Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska |
Komisja Statutowa
Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska |
Komisja Statutowa
Protokół Nr 24/08 z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej, Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej w dniu 14 marca 2008r.
Protokół Nr
24/08
z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej, Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej w dniu 14 marca 2008r.
z posiedzenia Komisji Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej, Przeciwdziałaniu Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej w dniu 14 marca 2008r.
W posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz zaproszeni goście:
1. Burmistrz Waldemar Stupałkowski
2. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Dariusz Krakowiak
3. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 1 Kazimierz Drogowski
4. Przewodniczący Zarządu Osiedla Nr 2 Józef Cyra
5. Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Rolnictwa Jarosław Dera
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Edmund Rózga, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku.
2. Opinia Komisji w sprawie propozycji wysokości stawek za doprowadzenie wody i odprowadzanie ścieków.
3. Propozycja podziału środków na budowę dróg i chodników na terenie Gminy.
4. Opinia Komisji w sprawie możliwości zamiany działek przy ulicy Koronowskiej.
5. Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Dyrektor Zakładu Gospodarki Komunalnej Dariusz Krakowiak przedstawił Komisji propozycje stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe zaopatrzenie w ścieki na okres od 1 maja 2008r. do 30 kwietnia 2009r. Powiedział, że zaproponowane podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim z trzech względów:
- dużą kwota podatku od budowli, jaki Zakład będzie odprowadzał Gminie (około 100tys.zł).
- wzrostem cen energii, a tym samym wzrost kosztów działalności Zakładu
- wzrostem podwyżek pensji dla pracowników Zakładu.
Średnio podwyżka wyniesie około 8,7%, w tym:
- cena 1m3 wody wzrośnie z 2,19zł. na 2,34zł. brutto
- cena 1m3 ścieków wzrośnie z 4,62zł. brutto na 4,94zł. brutto
- cena 1m3 ścieków dla użytkowników posiadających własne szamba z 2,77zł. na 2,96zł. brutto. Generalnie przewidywany wzrost podwyżek będzie oscylować w granicach 9%.
Pan Krakowiak poinformował, że taryfa w zaproponowanym kształcie zakłada niewielki deficyt w działalności wodno-ściekowej. Ze swojej strony stwierdził, że proponowana kalkulacja jest opracowana w prawidłowy sposób, Zakład bowiem nie może planować dużych strat w tego rodzaju działalności. Dodał, że zaproponowane stawki zostały wstępnie zaakceptowane przez Burmistrza.
Pani Wańke zapytała jaki może być maksymalny wzrost taryfy?. Pan Krakowiak wyjaśnił, że nie ma w tym przypadku żadnych ograniczeń wynikających z przepisów prawa. Natomiast istnieje bariera maksymalna wzrostu opłat abonamentowych za odczyt liczników. Ta opłata może wzrosnąć maksymalnie o 15% kosztów ogólnych ponoszonych przez Zakład.
Pan Drogowski przypomniał, że były uzgodnienia w sprawie umorzenia 1% stawki podatku od budowli. Byłby to mniejszy koszt dla ZGK. Pan Tomas stwierdził, że ten 2%-owy podatek jest ustanowiony w formie ustawy, niemniej jednak ZGK otrzymuje od Gminy środki na prowadzenie i inwestycji. Pomimo tego prace prowadzone przez Zakład się przeciągają.
Pan Cyra nawiązał do opłat abonamentowych, już w poprzednim roku podwyżka w tym zakresie wyniosła ponad 100%. Nadmienił, że nie neguje podwyżek cen wody i ścieków jednak mogą one spowodować fakt zmniejszenia produkcji wody, a tym samym fakt zmniejszenia zysków z jej sprzedaży. Pan Cyra poinformował, że Zarząd Osiedla Nr 2 nie sprzeciwia się podwyżce wody i ścieków, jest natomiast przeciwny podwyżce cen abonamentów, jako zbyt wysokiej.
Pan Cyra zapytał, jaką sumę podatku od budowli ZGK odprowadza do Gminy. Pan Krakowiak odpowiedział, że jest to kwota około 600tys.zł. Pan Krakowiak zauważył, że jeśli proponowane podwyżki wody i ścieków są zbyt wysokie (za duże obciążenie dla mieszkańców) to Gmina teoretycznie może wprowadzić dopłaty do tego rodzaju działalności.
Pan Dera jako mieszkaniec, stwierdził że akceptuje podwyżki zaproponowane przez Zakład. Środki z podwyżek powinny być przeznaczane sukcesywnie na realizację inwestycji kanalizacyjnych.
