Komisja Rewizyjna | Komisja Budżetu i Handlu | Komisja Gospodarki Komunalnej, Polityki Prorodzinnej i Przeciwdziałania Bezrobociu oraz Porządku Publicznego Rady Miejskiej
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Komisja Rolnictwa, Leśnictwa i Ochrony Środowiska
Komisja Statutowa | Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia
Protokół Nr 16/2011 z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej w dniu 9 listopada 2011r.
Protokół Nr 16/2011
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej
w dniu 9 listopada 2011r.
z posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Zdrowia Rady Miejskiej
w dniu 9 listopada 2011r.
W
posiedzeniu udział wzięli członkowie Komisji wg załączonej listy obecności oraz
zaproszeni goście:
1. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald
2. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki
3. Prezes Zarządu Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego – Anna Niemczyk
4. Inspektor Referatu Spraw Obywatelskich – Katarzyna Włodarczak
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Robert Grochowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. przyjęcia „Programu współpracy Gminy Sępólno
Krajeńskie z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność
pożytku publicznego na rok 2012”;
3. Opinia w sprawie propozycji stawek podatków i opłat lokalnych na 2012r.
4. Informacja w zakresie możliwości pozostawiania podręczników i innych pomocy
dydaktycznych przez najmłodsze dzieci szkolne w budynkach szkolnych;
5. Zapoznanie się z działalnością szkół (wyjazdowa część posiedzenia):
- Zespół Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim
- Zespół Szkół w Wałdowie
- Szkoła Podstawowa w Zalesiu
6. Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Pani Katarzyna Włodarczak przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Sępólno Krajeńskie z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012” a także proponowany podział środków budżetowych na realizację zadań przez poszczególne organizacje pozarządowe (projekt uchwały oraz kwotowe zestawienie środków proponowanych na realizację konkretnych zadań stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
Ad.3. Skarbnik Gminy Pani Anna Buchwald przedstawiła Komisji propozycje wysokości poszczególnych stawek opłat i podatków lokalnych na 2012r.
Poinformowała, że wszystkie stawki oprócz propozycji podatku rolnego wzrastają o wskaźnik 4,2%. Stawka podatku rolnego jest natomiast uzależniona od ceny skupu żyta, ustala się ja na podstawie wskaźnika Głównego Urzędu Statystycznego (cena skupu żyta za ostatni kwartał poprzedzający rok podatkowy). Propozycja Burmistrza obejmuje 55zł. podatku od 1ha przeliczeniowego, jest to propozycja ustalająca wysokość podatku w stosunku około 75% do maksymalnej stawki przyjętej odgórnie. Komisje Rady Miejskiej optowały za stawką 53zł. oprócz Komisji Rolnictwa, która zaproponowała stawkę w wysokości 50zł.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie wzrost stawek opłat i podatków lokalnych o wskaźnik 4,2% (za wyjątkiem podatku rolnego).
W oddzielnym głosowaniu Komisja zaopiniowała niejednogłośnie pozytywnie przyjęcie stawki podatku rolnego w wysokości 53zł. (3 głosy „za” przy 2 głosach „przeciwnych”).
Ad.4. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej Pan Zbigniew Tymecki przedstawił Komisji informację w zakresie możliwości pozostawiania podręczników i innych pomocy dydaktycznych przez najmłodsze dzieci w budynkach szkolnych.
Pan Tymecki powiedział, że w wykonaniu zalecenia Komisji z poprzedniego posiedzenia zwrócił się do dyrektorów szkół o wypełnienie ankiety zawierającej m.in. zapytania o ciężar pustych i zapakowanych plecaków (z książkami i pomocami dydaktycznymi oraz zbędnymi przedmiotami) jakie dzieci zabierają do szkoły oraz o możliwość pozostawiania książek i pomocy dydaktycznych po zakończonych zajęciach lekcyjnych w szkołach a także możliwość wykorzystania podręczników w cyklu kilkuletnim (przekazywanie podręczników przez dzieci starsze młodszym). Ankieta dotyczyła oddzielnie wszystkich oddziałów jakie funkcjonują w poszczególnych szkołach (zarówno oddziałów zerowych, klas szkoły podstawowej i klas gimnazjalnych a także oddziałów przedszkolnych).
Komisja dokonała następnie szczegółowej analizy materiałów pozyskanych przez Pana Tymeckiego. Komisja przyjęła z niepokojem do wiadomości informacje dyrektorów zawarte w poszczególnych ankietach (kserokopie ankiet stanowią załączniki do niniejszego protokołu). Komisja stwierdziła, że zasadnym byłoby zwrócić się do dyrektorów szkół, aby w miarę możliwości doprowadzili do korzystania przez dzieci tych samych klas z jednolitych podręczników, co umożliwi ich przekazywanie po wykorzystaniu przez dzieci starsze dzieciom młodszym. Komisja powróci do przedyskutowanej tematyki na jednym ze swoich kolejnych posiedzeń.
