w Zespole Szkół Nr 1. Dzieci uprawnionych do dowozu jest 35(22 uczniów mieszka w odległości 4-5km., natomiast 13 w odległości 5-10km. od szkoły). Dane te zebrano ze sprawozdania SO-2
Pan Tymecki poinformował, iż w 2006r. w dziale kadr ZOOS rzeczywiście zaistniał błąd w naliczeniu nadgodzin dla nauczycieli w Szkole Podstawowej Nr 1 ( kwota 65.358zł.) , jednak powstały w ten sposób niedobór był sukcesywnie pokrywany z różnych źródeł i przesunięć pomiędzy paragrafami, w tym:
- oszczędności związanych z niewypłaceniem zasiłku na zagospodarowanie (brak podstaw)
- oszczędności wynikających z 5-cio miesięcznego przesunięcia zatrudnienia sekretarki w Zespole Szkół Nr 1
- budżetów innych szkół
- z dotacji Gminy
- z dodatkowych środków pozyskanych z MEN
- z rezygnacji z części środków na zakup pomocy naukowych w Zespole Szkół Nr 1.



Ustalenia i wnioski końcowe wypracowane przez Komisję w zakresie funkcjonowania Zespołu Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim :

1. Komisja stwierdziła, iż naliczenie subwencji oświatowej i budżetu dla Zespołu Szkół na 2007r. nastąpiło w sposób prawidłowy.
2. Komisja stwierdziła, iż zasadnym byłoby dokonanie analizy i ewentualnie dokonanie zmiany zniżek godzin dla dyrektora i jego zastępców (razem zniżki wynoszą 26 godzin, co daje w przybliżeniu 1,50 etatu). Obecne zniżki wynoszą dla Dyrektora 15 godzin a dla Zastępcy 11 godzin.
3. Przy niewielkiej liczbie dzieci uprawnionych do dowozu (35 uczniów) zasadnym jest rozważenie możliwości zmniejszenia zatrudnienia w świetlicy (z 1,5 etatu do 1 etatu). Nadmienić należy, iż uprawnione do dowozu są tylko dzieci uczęszczające do Szkoły Podstawowej.
4. Z punktów 2 i 3 wynika możliwość zaoszczędzenia dwóch etatów. Ewentualnie zaoszczędzone etaty mogłyby w całości pokryć występujący niedobór środków finansowych tej placówki.


    Powyższe wnioski zostały przedstawione Burmistrzowi Sępólna Krajeńskiego.




Przewodnicząca Komisji
Wiesława Grochowska

protokołował:
Tomasz Dix

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (11 grudnia 2006)
Opublikował: Tomasz Dix (28 lutego 2008, 13:53:49)

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (11 kwietnia 2023, 08:28:32)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 1046