Protokół nr 19/07

Protokół nr 19
Z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej w Sępólnie Krajeńskim w dniu 6 grudnia 2007r.

W komisji udział wzięli członkowie wg listy obecności oraz zaproszeni goście w osobach:
1.Dariusz Jałocha                              -Dyrektor ZD-L BONUS
2.Dariusz Wojtania                           -Sekretarz Gminy
3.Bożena Mikicka                             -Kier. Ref. IRG
4.Barbara Kaplar                               -inspektor Ref. Gospodarki Komunalnej i
                                                        Rolnictwa
5.Zbigniew Tymecki                           -Dyrektor ZOOS-u


Porządek obrad:
1.Powitanie i stwierdzenie quorum.
2.Przyjęcie porządku obrad.
3.Omówienie chuligańskich zachowań młodzieży na ul. Wojska Polskiego i wypracowanie wspólnych wniosków z Komisją Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej, Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej.
4.Informacje dotyczące działalności ZD-L BONUS i perspektywy dalszego jego funkcjonowania.
5.Opinia w sprawie projektów uchwał dot. tabeli punktów wynagradzania nienauczycieli.
6.Informacje dot. ostatecznej subwencji oświatowej na rok 2008 i przyjętych projektów budżetów placówek oświatowych w gminie Sępólno Krajeńskie.
7.Propozycja sieci szkół na terenie miasta Sępólno Krajeńskie.
8.Propozycje planu pracy Komisji na rok 2008.
9.Wolne wnioski i zakończenie.

Ad. 1 i 2. Po powitaniu i stwierdzeniu quorum, Pan Przewodniczący przedstawił porządek obrad, który został przyjęty jednogłośnie.

Ad.3. Pierwszą część spotkania otworzył Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej Pan Edmund Rózga, powitał zebranych , wyjaśnił cel wspólnego spotkania i oddał głos Przewodniczącemu Komisji Oświaty, Kultury i Zdrowia Panu Romanowi Porożyńskiemu. Pan Porożyński powiedział, że temat wandalizmu był wcześniej poruszany, opracowany jest program przeciwdziałania narkomanii. W Urzędzie Wojewódzkim przeprowadzono analizę i zasygnalizowano, że Gmina Sępólno Kraj. wśród badanej grupy młodzieży (13 grup) zajmuje 1 miejsce pod względem zażywania narkotyków. Prawdopodobnie źródłem rozprowadzania narkotyków na terenie Gminy jest Terminal. W imprezach biorą często udział osoby nieletnie. A zatrudnieni w Terminalu ochraniacze to osoby nieprofesjonalne, często po wyrokach sądowych. Rada Miejska w projekcie budżetu na monitoring przeznaczyła 90 tys. zł. Należy właściwie wykorzystać te pieniądze aby sytuacje poprawić. Miasto wydaje dużo pieniędzy na znaki drogowe, które są niszczone i dewastowane. Do wandalizmu na ogół dochodzi w piątki i soboty. Gdyby połączyć to co jest a więc monitoring, pieniądze, policję i właściwe umiejscowienie monitoringu to Pan Porożynski uważa, ze sytuację można by polepszyć. Młodzież wychodząca po imprezie z Terminali zachowuje się skandalicznie, całe miasto „jest ich”. Konkluzja  Komisji Oświaty – sprawa musi ulec poprawie, należy wyłapać chuliganów i oddać pod sąd rodzinny.
Pan Janusz Tomas zapytał czy protokół i wnioski Komisji Oświaty w powyższej sprawie były brane pod uwagę przy tworzeniu programu przeciwdziałania narkomanii? Gdzie są rodzice tych osób niepełnoletnich? Ponadto można przeliczyć ile osób wpuszczanych jest do terminalu, bo musi to być zapisane w kasie fiskalnej.
Następnie Pan Edmund Rózga poprosił o zabranie głosu przedstawiciela Policji i przekazanie informacji na temat Terminalu i bezpieczeństwa miasta.
Pan Komisarz powiedział, że są 3 kamery , dwa monitory, rejestrator. Kamery są na ul. Wojska Polskiego i ul. Hallera. Jakość obrazu jest różna. Dobrze by było gdyby te kamery działały na światłowodach- obraz jest wyraźniejszy. Sprawcy, którzy są zatrzymywani przy niszczeniu mienia są pod wpływem alkoholu. Są oni zatrzymywani, przesłuchiwani i poddani karze pieniężnej w kwocie ok. 400 zł. Ale to jednak nie skutkuje. Na Powiat w nocy jest przeznaczonych  5 patroli, z czego 3 są w Sępólnie Krajeńskim. Z obserwacji wynika, że należy zwrócić uwagę na edukację społeczną, jest to bardzo ważne. O wandalizmie mieszkańcy nie informują ( ostatnio miało miejsce zdarzenie gdzie do interwencji wezwał mieszkaniec Gdańska, który przejeżdżał przez miasto). Sama Policja nie da rady. Mieszkańcy muszą informować o takich zdarzeniach. Jeżeli jest sygnał Policja natychmiast reaguje i interweniuje. Przykro, że w różnych szkoleniach organizowanych np. w Szczyrku, nie ma żadnego samorządowca, a szkolenie specjalnie dla nich jest organizowane. Pan Komisarz w takim szkoleniu brał udział i przywiózł materiały, ksiązki, które przekazuje na ręce Przewodniczącego Komisji ds. bezpieczeństwa publicznego. Natomiast zapewnia, ze SA podejmowane działania dot. imprez w Terminalu, ale nie może zdradzić szczegółów. Istotna sprawą jest ustawa o imprezach masowych. Właściciel powinien powiadomić Policję, Straż Pożarną a decyzje podejmuje Burmistrz. Pan Komisarz zwraca się z prośbą o wyremontowanie i oświetlenie drogi prowadzącej do Terminala i w okolicy, gdzie zamontowana jest kamera. Natomiast sprawa sprzedaży alkoholu , to Komisje wydają opinię w sprawie koncesji na alkohol.