Ad.5. Komisja, w części wyjazdowej, zapoznała się z bieżącą działalnością, w trakcie spotkań uczestniczyli dyrektorzy poszczególnych szkół, rad pedagogicznych, rad rodziców oraz samorządów uczniów:
- Zespołu Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim; Pan Grochowski zapytał o funkcjonowanie Zespołu Szkół i ewentualne oczekiwania. Z tym pytaniem zwrócił się do przedstawicieli samorządu uczniowskiego. Przedstawicielka uczniów odpowiedziała, że problemem są liczne klasy co nie pozwala na odpowiednie skupienie uwagi podczas lekcji, poza tym na terenie szkoły jest dobrze, brakuje drukarki, którą uczniowie zamierzają pozyskać poprzez przeprowadzenie loterii fantowej, poza tym problemem są zbyt ciężkie plecaki noszone przez dzieci nawet gdy są w nich tylko podręczniki przygotowane do lekcji w konkretnym dniu, gdyby istniała możliwość zostawiania po zakończonych zajęciach w szkole. Pan Tymecki powiedział, że na drukarkę istnieje możliwość wygospodarowania środków z funduszy oświatowych. Pan Tymecki potwierdził, że rzeczywiście liczebność uczniów w klasach gimnazjalnych jest wysoka, w podstawowych natomiast nie przekracza średnio 21-22 uczniów. Pan Tymecki zaznaczył, że szkoła niestety posiada takie, a nie inne warunki lokalowe i już nawet niewielka liczba uczniów w klasie stwarza tłok. Pan Grochowski zapytał o wzajemne relacje uczniów starszych z młodszymi. W odpowiedzi uczeń stwierdził, że nie ma żadnych konfliktów, ewentualnym problemem jest fakt zatłoczenia na korytarzu, gdy młodsze dzieci rozpoczynają lekcje w późniejszych godzinach. Przedstawiciel rady rodziców powiedział, że jak do tej pory nie miał żadnych skarg od rodziców, rzeczywiście problemem są zbyt ciężkie plecaki, podał przykład gdy plecak ważył nawet 20kg. Pan Tymecki zapytał o kwestię ogrzewania pomieszczeń. Pani Dyrektor powiedziała, ze wprawdzie była jedna niedogrzana klasa ale obecnie jest już znacznie lepiej. Pan Tymecki zapytał o ilość dzieci uczęszczających do szkoły spoza obwodu szkolnego. Pani Dyrektor odpowiedziała, że średnio w klasie jest 2-3 takich dzieci. Pan Tymecki zapytał, w szkole są realizowane zajęcia dodatkowe, uczeń potwierdził że zajęcia dodatkowe istnieją np. z języka polskiego i matematyki. Pani Dyrektor potwierdziła ten fakt i przedstawiła komisji harmonogram zajęć dodatkowych, z których korzystają dzieci po zakończeniu zajęć. Pan Horyd zapytał o możliwość kilkuletniego wykorzystania podręczników, zwłaszcza że są one bardzo drogie. Pani Dyrektor powiedziała, że wprawdzie nauczyciele posiadają prawo wyboru podręczników, o ile jednak jest to możliwe to wykorzystywane są te same podręczniki, wyjątkiem są sytuacje gdy następuje zmiana programu nauczania np. formuła przeprowadzania egzaminów. Pan Grochowski zapytał, czy istnieje możliwość rozwiązania problemu ciężkich plecaków dla dzieci od klasy czwartej wzwyż, żeby zostawiały chociaż jakąś część książek w szkole. Pani Dyrektor powiedziała, że teoretycznym rozwiązaniem byłoby zakupienie drugiego kompletu podręczników, jednak byłoby to bardzo kosztowne (około 80tys.zł.). Pan Grochowski zapytał, co jeszcze można by zmienić w szkole. Przedstawiciel rodziców stwierdził, że powinna być mniejsza liczebność uczniów w klasach oraz powinien nastąpić remont toalet. Pani Dyrektor powiedziała, że od przyszłego roku szkoła planuje sukcesywny remont toalet, chcieliby także aby zakończono prace usterkowe na „Orliku”, przydałoby się trochę więcej mebli, jak również nie została rozwiązana sprawa demontażu komina znajdującego się na terenie szkoły. Komin nie był konserwowany, znajduje się na terenie szkoły już ponad 20 lat, od wewnątrz jest skorodowany. Rozbiórka komina wymaga odpowiedniej procedury budowlanej, szkoda że rozbiórka nie doszła do skutku podczas termomodernizacji szkoły, potem szkoła wysyłała oferty, zgłosiła się firma która przeprowadziłaby demontaż za 18tys.zł., takiej kwoty wtedy szkoła nie posiadała i do dzisiaj nie posiada. Szkoła z problemem komina boryka się już od trzech lat, była wprawdzie propozycja że rozbiórki dokona firma, która prowadzi prace na hali widowiskowo – sportowej, ale nie została ona zrealizowana. Pan Grochowski zapytał również, czy w szkole występuje problem przemocy lub narkotyków. Uzyskał informację od przedstawiciela rady pedagogicznej, że w ubiegłym roku gimnazjaliści palili marihuanę podczas wakacji , jeśli chodzi o przemoc to zdarzały się bójki wśród gimnazjalistów. Pani Dyrektor powiedziała, że wg potrzeb są prowadzone pogadanki m.in. przez funkcjonariusza policji jak i Pana Niemyjskiego ze Stowarzyszenia „Dorośli Dzieciom”. Przedstawiciel rady rodziców wskazał również że istnieje problem z paleniem papierosów, uczniowie robią to podczas przerw poza terenem szkoły. Pan Grochowski zapytał, czy szkoła zaplanowała miejsce na lodowisko. Pani Dyrektor powiedziała, że w ubiegłym roku lodowisko było za „Orlikiem”, w tyk roku jest to sprawa do przemyślenia. Pani Dyrektor zapytała o temat możliwości utworzenia klas gimnazjalnych przy liceum ogólnokształcącym. Pan Grochowski poinformował, że sprawa została tylko przedstawiona informacyjnie przez Starostę, zapewnił że jeśli będą prowadzone w tej sprawie konkretne rozmowy to odbędą się z udziałem wszystkich zainteresowanych. Po zakończeniu dyskusji Pan Grochowski podziękował przedstawicielom szkoły za udział w spotkaniu.