Pan Krakowiak poinformował, że Zakład posiada możliwość uzyskania środków w wysokości 700tys.zł. na budowę oczyszczalni. Gdyby udało się pozyskać te środki z Urzędu Marszałkowskiego to zostałyby uwolnione fundusze na budowę kanalizacji przy ulicach Reymonta i Mickiewicza.
Po dyskusji Komisja przystąpiła do głosowania nad zaproponowanymi podwyżkami wody i ścieków.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie stawki nowych taryf zaproponowanych przez Dyrektora ZGK. Tym samym Komisja zaakceptowała projekt uchwały Rady Miejskiej przygotowany w powyższej sprawie.
Komisja ponadto stwierdziła, że do końca miesiąca września należy dokona weryfikacji umów na dostarczanie wody i odprowadzanie, zawartych z mieszkańcami.
Ad.3. Komisja przystąpiła do zaproponowania podziału środków na budowę dróg i chodników.
Pan Tomas przypomniał, że intencją Komisji jest realizacja inwestycji drogowych na tych ulicach, które w ogóle nie posiadają żadnej nawierzchni. Pan Tomas odnośnie środków na budowę dróg i chodników powiedział, że można przemyśleć ich powiększenie o kwotę 150tys.zł. które nie zostaną w tym roku wykorzystane na remonty wiejskich ośrodków zdrowia. Pan Tomas zapytał się także, czy dzisiejsze ustalenia Komisji będą wdrażane, w przeszłości bowiem zdarzało się że ustalenia faktycznie mijały się z później realizowanymi inwestycjami. Burmistrz stwierdzi że rzeczywiście zostanie uwolniona kwota 150tys.zł. , od decyzji Rady Miejskiej będzie uzależnione czy tą kwotę można przeznaczyć na inwestycje drogowe. Burmistrz przedstawił następnie Komisji propozycje inwestycji, które zaproponowali radni jak i mieszkańcy. Nadmienił, że na wszystkie wykazane w zestawieniu inwestycje zabraknie środków budżetowych, dlatego zwrócił się do Komisji o wskazanie inwestycji, które będą realizowane w 2008r. Odnosząc się do pytania Pana Tomasa zapewnił, że do realizacji będą skierowane inwestycje wskazane przez Komisję.
Komisja ostatecznie, po dokonaniu analizy propozycji przedstawionych przez Burmistrza, wytypowała do realizacji w 2008r. następujące zadania:
1. budowę chodnika przy ulicy Koronowskiej
2. budowa drogi na ul. Polnej i Kwiatowej (zapętlenie).
3. budowa chodników na Osiedlu Jana Pawła II (ul. Reymonta i ul. Mickiewicza).
4. budowa ciągu pieszo – rowerowego przed blokiem 2 i 3.
5. budowa drogi asfaltowej Wiśniewa – Lutowo (wkład własny wynosi 30% przewidywanej inwestycji).
6. Zakup tłucznia na potrzeby poszczególnych sołectw
Szczegółowy harmonogram zadań zostanie ujęty, zgodnie ze wskazówkami Komisji, ujęty w nowym jednolitym harmonogramie przygotowanym przez Referat Inwestycji, Rozwoju Gospodarczego, Turystyki i Sportu.
Komisja stwierdziła, że zasadnym byłoby rzeczywiście, wobec braku środków na wszystkie wskazane inwestycje – zagospodarować na ten cel kwotę 150tys.zł. uwolnioną w tym roku z remontu wiejskich ośrodków zdrowia. Ponadto zasadnym byłoby dokonać analizy inwestycji budowy chodnika przy ul. Koronowskiej celem możliwości zmniejszenia kosztów tejże inwestycji.
Ad.4. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Komisja w miesiącu kwietniu odbędzie posiedzenie z udziałem właścicieli posesji na ul. Koronowskiej przylegających do nieruchomości Pana , celem wypracowania ostatecznej opinii w sprawie możliwości zamiany działek przy ul. Koronowskiej 3.
- Komisja zasugerowała możliwość doprowadzenia do zabezpieczenia terenu budowy przy ul. Baczyńskiego (Pan ) i przy Placu Przyjaźni (Pan ).
- Komisja zasugerowała konieczność uprzątnięcia terenu przy ul. Wodnej (starty śmieci przy posesji Pana ).
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Edmund Rózga
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (14 marca 2008)
Opublikował: Administrator (8 grudnia 2008, 09:32:06)
Ostatnia zmiana: Anna Karpacz (15 maja 2023, 10:34:27)
Zmieniono: anonimizacja danych
rejestr zmian tej informacji »
Liczba odsłon: 947