Pan Rózga zapytał, czy wniosek o ilości uczestników będzie zrealizowany?
Pan Komisarz odpowiedział, że w ciągu 3 miesięcy.
Pan Jarosław Dera dodał, że Policja prosi aby na każdym posiedzeniu Komisji ds. bezpieczeństwa publicznego zapraszany był przedstawiciel policji.
Pan Rózga poprosił, żeby w okolicach Zespołu Szkół nr 1, na Osiedlu Jana Pawła II, placu zabaw, Przyjaźni zwiększyć patrole po godz. 22.
Pan Komisarz powiedział , że przejście koło szkoły po 18-tej jest zamknięte i jest monitorowane. Wszystkie obszary o których mowa powinny być właściwie oświetlone. Plac Przyjaźni powinien być oczyszczony z krzaków. Zresztą wszystko jest ujęte w książce, którą Komisji przekazał.
Pani Wiesława Grochowska poprosiła o zwiększoną kontrolę patroli Policji na ul. Baczyńskiego, Pani Anna Miczko o zwrócenie uwagi na sklep przy ul. Wojska Polskiego, gdzie w godzinach wieczornych wokół sklepu pije się piwo.
Pan Komisarz dodał, że tymi sprawami może zajmować się Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Pan Janusz Tomas dodał, że obowiązkiem właściciela jest pilnowanie porządku wokół sklepu.
Pan Kazimierz Horyd powrócił do tematu udziału osób nieletnich w Terminalu. Powiedział, że jest to temat trudny, do dzisiaj nie rozwiązany. Więcej konsekwencji powinno być w stosunku do rodziców.
Pani Danuta Wańke zapytała czy są cywilne patrole?
Pan Komisarz odpowiedziała, że są 2 takie patrole i dwa samochody operacyjne. Prywatnych nie ma.
Pan Józef Cyra powiedział, że ludzie boją się podawać nazwiska przy zgłoszeniach o interwencji. Czy mieszkaniec musi podawać swoje nazwisko, czy  zgłoszenie być anonimowe? Sprawa Placu Przyjaźni wiele razy była poruszana, na ten temat dyskutuje się od 3 lat. Trzeba wysłać ekipę i zrobić porządek, teraz jest dobra pora. Ponadto na posiedzeniu Zarządu Osiedla zapraszany jest przedstawiciel Policji, wypracowywane są wnioski i składane do Radu Miejskiej.
Pan Komisarz odpowiedział, że mieszkaniec zgłaszający interwencję, nie ma obowiązku podawać swoich danych personalnych.
Pan Kazimierz Drogowski poparł wypowiedź Pana Józefa Cyry i dodał, że zgłoszeń od ludzi będzie coraz mniej.
Na tym zakończono wspólne posiedzenie i Komisja Oświaty zajęła się tematami ujętymi w porządku obrad.