- Zespołu Szkół w Wałdowie; Pan Grochowski zapytał o funkcjonowanie szkoły i ewentualne oczekiwania. Przedstawiciele samorządu uczniowskiego stwierdzili, że szkoła funkcjonuje dobrze, ponadto jest budowany „Orlik”, są prowadzone dodatkowe zajęcia dla uczniów np. z języka angielskiego, jednak problemem są ciężkie plecaki uczniów noszone na zajęcia. Przedstawiciele rady pedagogicznej wskazali, że bolączka jest zbyt małe pomieszczenie pokoju nauczycielskiego, także przydałby się gabinet w którym pedagog mógłby swobodnie porozmawiać z rodzicem. Pan Grochowski zapytał o relacje pomiędzy dziećmi starszymi a młodszymi, na co uzyskał od młodzieży odpowiedź, że nie istnieją żadne sytuacje konfliktowe. Pan Grochowski zapytał o dostęp do sali gimnastycznej po zajęciach lekcyjnych. Uczniowie odpowiedzieli, że po godzinach są prowadzone SKS-y. Pan Grochowski poinformował, że skoro w Wałdowie powstał „Orlik” to warto byłoby zastanowić się nad stworzeniem oficjalnego uczniowskiego klubu, wtedy bowiem istnieje możliwość pozyskania sprzętu sportowego. Pani Niemczyk zapytała jak wygląda prowadzenie lekcji WF w klasach 1 – 3. Pani Dyrektor odpowiedziała, że zajęcia prowadzi wychowawca, jednak w szkole jest zatrudnionych dwóch nauczycieli WF. Pani Niemczyk zapytała o możliwość stworzenia lodowiska w sezonie zimowym. Pani Kozłowska powiedziała, że na razie nie jest ono przewidziane, poprzednio było umiejscowione na placu zabaw, niestety przy roztopach woda z lodowiska zalała pomieszczenia szkoły. Pan Grochowski zasugerował, aby zrobić lodowisko np. za terenem „Orlika”. Pan Grochowski zapytał, czy w szkole istnieje problem przemocy i narkomanii. Przedstawiciele samorządu uczniowskiego odpowiedzieli, że pogadanki na ten temat są prowadzone na godzinie wychowawczej, w szkole problem nie istnieje. Pani Dyrektor dodała że z ubiegłym roku odbył się cykl spotkań z Panem Niemyjskim, również raz w miesiącu odbywa się spotkanie z policjantem. Pan Horyd zapytał, czy w szkole podręczniki są wykorzystywane w cyklu kilkuletnim. Pani Dyrektor powiedziała, że w miarę możliwości podręczniki są wykorzystywane w ten sposób, nie można natomiast tego zrobić w przypadku zmiany programu nauczania. Pan Tymecki zwrócił uwagę, że najlepszym rozwiązaniem, tańszym od zakupu podręczników a także likwidującym przeładowanie szkolnych plecaków byłby zakup tzw. tabletów, jednak jest to sprawa dopiero przyszłościowa. Pan Grochowski zapytał o uczestnictwo dzieci w wycieczkach szkolnych, czy z wyjazdów korzystają także dzieci z uboższych rodzin. Przedstawiciele rady pedagogicznej stwierdzili, że tacy uczniowie korzystają z wyjazdów np. jednodniowych, niestety wyjazdy kilkudniowe z powodu braku środków odbywają się często bez ich uczestnictwa. Młodzież zapytała o termin otwarcia „Orlika”. Pan Grochowski odpowiedział, że prawdopodobnie nastąpi już po nowym roku. Pan Grochowski zapytał, czy z sali gimnastycznej po godzinach może korzystać młodzież z Wałdowa. Pani Dyrektor odpowiedziała, że istnieje taka możliwość w przypadku zorganizowanych grup, które będą posiadały opiekuna i wniosą odpowiednią opłatę. Po zakończeniu dyskusji Pan Grochowski podziękował przedstawicielom szkoły za udział w spotkaniu.
