Protokół Nr 24/08 z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 25 marca 2008r.


Protokół Nr 24/08
z posiedzenia Komisji Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska w dniu 25 marca 2008r.
 
 
 
W posiedzeniu udział wzieli członkowi Komisji wg załaczonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
- Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa Jarosław Dera
- Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej sp. z o.o. Dariusz Krakowiak
- Inspektor Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa Eugeniusz Głomski
 
         Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Henryk Dziaarnowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
 
 
 
  1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
  2. Akceptacja projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Gminnego programu budowy i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie.
  3. Omówienie propozycji stawek za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.   
  4. Opinia w sprawie wniosku dotyczącego zawłaszczenia gruntu drogi do ziemi ornej do działki Nr 97 w Dziechowie.
  5. Opinia w sprawie wniosku mieszkańców Radońska dotyczącego dokuczliwego zapachu wydobywającego się z przetwórni ryb. 
  6. Wstępny podział tłucznia na potrzeby Sołectw.
  7. Sprawa drogi w Chmielnikach.
  8. Wolne wnioski i zakończenie.
 
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
 
 
Ad.2. Pan Dera przedstawił Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia Gminnego Programu budowy i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie.
Pan Dera przypomniał, że temat był już omawiany na poprzednim posiedzeniu Komisji, tj. sprawa dotyczy możliwości wsparcia przez Gminę w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni tych gospodarstw na terenie wiejskim, na których nie jest przewidywana budowa kanalizacji sanitarnej. Nadmienił, że wsparcie finansowe będzie następować dla ewentualnych wnioskodawców z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie przedstawiony projekt uchwały.    
 
 
 
Ad.3. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Dariusz Krakowiak przedstawił Komisji propozycje stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe zaopatrzenie w ścieki na okres od 1 maja 2008r. do 30 kwietnia 2009r. Powiedział, że zaproponowane podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim z trzech względów:
- dużą kwota podatku od budowli, jaki Zakład będzie odprowadzał  Gminie (około 100tys.zł).
- wzrostem cen energii, a tym samym wzrost kosztów działalności Zakładu
- wzrostem podwyżek pensji dla pracowników Zakładu.
Średnio podwyżka wyniesie około 8,7%, w tym:
- cena 1m3 wody wzrośnie z 2,19zł. na 2,34zł. brutto
- cena 1m3 ścieków wzrośnie z 4,62zł. brutto na 4,94zł. brutto
- cena 1m3 ścieków dla użytkowników posiadających własne szamba z 2,77zł. na 2,96zł. brutto. Generalnie przewidywany wzrost podwyżek będzie oscylować w granicach 9%.      
Pan Krakowiak poinformował, że taryfa w zaproponowanym kształcie zakłada niewielki deficyt w działalności wodno-ściekowej. Ze swojej strony stwierdził, że proponowana kalkulacja jest opracowana w prawidłowy sposób, Zakład bowiem nie może planować dużych strat w tego rodzaju działalności. Dodał, że zaproponowane stawki zostały wstępnie zaakceptowane przez Burmistrza.
Nadmienił, że rzeczywiście stawki w porównaniu do gmin ościennych mogą wydawać się wysokie lecz nie ma tam obowiązku odprowadzania podatku od budowli. Na pytanie Pana Horyda Pan Krakowiak odpowiedział, że sprzedaż wody przez ostatnie trzy lata wzrosła, niestety rzeczywiście ostatnio nastąpiły tendencje spadkowe w tym zakresie.  
Pan Jagodziński stwierdził, że rzeczywiście proces podwyżek jest nieunikniony, niestety będzie bardzo odczuwalny finansowo dla społeczeństwa. Możliwością obniżenia cen byłoby skanalizowanie całego terenu Gminy. Poinformował, że np. Gmina Więcbork wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego o pozyskanie dużych środków zewnętrznych na kanalizację gminy. Ze swojej strony stwierdził, że opłaty za wodę i ścieki powinny zostać podniesione maksymalnie tylko o wskaźnik inflacji tj. 2,3%.
Pan Horyd zapytał o przewidywany wynik finansowy zakładu przy ustaleniu podwyżek w proponowanej wysokości. Pan Krakowiak odpowiedział, że  uchwalenie zaproponowanych stawek zaskutkuje jedynie minimalnym dochodem spółki w działalności wodno-ściekowej.
Pan Krakowiak, na pytanie członków Komisji poinformował także że wzrost opłaty abonamentowej za odczyt liczników będzie oscylował około 10%, gdy tymczasem zgodnie z odpowiednimi przepisami spółka mogłaby podnieść stawkę maksymalnie o 15%.      
 