Ad.4. Na spotkanie zaproszony został pan Dariusz Jałocha, który w skrócie przedstawił informacje na temat działalności ZD-L BONUS, jednocześnie przypominając, iż takie sprawozdanie już w tym roku składał.
Poruszono jednak sprawę dostosowań pomieszczeń i urządzeń sanitarnych w obiektach użytkowanych przez ZD-L BONUS zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r. Pan Jałocha zaznaczył, Ośrodki Wiejskie w Wałdowie i Radomsku będą nadal pracować, ale że koszty adaptacji miała przygotować Pani Bożena Mikicka.
Pani Bożena Mikicka powiedziała, że Gmina w projekcie budżetu na rok 2008 zarezerwowała kwotę 150000 zł . Dodała , że to właściciel spółki powinien przygotować kosztorys i zakres remontów a Gmina do tego się ustosunkuje. Jeżeli kwota zabezpieczona w budżecie nie wystarczy, to należy wykonać w pierwszej kolejności te zadania jakie muszą być wykonane do końca 2008r. Czyli na dr Jałosze leżał obowiązek taki kosztorys przygotować.
Pan Sekretarz powiedział, że  imieniu Pana Burmistrza proponuje ustalić procentowy udział w ponoszonych kosztach, żeby później nie było niedomówień.
Pan Jałocha powiedział, że spotkanie miało się odbyć na początku września i strony miały uzgadniać i rozmawiać.
Pan Andrzej Piekut zapytał , komu to powinno bardziej zależeć na dostosowaniu tych pomieszczeń, Gminie czy podmiotowi medycznemu? Chce się jak najwięcej wyciągnąć z Gminy, bo właścicielem budynku jest Gmina. Elewacje zewnętrzne tak, wg właściwości Gmina ale pomieszczenia wewnątrz budynku podmiot medyczny.
Pan Dariusz Jałocha powiedział, że Gmina jest właścicielem i on oczekuje, że pójdziemy krok do przodu. Bonus będzie partycypował w kosztach remontu.
Pan Piekut powiedział, że Pan Jałocha dobrze wiedział, na co się decyduje przejmując zakład.
Pan Jałocha dodał, że należy usiąść w grupie osób, które mogą podejmować decyzje.
Pani Bożena Mikicka ponownie zaznaczyła, że  Gmina na ten cel ma zabezpieczone pieniądze w wysokości 150000 zł.
Pan Jałocha proponuje , że Gmina wyremontuje Radońsk i Wałdowo a na ul. Szkolnej remont on zrobi we własnym zakresie.
Pan Kazimierz Horyd powiedział, że rozmowy trwają dość długo, bo od 2005r. Wcześniej Pan Dyrektor ZD-L BONUS złożył raport. Ponadto zaznacza , że Ośrodki Wiejskie muszą istnieć i nie mogą przestać działać. W Gazecie Pomorskiej ukazała się notatka, że na dostosowanie potrzebne jest 300000 zł. Pana Jałochy zadaniem jest wyposażenie, wymalowanie.
Pani Bożena Mikicka powiedziała, że jak idzie się do kogoś po pieniądze to należy przygotować kosztorys. W Wałdowie będzie to duża inwestycja.
Pan Dariusz Jałocha powiedział, ze tylko w POZ- w Ośrodkach Wiejskich zakres prac jest ogromny. Ponadto jest zaskoczony obecnym stanowiskiem. W sierpniu  jak odbywały się rozmowy to mówiono o wykonaniu dokumentacji.
Pan Andrzej Piekut jeszcze raz zaznaczył, że to Panu Jałosze powinno zależeć na tym aby było to zrobione, widać nie zależało.
Pan Przewodniczący zaproponował, żeby ustalić kto ma się czym zająć, opracować dokumentację i spisać  porozumienie albo umowę w powyższej sprawie.
Pan Sekretarz dodał, że logika podpowiada, iż pewne rzeczy powinien wykonać podmiot medyczny. I to co wspomniał Pan Andrzej Piekut, faktem jest, że  właścicielem obiektu jest Gmina, ale za pracę związaną z działalnością podmiotu medycznego odpowiada jego właściciel i powinien ponieść koszty remontu, żeby w przyszłości ktoś nie zarzucił Gminie, że pomaga innemu prywatnemu przedsiębiorcy.
Pan Edward Stachowicz zapytał co z godzinami otwarcia ZD-L BONUS w okresie zimowym?
Pan Dariusz Jałocha odpowiedział, że nie potrafi dzisiaj odpowiedzieć. Stomatolodzy odmówili partycypowania w kosztach. Są na etapie tworzenia budżetu na rok 2008. ZD-L BONUS nie stać na ochronę obiektu czy zatrudnieniu pracownika do ochrony.
Na tym zakończono punkt 4.

Ad.5. Pan Zbigniew Tymecki przedstawił projekt uchwały dot. tabeli punktów wynagradzania nienauczycieli  (zał. do protokółu). Dodał, że nienauczyciele muszą osiągnąć minimalną stawkę zasadniczą. Wyniesie to ok. 150 zł netto.
Komisja po zapoznaniu się z projektem zaopiniowała go pozytywnie.

Ad.6 i 7. Ze względu na istotę poruszanych problemów Pan Przewodniczący proponuje oba punkty przenieść na następne posiedzenie Komisji w styczniu 2008r. Wówczas szczegółowo zostanie to omówione. Komisja powyższą propozycję przyjęła jednogłośnie.