Komisja dokonała również wizji lokalnej budowanego „Orlika”. Stwierdzono konieczność rozwiązania problemu liści spadających na bieżnię jak również zasadność innego umiejscowienia studzienek odprowadzających wodę z „Orlika” (znajdują się w narożniku boiska stwarzając niebezpieczeństwo dla korzystających z obiektu).
- Szkoły Podstawowej w Zalesiu; Pan Grochowski zwrócił się do uczniów, czy chcieliby cos zmienić w funkcjonowaniu szkoły. Uczniowie nie stwierdzili takiej potrzeby. Przedstawiciel rady pedagogicznej stwierdził, że problemem jest brak sali gimnastycznej, co odczuwa się szczególnie w sezonie zimowym, obecnie na ten cel wykorzystuje się pomieszczenia w szkole długości około 12m. Pan Grochowski zapytał, co zadecydowało że dzieci z Zalesia po jej ukończeniu trafiły do szkoły w Sępólnie Kraj. a nie w Wałdowie. Pani Dyrektor powiedziała, że rodzice byli zdezorientowani, potwierdziła to druga pedagog dodając, że początkowo rodzice byli za uczęszczaniem dzieci do Wałdowa. Pani Dyrektor nadmieniła, że słyszało się głosy, iż były naciski na rodziców że byli oni zastraszani w sensie jeżeli dzieci pójdą do szkoły w Wałdowie to będą wyklęte. Pan Grochowski zapytał, czy wszystkie dzieci uczęszczają na wycieczki. Pani Dyrektor odpowiedziała, że nie wszystkie dzieci uczestniczą w kilkudniowych wycieczkach wtedy rzeczywiście w grę wchodzą finanse, natomiast jeśli dziecko nie uczestniczy w wycieczkach jednodniowych to nie wchodzą w grę środki lecz decyzja rodzica, środki bowiem zapewnia szkoła. Pan Grochowski, widząc stremowanie młodszych dzieci, poprosił aby przy udziale nauczycieli skierowały list do Komisji Oświaty ze swoimi oczekiwaniami, co należałoby w szkole zmienić. Pan Grochowski nawiązując do dalszego funkcjonowania szkoły powiedział, że szkoła w Zalesiu powinna przygotować dobrą ofertę, aby przyciągnąć dzieci z powrotem z Sępólna Kraj. Pan Tymecki potwierdził ten fakt, aby również przyciągnąć dzieci z Teklanowa i Włościborza. Pan Grochowski przypomniał przeprowadzone konsultacje, rodzice od razu byli nastawieni na „nie”, nie przyjmowali żadnych argumentów, nie doszło do normalnej, merytorycznej rozmowy, obecnie jest potrzebny czas, być może uda się przekonać rodziców do poprzednich argumentów. Pan Dolny stwierdził, że nie było żadnego zastraszania, rodzice po prostu zgodnie ze swoją wolą posłali dzieci do Sępólna Kraj. a nie Wałdowa. Zauważył, że obecnie należałoby przekonać rodziców z Komierowa, to powinno być głównym argumentem. Pan Tymecki powiedział, że środowisko z Wałdowa nie bardzo chce, aby dzieci trafiały do szkoły w tej miejscowości, obawiają się przepełnienia w szkole. Pan Grochowski stwierdził, że najważniejszym jest obecnie pozyskanie dzieci do szkoły w Zalesiu, tak aby umożliwić dalsze funkcjonowanie szkoły. Po zakończeniu dyskusji Pan Grochowski podziękował przedstawicielom szkoły za udział w spotkaniu.
Ad.6. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Komisja podjęła temat dowozu dzieci do szkół, szczególnie tych niepełnosprawnych. Pan Porożyński wskazał, że prawdopodobnie w Starostwie Powiatowym znajduje się pojazd przystosowany właśnie do przewozu dzieci niepełnosprawnych. Zasugerował, aby zwrócić się do Powiatu o rozważenie wykorzystania pojazdu do dowozu dzieci. Komisja jednogłośnie poparła wniosek Pana Porożyńskiego.
- Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki przedstawiła Komisji propozycje wyróżnienia dwunastu osób szczególnie zaangażowanych w rozwój życia kulturalnego, uczęszczających na zajęcia do Centrum Kultury i Sztuki, poprzez sfinansowanie im biletu wstępu na musical, który odbędzie się w miesiącu marcu 2012r. w Bydgoszczy. Komisja zaakceptowała jednogłośnie propozycję Pani Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki.