Komisja przystąpiła do głosowania w sprawie przedstawionych propozycji stawek za doprowadzanie wody i odprowadzenie ścieków.
Dwóch członków Komisji zaakceptowało przedstawione stawki, trzech członków wstrzymało się od głosu.   
 
 
Ad.4. Komisja zapoznała się z pismem mieszkańców Zdziechowa (sygnowanym przez Pana   ) w sprawie zawłaszczenia gruntu drogi ziemi ornej do działki Nr 97 w Dziechowie. 
Pan Jagodziński stwierdził, że jest to poważny problem, dlatego zaproponował przeprowadzenie w tej sprawie wizji lokalnej.
Pan Dera poinformował, że sprawa została znajduje się obecnie w toku. Konflikt opiera się przede wszystkim na fakcie sporu o wytyczone granice przedmiotowej działki. W związku z powyższym Urząd wystąpił do Wydziału Geodezji i Kartografii Urzędu Wojewódzkiego o geodezyjne wyjaśnienie sposobu wytyczenia granic spornej działki.
Komisja przyjęła informację do wiadomości.
 
 
Ad.5. Komisja zapoznała się z wnioskiem mieszkańców Radońska w sprawie uciążliwości, jakie powoduje dokuczliwy zapach uwalniający się z przetwórni ryb znajdującej się w Iłowie.
Pan Dera poinformował, że sprawa zostanie przekazana, zgodnie z kompetencjami, do rozpatrzenia przez Starostwo Powiatowe.
 
 
Ad.6. Pan Głomski poinformował, że odbył się przetarg na pozyskanie tłucznia z przeznaczeniem na potrzeby sołectw. W drodze przetargu pozyskano 32 zestawy tłucznia. Niemniej jednak istnieje możliwość pozyskania innego, tańszego materiału tj. kruszywa. Przetarg w tym zakresie odbędzie się w dniu 7 kwietnia.
Komisja postanowiła, że temat rozdysponowania pozyskanego materiału zostanie przedyskutowany na jednym z kolejnych posiedzeń, po zakończeniu przetargu na kruszywo. Komisja postanowiła, że dyskusja o rozdysponowaniu materiału odbędzie się z udziałem sołtysów.
 
 
Ad.7. Pan Dziarnowski przybliżył Komisji ustalenia w sprawie spornej drogi w Chmielnikach. Poinformował, że w związku z pismem Pana    , kwestionującego sposób prowadzenia prac na drodze przez Pana    – na sporne miejsce udała się Komisja Gospodarki Komunalnej Rady Miejskiej. Stwierdzono, iż rzeczywiście Pan   gromadzi na terenie drogi materiały nie nadające się do jej utwardzenia. W związku z powyższym Komisja podczas wizji lokalnej zobowiązała Pana    do usunięcia z terenu drogi złożonych tam materiałów a także zobowiązała go do wstrzymania się od jakichkolwiek prac do momentu podjęcia przez Radę Miejską stosownej uchwały w sprawie zamiany gruntów.
Komisja podtrzymała jednogłośnie stanowisko Komisji Gospodarki Komunalnej w w/w sprawie.
 
 
Ad.8. W wolnych wnioskach Pan Dera powrócił do sprawy możliwości wycinki drzew przy drodze Piaseczno – Lutówko. Poinformował, że sporną kwestią jest możliwość wycięcia 28 drzew. Komisja stwierdziła, że spośród tych drzew należy wskazać do wycięcia, te które szczególnie zagrażają bezpieczeństwu w ruchu kołowym.  
 
 
 
         Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
 
 
 
                                                                                  Przewodniczący Komisji
                                                                                      Henryk Dziarnowski     
 
 
 
protokołował:
Tomasz Dix
 
   

metryczka


Wytworzył: Tomasz Dix (25 marca 2008)
Opublikował: Administrator (8 grudnia 2008, 14:03:49)

Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (17 maja 2023, 14:23:58)
Zmieniono: anonimizacja danych

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 888