Ad.8. Pan Przewodniczący przedstawił następującą propozycję planu pracy na rok 2008:
Styczeń
-analiza propozycji sieci szkół na terenie miasta (stworzenie jednego obwodu dla szkoły podstawowej i jednego obwodu dla gimnazjum na terenie miasta),
-wysłuchanie informacji na temat dowozu dzieci do szkół na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie oraz projektami budżetów szkół (subwencja wyliczona) na rok 2008,
-sprawy bieżące,

Luty
–wysłuchanie informacji o działaniach w zakresie poprawy opieki lekarskiej-specjalistycznej dla uczniów szkół w mieście i gminie z uwzględnieniem logopedii, psychologii, pedagogiki, stomatologii i opieki pielęgniarskiej,
-bezpieczeństwo placówek oświatowych w mieście (zapoznanie się z systemem monitoringu w Zespole Szkół nr 1 i 3,
-sprawy bieżące,

Marzec
-dostosowanie obiektów opieki zdrowotnej w Wiejskich Ośrodkach Zdrowia w  Radońsku, Wałdowie i w ZD-L „BONUS” w Sępólnie Krajeńskim
zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 10 listopada 2006r.,
-edukacja elementarna w Gminie, stan bazy, ilość ośrodków, ich umiejscowienie w strukturach gminy (analiza kosztów utrzymania),
-sprawy bieżące,

Kwiecień
-wysłuchanie informacji na temat projektu Euroboiska, realizacja wniosku i opinii z dnia 18 kwietnia 2007r oraz realizacja programu M.S. „Boisko-Blisko”- budowa przyszkolnych boisk ze sztuczną nawierzchnią (plan 3-letni),
-program rozwoju Agroturystyki w Gminie, przygotowanie do sezonu turystycznego, umiejscowienie dni Sępólna  i Św. Wawrzyńca,
-sprawy bieżące,

Maj
-informacja dot. działalności sportowej w gminie, stan bazy, inwestycje -MLKS „Krajna”,
-przedszkola miejskie-baza, kadra, perspektywy dalszego rozwoju,
-sprawy bieżące,

Czerwiec
-informacja na temat stanu przygotowania szkół do nowego roku szkolnego 2008/2009- baza, kadra, finanse,
-analiza wyników egzaminów kompetencyjnych klas 6 szkół podstawowych oraz egzaminu gimnazjalnego klas 3-ch,
-sprawy bieżące,
Lipiec
Okres urlopowy

Sierpień
-informacja z rocznej działalności Centrum Kultury i Sztuki w Sępólnie Krajeńskim,
-informacje na temat osiągnięć w  sporcie szkolnym w roku szkolnym 2007-2008,
-sprawy bieżące,

Wrzesień
-informacje o realizacji wniosków Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej zgłoszonych w trakcie roku szkolnego 2007/2008,
-stan placówek oświatowo wychowawczych na terenie gminy Sępólno Krajeńskie (przygotowanie do sesji Oświatowej Rady Miejskiej),
-sprawy bieżące,

Październik
-działalność Gminnego Centrum Informacji prowadzonego przez Stowarzyszenie „Dorośli-Dzieciom” za lata 2007/2008,
-informacje na temat realizacji uchwały w sprawie przyjęcia planu rocznego współpracy Gminy z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Gminy Sępólno Krajeńskie,
-sprawy bieżące,

Listopad
-działalność podmiotów medycznych w gminie (mienie ruchome, nieruchome oraz informacje o zawartych kontraktach na rok 2009,
-informacje o działaniach w zakresie termomodernizacji obiektów szkolnych i kulturalnych na terenie Gminy,
-sprawy bieżące,

Grudzień
-analiza postulatów i wniosków zgłaszanych przez członków Komisji za rok 2008 oraz sprawdzenie stopnia ich realizacji,
-wypracowanie planu pracy Komisji na rok 2009,
-sprawy bieżące.

Komisja jednogłośnie przyjęła proponowany plan pracy Komisji na rok 2008.

Ad.9. W wolnych wnioskach Komisja rozpatrzyła pozytywnie wniosek Pani Sołtys z Sikorza dot. wymianę krzeseł i stolików w świetlicy wiejskiej w Sikorzu.
Na tym zakończono posiedzenie Komisji. Pan Przewodniczący podziękował zebranym i zamknął spotkanie.

Przewodniczący Komisji
Roman Porożynski

 

Protokółowała:
Hanna Sobiechowska                                         

metryczka


Wytworzył: Hanna Sobiechowska (6 grudnia 2007)
Opublikował: Elżbieta Basińska (19 sierpnia 2008, 14:05:39)

Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 1089