- Komisja zawnioskowała jednogłośnie, aby przyznać nagrodę finansową Dyrektorowi Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej za całokształt dobrego zarządzania gminną oświatą, w tym m.in. za zajęcie I miejsca przez Gminę Sępólno Krajeńskie w projekcie „Lider Edukacji”.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Robert Grochowski
protokołował:
Tomasz Dix
1. Skarbnik Gminy – Anna Buchwald
2. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej – Zbigniew Tymecki
3. Prezes Zarządu Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego – Anna Niemczyk
4. Inspektor Referatu Spraw Obywatelskich – Katarzyna Włodarczak
Posiedzenie otworzył Przewodniczący Komisji Pan Robert Grochowski, który po powitaniu zebranych zaproponował następujący jego porządek:
1. Otwarcie posiedzenia i przyjęcie porządku;
2. Opinia w sprawie projektu uchwały dot. przyjęcia „Programu współpracy Gminy Sępólno
Krajeńskie z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność
pożytku publicznego na rok 2012”;
3. Opinia w sprawie propozycji stawek podatków i opłat lokalnych na 2012r.
4. Informacja w zakresie możliwości pozostawiania podręczników i innych pomocy
dydaktycznych przez najmłodsze dzieci szkolne w budynkach szkolnych;
5. Zapoznanie się z działalnością szkół (wyjazdowa część posiedzenia):
- Zespół Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim
- Zespół Szkół w Wałdowie
- Szkoła Podstawowa w Zalesiu
6. Wolne wnioski i zakończenie.
W/w porządek posiedzenia przyjęto jednogłośnie.
Ad.2. Pani Katarzyna Włodarczak przedstawiła Komisji projekt uchwały Rady Miejskiej w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Sępólno Krajeńskie z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2012” a także proponowany podział środków budżetowych na realizację zadań przez poszczególne organizacje pozarządowe (projekt uchwały oraz kwotowe zestawienie środków proponowanych na realizację konkretnych zadań stanowią załączniki do niniejszego protokołu).
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie projekt przedstawionej uchwały.
Ad.3. Skarbnik Gminy Pani Anna Buchwald przedstawiła Komisji propozycje wysokości poszczególnych stawek opłat i podatków lokalnych na 2012r.
Poinformowała, że wszystkie stawki oprócz propozycji podatku rolnego wzrastają o wskaźnik 4,2%. Stawka podatku rolnego jest natomiast uzależniona od ceny skupu żyta, ustala się ja na podstawie wskaźnika Głównego Urzędu Statystycznego (cena skupu żyta za ostatni kwartał poprzedzający rok podatkowy). Propozycja Burmistrza obejmuje 55zł. podatku od 1ha przeliczeniowego, jest to propozycja ustalająca wysokość podatku w stosunku około 75% do maksymalnej stawki przyjętej odgórnie. Komisje Rady Miejskiej optowały za stawką 53zł. oprócz Komisji Rolnictwa, która zaproponowała stawkę w wysokości 50zł.
Komisja zaopiniowała jednogłośnie pozytywnie wzrost stawek opłat i podatków lokalnych o wskaźnik 4,2% (za wyjątkiem podatku rolnego).
W oddzielnym głosowaniu Komisja zaopiniowała niejednogłośnie pozytywnie przyjęcie stawki podatku rolnego w wysokości 53zł. (3 głosy „za” przy 2 głosach „przeciwnych”).
Ad.4. Dyrektor Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej Pan Zbigniew Tymecki przedstawił Komisji informację w zakresie możliwości pozostawiania podręczników i innych pomocy dydaktycznych przez najmłodsze dzieci w budynkach szkolnych.
Pan Tymecki powiedział, że w wykonaniu zalecenia Komisji z poprzedniego posiedzenia zwrócił się do dyrektorów szkół o wypełnienie ankiety zawierającej m.in. zapytania o ciężar pustych i zapakowanych plecaków (z książkami i pomocami dydaktycznymi oraz zbędnymi przedmiotami) jakie dzieci zabierają do szkoły oraz o możliwość pozostawiania książek i pomocy dydaktycznych po zakończonych zajęciach lekcyjnych w szkołach a także możliwość wykorzystania podręczników w cyklu kilkuletnim (przekazywanie podręczników przez dzieci starsze młodszym). Ankieta dotyczyła oddzielnie wszystkich oddziałów jakie funkcjonują w poszczególnych szkołach (zarówno oddziałów zerowych, klas szkoły podstawowej i klas gimnazjalnych a także oddziałów przedszkolnych).
Komisja dokonała następnie szczegółowej analizy materiałów pozyskanych przez Pana Tymeckiego. Komisja przyjęła z niepokojem do wiadomości informacje dyrektorów zawarte w poszczególnych ankietach (kserokopie ankiet stanowią załączniki do niniejszego protokołu). Komisja stwierdziła, że zasadnym byłoby zwrócić się do dyrektorów szkół, aby w miarę możliwości doprowadzili do korzystania przez dzieci tych samych klas z jednolitych podręczników, co umożliwi ich przekazywanie po wykorzystaniu przez dzieci starsze dzieciom młodszym. Komisja powróci do przedyskutowanej tematyki na jednym ze swoich kolejnych posiedzeń.
Ad.5. Komisja, w części wyjazdowej, zapoznała się z bieżącą działalnością, w trakcie spotkań uczestniczyli dyrektorzy poszczególnych szkół, rad pedagogicznych, rad rodziców oraz samorządów uczniów:
- Zespołu Szkół Nr 1 w Sępólnie Krajeńskim; Pan Grochowski zapytał o funkcjonowanie Zespołu Szkół i ewentualne oczekiwania. Z tym pytaniem zwrócił się do przedstawicieli samorządu uczniowskiego. Przedstawicielka uczniów odpowiedziała, że problemem są liczne klasy co nie pozwala na odpowiednie skupienie uwagi podczas lekcji, poza tym na terenie szkoły jest dobrze, brakuje drukarki, którą uczniowie zamierzają pozyskać poprzez przeprowadzenie loterii fantowej, poza tym problemem są zbyt ciężkie plecaki noszone przez dzieci nawet gdy są w nich tylko podręczniki przygotowane do lekcji w konkretnym dniu, gdyby istniała możliwość zostawiania po zakończonych zajęciach w szkole. Pan Tymecki powiedział, że na drukarkę istnieje możliwość wygospodarowania środków z funduszy oświatowych. Pan Tymecki potwierdził, że rzeczywiście liczebność uczniów w klasach gimnazjalnych jest wysoka, w podstawowych natomiast nie przekracza średnio 21-22 uczniów. Pan Tymecki zaznaczył, że szkoła niestety posiada takie, a nie inne warunki lokalowe i już nawet niewielka liczba uczniów w klasie stwarza tłok. Pan Grochowski zapytał o wzajemne relacje uczniów starszych z młodszymi. W odpowiedzi uczeń stwierdził, że nie ma żadnych konfliktów, ewentualnym problemem jest fakt zatłoczenia na korytarzu, gdy młodsze dzieci rozpoczynają lekcje w późniejszych godzinach. Przedstawiciel rady rodziców powiedział, że jak do tej pory nie miał żadnych skarg od rodziców, rzeczywiście problemem są zbyt ciężkie plecaki, podał przykład gdy plecak ważył nawet 20kg. Pan Tymecki zapytał o kwestię ogrzewania pomieszczeń. Pani Dyrektor powiedziała, ze wprawdzie była jedna niedogrzana klasa ale obecnie jest już znacznie lepiej. Pan Tymecki zapytał o ilość dzieci uczęszczających do szkoły spoza obwodu szkolnego. Pani Dyrektor odpowiedziała, że średnio w klasie jest 2-3 takich dzieci. Pan Tymecki zapytał, w szkole są realizowane zajęcia dodatkowe, uczeń potwierdził że zajęcia dodatkowe istnieją np. z języka polskiego i matematyki. Pani Dyrektor potwierdziła ten fakt i przedstawiła komisji harmonogram zajęć dodatkowych, z których korzystają dzieci po zakończeniu zajęć. Pan Horyd zapytał o możliwość kilkuletniego wykorzystania podręczników, zwłaszcza że są one bardzo drogie. Pani Dyrektor powiedziała, że wprawdzie nauczyciele posiadają prawo wyboru podręczników, o ile jednak jest to możliwe to wykorzystywane są te same podręczniki, wyjątkiem są sytuacje gdy następuje zmiana programu nauczania np. formuła przeprowadzania egzaminów. Pan Grochowski zapytał, czy istnieje możliwość rozwiązania problemu ciężkich plecaków dla dzieci od klasy czwartej wzwyż, żeby zostawiały chociaż jakąś część książek w szkole. Pani Dyrektor powiedziała, że teoretycznym rozwiązaniem byłoby zakupienie drugiego kompletu podręczników, jednak byłoby to bardzo kosztowne (około 80tys.zł.). Pan Grochowski zapytał, co jeszcze można by zmienić w szkole. Przedstawiciel rodziców stwierdził, że powinna być mniejsza liczebność uczniów w klasach oraz powinien nastąpić remont toalet. Pani Dyrektor powiedziała, że od przyszłego roku szkoła planuje sukcesywny remont toalet, chcieliby także aby zakończono prace usterkowe na „Orliku”, przydałoby się trochę więcej mebli, jak również nie została rozwiązana sprawa demontażu komina znajdującego się na terenie szkoły. Komin nie był konserwowany, znajduje się na terenie szkoły już ponad 20 lat, od wewnątrz jest skorodowany. Rozbiórka komina wymaga odpowiedniej procedury budowlanej, szkoda że rozbiórka nie doszła do skutku podczas termomodernizacji szkoły, potem szkoła wysyłała oferty, zgłosiła się firma która przeprowadziłaby demontaż za 18tys.zł., takiej kwoty wtedy szkoła nie posiadała i do dzisiaj nie posiada. Szkoła z problemem komina boryka się już od trzech lat, była wprawdzie propozycja że rozbiórki dokona firma, która prowadzi prace na hali widowiskowo – sportowej, ale nie została ona zrealizowana. Pan Grochowski zapytał również, czy w szkole występuje problem przemocy lub narkotyków. Uzyskał informację od przedstawiciela rady pedagogicznej, że w ubiegłym roku gimnazjaliści palili marihuanę podczas wakacji , jeśli chodzi o przemoc to zdarzały się bójki wśród gimnazjalistów. Pani Dyrektor powiedziała, że wg potrzeb są prowadzone pogadanki m.in. przez funkcjonariusza policji jak i Pana Niemyjskiego ze Stowarzyszenia „Dorośli Dzieciom”. Przedstawiciel rady rodziców wskazał również że istnieje problem z paleniem papierosów, uczniowie robią to podczas przerw poza terenem szkoły. Pan Grochowski zapytał, czy szkoła zaplanowała miejsce na lodowisko. Pani Dyrektor powiedziała, że w ubiegłym roku lodowisko było za „Orlikiem”, w tyk roku jest to sprawa do przemyślenia. Pani Dyrektor zapytała o temat możliwości utworzenia klas gimnazjalnych przy liceum ogólnokształcącym. Pan Grochowski poinformował, że sprawa została tylko przedstawiona informacyjnie przez Starostę, zapewnił że jeśli będą prowadzone w tej sprawie konkretne rozmowy to odbędą się z udziałem wszystkich zainteresowanych. Po zakończeniu dyskusji Pan Grochowski podziękował przedstawicielom szkoły za udział w spotkaniu.
- Zespołu Szkół w Wałdowie; Pan Grochowski zapytał o funkcjonowanie szkoły i ewentualne oczekiwania. Przedstawiciele samorządu uczniowskiego stwierdzili, że szkoła funkcjonuje dobrze, ponadto jest budowany „Orlik”, są prowadzone dodatkowe zajęcia dla uczniów np. z języka angielskiego, jednak problemem są ciężkie plecaki uczniów noszone na zajęcia. Przedstawiciele rady pedagogicznej wskazali, że bolączka jest zbyt małe pomieszczenie pokoju nauczycielskiego, także przydałby się gabinet w którym pedagog mógłby swobodnie porozmawiać z rodzicem. Pan Grochowski zapytał o relacje pomiędzy dziećmi starszymi a młodszymi, na co uzyskał od młodzieży odpowiedź, że nie istnieją żadne sytuacje konfliktowe. Pan Grochowski zapytał o dostęp do sali gimnastycznej po zajęciach lekcyjnych. Uczniowie odpowiedzieli, że po godzinach są prowadzone SKS-y. Pan Grochowski poinformował, że skoro w Wałdowie powstał „Orlik” to warto byłoby zastanowić się nad stworzeniem oficjalnego uczniowskiego klubu, wtedy bowiem istnieje możliwość pozyskania sprzętu sportowego. Pani Niemczyk zapytała jak wygląda prowadzenie lekcji WF w klasach 1 – 3. Pani Dyrektor odpowiedziała, że zajęcia prowadzi wychowawca, jednak w szkole jest zatrudnionych dwóch nauczycieli WF. Pani Niemczyk zapytała o możliwość stworzenia lodowiska w sezonie zimowym. Pani Kozłowska powiedziała, że na razie nie jest ono przewidziane, poprzednio było umiejscowione na placu zabaw, niestety przy roztopach woda z lodowiska zalała pomieszczenia szkoły. Pan Grochowski zasugerował, aby zrobić lodowisko np. za terenem „Orlika”. Pan Grochowski zapytał, czy w szkole istnieje problem przemocy i narkomanii. Przedstawiciele samorządu uczniowskiego odpowiedzieli, że pogadanki na ten temat są prowadzone na godzinie wychowawczej, w szkole problem nie istnieje. Pani Dyrektor dodała że z ubiegłym roku odbył się cykl spotkań z Panem Niemyjskim, również raz w miesiącu odbywa się spotkanie z policjantem. Pan Horyd zapytał, czy w szkole podręczniki są wykorzystywane w cyklu kilkuletnim. Pani Dyrektor powiedziała, że w miarę możliwości podręczniki są wykorzystywane w ten sposób, nie można natomiast tego zrobić w przypadku zmiany programu nauczania. Pan Tymecki zwrócił uwagę, że najlepszym rozwiązaniem, tańszym od zakupu podręczników a także likwidującym przeładowanie szkolnych plecaków byłby zakup tzw. tabletów, jednak jest to sprawa dopiero przyszłościowa. Pan Grochowski zapytał o uczestnictwo dzieci w wycieczkach szkolnych, czy z wyjazdów korzystają także dzieci z uboższych rodzin. Przedstawiciele rady pedagogicznej stwierdzili, że tacy uczniowie korzystają z wyjazdów np. jednodniowych, niestety wyjazdy kilkudniowe z powodu braku środków odbywają się często bez ich uczestnictwa. Młodzież zapytała o termin otwarcia „Orlika”. Pan Grochowski odpowiedział, że prawdopodobnie nastąpi już po nowym roku. Pan Grochowski zapytał, czy z sali gimnastycznej po godzinach może korzystać młodzież z Wałdowa. Pani Dyrektor odpowiedziała, że istnieje taka możliwość w przypadku zorganizowanych grup, które będą posiadały opiekuna i wniosą odpowiednią opłatę. Po zakończeniu dyskusji Pan Grochowski podziękował przedstawicielom szkoły za udział w spotkaniu.
Komisja dokonała również wizji lokalnej budowanego „Orlika”. Stwierdzono konieczność rozwiązania problemu liści spadających na bieżnię jak również zasadność innego umiejscowienia studzienek odprowadzających wodę z „Orlika” (znajdują się w narożniku boiska stwarzając niebezpieczeństwo dla korzystających z obiektu).
- Szkoły Podstawowej w Zalesiu; Pan Grochowski zwrócił się do uczniów, czy chcieliby cos zmienić w funkcjonowaniu szkoły. Uczniowie nie stwierdzili takiej potrzeby. Przedstawiciel rady pedagogicznej stwierdził, że problemem jest brak sali gimnastycznej, co odczuwa się szczególnie w sezonie zimowym, obecnie na ten cel wykorzystuje się pomieszczenia w szkole długości około 12m. Pan Grochowski zapytał, co zadecydowało że dzieci z Zalesia po jej ukończeniu trafiły do szkoły w Sępólnie Kraj. a nie w Wałdowie. Pani Dyrektor powiedziała, że rodzice byli zdezorientowani, potwierdziła to druga pedagog dodając, że początkowo rodzice byli za uczęszczaniem dzieci do Wałdowa. Pani Dyrektor nadmieniła, że słyszało się głosy, iż były naciski na rodziców że byli oni zastraszani w sensie jeżeli dzieci pójdą do szkoły w Wałdowie to będą wyklęte. Pan Grochowski zapytał, czy wszystkie dzieci uczęszczają na wycieczki. Pani Dyrektor odpowiedziała, że nie wszystkie dzieci uczestniczą w kilkudniowych wycieczkach wtedy rzeczywiście w grę wchodzą finanse, natomiast jeśli dziecko nie uczestniczy w wycieczkach jednodniowych to nie wchodzą w grę środki lecz decyzja rodzica, środki bowiem zapewnia szkoła. Pan Grochowski, widząc stremowanie młodszych dzieci, poprosił aby przy udziale nauczycieli skierowały list do Komisji Oświaty ze swoimi oczekiwaniami, co należałoby w szkole zmienić. Pan Grochowski nawiązując do dalszego funkcjonowania szkoły powiedział, że szkoła w Zalesiu powinna przygotować dobrą ofertę, aby przyciągnąć dzieci z powrotem z Sępólna Kraj. Pan Tymecki potwierdził ten fakt, aby również przyciągnąć dzieci z Teklanowa i Włościborza. Pan Grochowski przypomniał przeprowadzone konsultacje, rodzice od razu byli nastawieni na „nie”, nie przyjmowali żadnych argumentów, nie doszło do normalnej, merytorycznej rozmowy, obecnie jest potrzebny czas, być może uda się przekonać rodziców do poprzednich argumentów. Pan Dolny stwierdził, że nie było żadnego zastraszania, rodzice po prostu zgodnie ze swoją wolą posłali dzieci do Sępólna Kraj. a nie Wałdowa. Zauważył, że obecnie należałoby przekonać rodziców z Komierowa, to powinno być głównym argumentem. Pan Tymecki powiedział, że środowisko z Wałdowa nie bardzo chce, aby dzieci trafiały do szkoły w tej miejscowości, obawiają się przepełnienia w szkole. Pan Grochowski stwierdził, że najważniejszym jest obecnie pozyskanie dzieci do szkoły w Zalesiu, tak aby umożliwić dalsze funkcjonowanie szkoły. Po zakończeniu dyskusji Pan Grochowski podziękował przedstawicielom szkoły za udział w spotkaniu.
Ad.6. W wolnych wnioskach poruszono następujące sprawy:
- Komisja podjęła temat dowozu dzieci do szkół, szczególnie tych niepełnosprawnych. Pan Porożyński wskazał, że prawdopodobnie w Starostwie Powiatowym znajduje się pojazd przystosowany właśnie do przewozu dzieci niepełnosprawnych. Zasugerował, aby zwrócić się do Powiatu o rozważenie wykorzystania pojazdu do dowozu dzieci. Komisja jednogłośnie poparła wniosek Pana Porożyńskiego.
- Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki przedstawiła Komisji propozycje wyróżnienia dwunastu osób szczególnie zaangażowanych w rozwój życia kulturalnego, uczęszczających na zajęcia do Centrum Kultury i Sztuki, poprzez sfinansowanie im biletu wstępu na musical, który odbędzie się w miesiącu marcu 2012r. w Bydgoszczy. Komisja zaakceptowała jednogłośnie propozycję Pani Dyrektor Centrum Kultury i Sztuki.
- Komisja zawnioskowała jednogłośnie, aby przyznać nagrodę finansową Dyrektorowi Zakładu Obsługi Oświaty Samorządowej za całokształt dobrego zarządzania gminną oświatą, w tym m.in. za zajęcie I miejsca przez Gminę Sępólno Krajeńskie w projekcie „Lider Edukacji”.
Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący zakończył posiedzenie.
Przewodniczący Komisji
Robert Grochowski
protokołował:
Tomasz Dix
metryczka
Wytworzył: Tomasz Dix (9 listopada 2011)
Opublikował: Edyta Łucyszyn (24 lutego 2012, 12:31:10)
Podmiot udostępniający: Urząd Miejski w Sępólnie Krajeńskim
Ostatnia zmiana: brak zmian
Liczba odsłon: 996